La unitat bàsica a l'hora de programar i temporitzar la labor docent del professorat és la situació d'aprenentatge. Constitueix l'últim nivell de concreció curricular.
El disseny de les situacions d'aprenentatge ha d'oferir la possibilitat de generalitzar els aprenentatges i adquirir altres nous mitjançant la realització de tasques que mobilitzen els coneixements, destreses, habilitats i actituds implicats en el desenvolupament de les competències específiques. Les activitats que es plantegen en les situacions d'aprenentatge han de tindre les característiques adequades per a assegurar el nivell de desenvolupament competencial que indiquen les competències específiques.
En aquesta secció es recull el material didàctic i les situacions d'aprenentatge dissenyades per les persones participants en el curs "23CD47ES017. Situacions d'aprenentatge per a matèries d'Informàtica", organitzat per l'àmbit de la Competència Digital Docent en 2023. El curs té com a objectiu principal presentar i conéixer els objectius, principis, fins i característiques del sistema educatiu, sobre els quals es fonamenta el currículum derivat de la LOMLOE, així com la nova estructura curricular. A més pretén que el professorat participant dissenye i compartisca situacions d'aprenentatge. Per aquesta raó, en el curs s'han desenvolupat situacions d'aprenentatge de les matèries en les quals el Departament d'Informàtica té atribució docent en 2022-2023: Taller de Relacions Digitals Responsables; Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica, i Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics. El curs té un mòdul introductori sobre el treball competencial, un mòdul específic per a cadascuna de les matèries citades (TRDR, PIAR i PXSI) i un mòdul final amb una videoconferència de clausura sobre la qualificació.
El servei d'Ordenació Acadèmica proporciona uns documents relatius a les programacions d'aula en Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Amb la finalitat de tindre un disseny estàndard i reutilitzable, la Subdirecció General de Formació del Professorat proposa una plantilla que aprofundeix i concreta aquest model, en el qual es recullen tots els elements que s'han de tindre en compte per a un correcte disseny de situacions d'aprenentatge. Es tracta d'un instrument d'ajuda en els primers passos de la implantació de la LOMLOE per a arribar a comprendre la magnitud que té una situació d'aprenentatge d'una manera ordenada.
Els materials compartits en aquesta secció han estat desenvolupats per les persones participants en el curs "23CD47ES017. Situacions d'aprenentatge per a matèries d'Informàtica" sota una llicència Creative Commons. Mitjançant aquestes llicències, l'autora o autor exerceix el dret que la llei li confereix en exclusiva per decidir certes condicions d'ús i distribució de la seua obra. Pot donar llibertat per tal que la seua obra siga reproduïda sempre que es reconega l'autoria i establint, o no, restriccions sobre l'ús comercial i la possibilitat de fer obres derivades. El contingut de les situacions d'aprenentatge és responsabilitat de les seues autores o autors. El Cefire de Competència Digital Docent no es responsabilitza dels continguts expressats a les situacions d'aprenentatge adjuntes.
Introducció
El primer mòdul del curs presenta una introducció al nou currículum LOMLOE, per a conéixer la terminologia, el canvi de mirada que proposa i com afecta de manera més directa a les matèries amb adscripció al Departament d'Informàtica en ESO i Batxillerat. El mòdul consisteix en una sessió síncrona per videoconferència i material per a consulta durant la setmana posterior.
Taller de Relacions Digitals Responsables
La matèria de Taller de Relacions Digitals Responsables aborda la necessitat de construir relacions adequades amb les altres persones, exercint conductes positives que fomenten el respecte, també en la xarxa.
Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica
La matèria Intel·ligència Artificial, Programació i Robòtica utilitza els fonaments del pensament computacional per a aprofundir en el desenvolupament del programari, actuar sobre tècniques d'intel·ligència artificial, de la virtualització de la realitat i programar sistemes robòtics. Les implicacions d'aquestes tecnologies per a la societat són fruit d'anàlisi i debat en aquesta matèria, que contribueix al desenvolupament científic, ètic i social de l'alumnat.
Digitalització
La matèria Digitalització dona resposta a la necessitat d'adaptació a l'entorn i contribueix a afrontar de manera crítica l'existència de la bretxa digital, els condicionants per a la salut i la sostenibilitat que suposen l'ús de mitjans informàtics, les relacions interpersonals, la producció i divulgació de coneixement, i l'ús ètic dels mitjans digitals. D'igual manera, tracta d'afavorir l'ús competent d'entorns digitals, el benestar digital i la construcció d'una identitat digital adequada.
El curs "23CD47ES017. Situacions d'aprenentatge per a matèries d'Informàtica" no ha abordat aquesta matèria, en el futur s'oferiran formacions que abasten totes les matèries d'Informàtica i es compartiran els materials.
Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics
La matèria Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics aborda el pensament computacional, els sistemes informàtics, les xarxes, i els serveis en xarxa des d'un punt de vista crític, responsable i solidari per a fer front als principals reptes d'una societat digitalitzada.