LA FORMACIÓ DEL PROFESSORAT DEL BELLAGUARDA TRASPASSA LES FRONTERES.

Del 20 al 24 de Març a Copenhagen (Dinamarca) s’ha completat la primera etapa formativa del curs de VTS ( Visual Thinking Strategies ) dintre del programa Europeu (Permission to Wonder) liderat des de Dublín i amb participació de 5 països d’Europa: Dinamarca, Espanya, Holanda, Irlanda i Slovenia.

Les delegacions de cada país es componen de 4 membres que acudeixen a les jornades de formació més dos “partners” que coordinen les sessions i avaluen els resultats del curs.

Els nostre Centre està representat en este projecte per Jaume Garcés, membre del Departament de Dibuix que es formarà en la metodologia VTS i intentarà aplicar-la en futures sessions en el seu entorn educatiu.

En la següent entrevista es resumeixen els resultats de la primera presa de contacte amb el curs de formació:

Com valores la teua participació en el curs?

Molt positiva, el VTS és una metodologia molt interessant, fàcil d’aplicar i que pot revertir positivament en molts aspectes en la comunitat educativa si s’aplica correctament.

 

Està estrictament relacionada amb l’art esta metodologia?

No, no estrictament. Malgrat que està vinculada amb l’art perquè es desenvolupa a través d’imatges artístiques principalment, la seu intencióno és aprofundir exactament en el fet artístic. Més bé s’utilitza l’art com a vehicle per desenvolupar altres habilitats com la cognitiva o l’expressió verbal entre altres.

Aleshores,no és necessari tindre coneixements d’art per utilitzar-la?

No necessàriament, amb qualsevol formació es pot fer-la servir. De fet les meues companyes de la delegació d’Espanya tenien formacions molt diverses: des de professora de Llengua castellana fins a professora de Tecnologia.

Està consolidada l’aplicació del VTS ací a Espanya?

El VTS és relativament recent, va començar a estudiar-se i aplicar-se com a tècnica d’aprenentatge farà uns 30 anys en EE.UU. per la psicòloga Abigail Hudson i el curador de Museu del MOMA Philip Yenawine. Allí sí que està més estesa i s’aplica en moltes escoles com a metodologia didàctica. A Europa no està tan implementada, alguns països com Irlanda van al capdavant peròno és tan coneguda a Europa. A Espanya hi un grup reduït de persones que es varen formar en EE.UU. i UK que actualment estan fent VTS a Espanya però no existeix una xarxa formal consolidada.

Qui impartia el curs a Dinamarca?

El curs el va donar Yoon Kang-O’Hiing, directora del projecte a nivell mundial. És una excel·lent comunicadora i va estar assistida durant les pràctiques per altres conductors del programa dels països esmentats.

On es va realitzar este curs?

Esta primera part del curs va tenir lloc en la ciutat de Copenhagen en el museu David Samling. Resulta un marc incomparable per a realitzar esta activitat ja que es tracta d’un museu privat que acull una gran col·lecció d’objectes d’art, entre elles el major recull de peces d’art islàmic que existeix actualment en el territori europeu.

 

 

 

 

Quant costa econòmicament, qui s’ha fet càrrec de les despeses?

Ho desconec, però no ha de ser barat, desplaçar a una
professora des de Nova York i a 5 assistents des dels seus països d’origen fins a Dinamarca, pagar les despeses del viatge i l’allotjament dels participants ha de costar bastant. Però a cap dels participants ens ha costat diners, ni als nostres centres tampoc. El curs esta sufragat amb fons del programa Eramus + de la Comunitat Europea, el nostre centre ha tingut accés a participar en el projecte gràcies a les gestions de l’Oficina de Projectes Europeus de l’Ajuntament d’Altea que va encetar les gestions per fer possible la nostra participació.

Com valores l’experiència?

Molt positiva, no només per la possibilitat d’assistir al curs i introduir-me al VTS, sinó per l’ambient internacional que es respira. Ha sigut una experiència molt enriquidora compartir punts de vista i opinions amb altres col·legues de procedències tan diverses arran d’Europa. A més les companyes de la delegació espanyola s’han mostrat molt professionals i són encantadores.


Quins són els següents passos a partir d’ara?

Ara intentarem aplicar unes sessions de VTS pel nostre compte en el nostre entorn educatiu més proper, per tal de poder avaluar els resultats que obtenim. Després durant el mes d’abril farem unes reunions de coordinació entre els participants de la delegació espanyola ací a Alacant i ens avaluarà un “partner” espanyol del projecte PTW (Permission to Wonder). També tenim encarregada la tasca de recerca d’imatges que puguen fer-se servir com a instruments del VTS relacionades amb el nostre país d’origen per ampliar el catàleg de recursos del projecte. Després en tornarem a reunir amb totes les delegacions europees durant 3 dies més per rebre la segona part formativa de nivell avançat a principis d’octubre a Helsinki (Finlàndia).

Entenc aleshores que este curs de formació no acaba ací?

No encara no acaba, el projecte continua fins a 2020, i els participants del curs tenim organitzada l’última cita a Holanda, l’abril de 2019.

Continuaràs doncs?

Sense dubte, estic molt il·lusionat amb el projecte i amb ganes d’acudir a les properes cites, tant nacionals com internacionals. Espere que totes siguen tan profitoses com esta primera.

Per saber més

https://vtshome.org

http://davidmus.dk

 

 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies