Visita de l’escriptor Xavier Aliaga

Dijous 2 de maig, vam rebre la visita a l’IES d’Altea de l’escriptor Xavier Aliaga. Una activitat que ha sigut possible gràcies a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i gestionada per la Fundació FULL (@fundaciofull i @AVLoficial).

L’alumnat de 1r de Batxillerat ha llegit com a lectura obligatòria la novel·la de l’autor:ElmeunomnoésIrinapublicadael2013,al’editorialAndanaiqueportadeu edicions fins ara. La novel·la ha rebut nombrosos premis: Premi Samaruc, Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians i Premi Generalitat Valenciana al llibre juvenil millor editat.

Hem comptat amb dues sessions on han assistit dos grups de 1r de Batxillerat en cadascuna. Cadascuna de les sessions s’ha iniciat amb una presentació de l’autor que han realitzat alumnes dels grups implicats. En aquesta s’ha comentat en primer lloc que l’activitat ha estat subvencionada per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua a través de la Fundació FULL, i a continuació, s’ha explicat breument la biografia i el recorregut literari de l’escriptor de Xàtiva

Després d’una interessant exposició de Xavier Aliaga al voltant del procés creatiu i la gènesi de la història d’Irina, l’alumnat va fer un grapat de preguntes al voltant de la tria dels noms de la novel·la, de les tècniques narratives i l’evolució dels personatges. Com no, l’alumnat feu diverses preguntes sobre el final ja que al tractar-se d’un final obert dona peu a especular i a pensar en una possible segona part de la novel·la. Xavier Aliaga ens confessà que no hi haurà segona part, de fet, el final és just el que l’autor pretenia: fer-nos pensar i que els lectors i les lectores dedicàrem temps a especular què li ocorre a la protagonista i perquè el seu nomno és Irina.

Altres preguntes eren curiositats sobre la vocació d’escriptor, la professió de periodista i sobre la inspiració creativa. Algun agosarat volgué saber si s’identificava amb algun personatge o si ell s’havia enamorat d’alguna dona com Irina. Els quedà clar que l’escriptor inventa històries que no han de ser autobiogràfiques, l’art i la creació és un joc d’imaginació que porta darrere molta faena.

La xarrada ha sigut ben valorada per l’alumnat i pel professorat i agraïm sincerament la visita de l’autor.

Departament de Valencià de l’IES Bellaguarda.