Jornada d’intercanvi d’experiències de la intel·ligència artificial a l’aula

DIVENDRES 31 DE MAIG 2024

PROGRAMA

Acreditació
8:45 h – 9:15 h

L'accés a la jornada requerirà una acreditació mitjançant un QR personalitzat que s'enviarà prèviament a l'adreça d'email de la inscripció. Aquest QR servirà com a identificació i entrada a l'esdeveniment.
Es pot mostrar el QR des del telèfon o qualsevol altre dispositiu digital, sense necessitat d'imprimir-lo. Per favor, assegureu-vos de tindre a mà el  codi QR per a facilitar un procés de registre més àgil i eficient.

Benvinguda i inauguració
9:00 h – 9:30 h

  • Nuria Soler Martínez . Subdirectora General de Formació del Professorat. Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana.
  • José Alberto Conejero Casares. Vicerrector d'Estudiants i Emprenedoria de la Universitat Politècnica de València.
  • Armando Álvaro Barrios Artamendi. Director del CEFIRE Específic de Competència Digital Docent.

Ponència inaugural
9:30 h

"Tindre respostes ens planteja més preguntes: la IA en l'educació"

La IA no és nova en la nostra vida, tampoc en l'educació. Però l'arribada d'eines com GPT posa en qüestionament dinàmiques tradicionals de l'escola. En un context en el qual les tecnologies estan molt qüestionades a l'escola, abordarem un acostament pedagògic i constructiu a allò que implica el boom de la IA actual en el rol docent. Aquesta ponència explorarà les implicacions de l'ús de la IA a l'escola i com abordar la seua alfabetització i el seu ús didàctic.

Pausa Café 11:00 h

Intercanvi d'experiències de la IA a l'aula
Espai de diàleg
11:30 h

Experiències de 3 centres contaran en primera persona la seua experiència utilitzant la IA tant a l'aula com en altres àmbits.

Dinamitza Rafa Bonilla

 

 

 

Tallers simultanis (Primera sessió)
12:45

Tallers simultanis (Segona sessió)
16:00

Pausa Café 17:15 h

Espais de diàleg simultanis
17:45 h

Ponència final
18:45 h

"Reptes i oportunitats de la IA en l'educació"

La ponència respon a la creixent inquietud del professorat en general per incorporar a la seua pràctica docent i de regular el seu ús en el discent, de la Intel·ligència Artificial. I fer-ho d'una manera en la qual l'alumnat passe a ser el protagonista dels processos d'ensenyament-aprenentatge, en què hi haja aprenentatge i no engany, i per a això caldrà canviar algunes de les pràctiques i estratègies habituals. En aquesta ponència s'aposta per donar a conéixer amb detall aquesta tecnologia que en poc temps s'han fet un lloc tant en la Societat com en l'Educació. Però com tot recurs o tecnologia nova, no està exempta de polèmica, de pors i d'objeccions a la seua implementació a l'aula. Així, des d'un punt ètic del tema, es coneixeran tant els aspectes teòrics com pràctics d'una bona implementació d'aquestes tecnologies. També es debatrà sobre els límits d'aquestes tecnologies, la seua necessitat de gestionar-la i/o regular-la.

Clausura
19:45 h

PONENTS

María del Mar Sánchez Vera

Membre del Grup de Recerca de Tecnologia Educativa (GITE). Professora Titular del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Múrcia. Doctora en Pedagogia. Investiga sobre Tecnologia Educativa, específicament les seues línies de treball aborden les estratègies metodològiques i entorns virtuals de formació en línia i les estratègies metodològiques per a la integració de recursos a l'aula, específicament el pensament computacional i la intel·ligència artificial.

Ha realitzat estades de Recerca en la Universitat de Cambridge, la Universitat John Moore de Liverpool i la Universitat de Southampton. Actualment, imparteix classe en la Facultat d'Educació de la Universitat de Múrcia. Ha participat en projectes nacionals i internacionals sobre tecnologia educativa.

Juan Francisco Álvarez Herrero

Llicenciat en Ciències Químiques per la UV, doctor en Tecnologia Educativa, E-learning i Gestió del Coneixement per la URV. Ha estat durant més de 25 anys, professor de secundària de Física i Química, arribant a ser director d'un centre educatiu. En l'actualitat és Professor ajudant doctor en la Universitat d'Alacant, del departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la Facultat d'Educació, on forma a futurs docents d'Educació Infantil, Primària i Secundària.

Els seus interessos de recerca estan centrats en tot allò que tinga a veure amb la Tecnologia educativa i més concretament: competència digital docent, implementació de les TIC a les aules, l'ús de la IA en l'educació, metodologies actives, avaluació autèntica, etc. Ha escrit nombrosos articles de recerca, capítols de llibre i llibres. Col·labora amb el INTEF en la creació, coordinació i tutorització de cursos de formació docent. Ha estat i és formador per a diferents CEFIREs de la Comunitat Valenciana i Centres de professors de la resta d'Espanya. Així mateix, també ha estat ponent en nombroses Trobades, Jornades i Congressos nacionals i internacionals. També ha estat convidat a donar formació en diverses universitats tant del país com internacionals, així com en nombrosos centres educatius de totes les etapes educatives.

Jorge Piqueres Calatayud

Graduat en Estudis Anglesos (2017) i amb el màster de formació de professorat de secundària (2018) per la Universitat de València. Ha estat nominat com a millor docent d'Espanya en la categoria d'educació secundària en els premis EDUCA Abanca, pel seu treball destacat en l'IES Sant Vicent Ferrer d'Algemesí durant el curs 2022-23. També ha dut a terme recerques en diverses àrees de la didàctica de la llengua, publicant articles assistint i participant sobre identitat i relat digital, identitat i disfèmia, així com sobre ensenyament gramatical gràcies a la seua col·laboració amb el grup de recerca GIEL.

Actualment, exerceix la seua tasca docent en l'IES Enric Soler i Godes de Benifaió, on imparteix classes d'anglés a grups de primer i segon d'ESO. La seua pràctica docent integra les múltiples possibilitats que ofereixen les plataformes digitals i la intel·ligència artificial en el procés d'ensenyament-aprenentatge del seu alumnat. Aquesta integració culmina aquest curs en un projecte: l'elaboració d'un relat digital personal amb l'alumnat de segon d'ESO.

Ernest Boixader Gil

Llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de València i actualment Cap d'Estudis en el centre Fundació Flors de Vila-real, Castelló. Amb àmplia experiència en diverses àrees STEM.
Àrees d'Especialització i Projectes Destacats:
Formador de docents, especialitzat en la ludificació i ús de la Intel·ligència Artificial.
Creador del projecte "Viatgers del temps", reconegut pel INTEF com a experiència innovadora.
Esment d'honor en els Premis a la Innovació educativa atorgats per la Reial Societat Espanyola de Química amb el projecte ludificat "CSI Flors".
Coautor del quadern d'aprenentatge "Situacions" de Física i Química de l'Editorial Vicens Vives.
Autor de la web educativa eboixader.com on compartisc recursos, guies i coneixements amb docents, opositors i alumnes.
Líder de l'Observatori Internacional d'Intel·ligència Artificial en Educació.

El meu objectiu vital no és només educar, sinó transformar la vida dels meus alumnes i col·legues docents. Crec en el poder de l'ensenyament per a canviar vides i m'esforce per fer de l'educació una experiència amena i gratificant per a tots. Espere transmetre la meua experiència, no sols amb la Intel·ligència Artificial, perquè les tasques docents siguen més efectives i menys tedioses, i sobretot que l'alumnat gaudisca aprenent.

Arturo Enrique de la Torre López

Llicenciat en Geografia i Història i Doctor en Història d'Amèrica per la Universitat de Sevilla, actualment és Catedràtic d'Educació Secundària en l'IES Mediterrani de Torrevella. Ha exercit rols com a Investigador FPI Predoctoral (MEC) en la Universitat de Sevilla i com a Investigador Postdoctoral a l'Estranger (MEC). També ha estat Investigador Afiliat i Professor Contractat en la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú, a més de Professor Associat en la Universitat d'Alacant. Durant 14 anys, va ocupar càrrecs directius en centres públics de Secundària, incloent-hi 8 anys com a director. Es va exercir com a Assessor Digital en el CEFIRE d'Oriola.

La seua recerca s'ha centrat en els moviments religiosos de crisis als Andes Centrals. És membre de la Junta Directiva de l'Associació Espanyola d'Americanistes i autor de tres llibres i una trentena de treballs científics. Ha dirigit Simposis Internacionals i ha estat membre del Comité Científic en més d'una desena de Congressos Internacionals. A més, ha impartit diversos seminaris sobre l'ús de la IA en educació i coordina la taula "Reptes i Oportunitats de la IA en la Recerca i l'Ensenyament de la Història d'Amèrica", que se celebrarà pròximament a Málaga.

Ignasi Climent Mateu

Ignasi ClimentPertany al cos de professors d'ensenyament secundari en l'especialitat de música amb destinació a la Comunitat Valenciana.

Ha sigut professor de trompeta en els conservatoris professionals d'Àvila i d'Astorga (Lleó). I és, per oposició, director de la Banda Municipal de Música d'Astorga (Lleó), actualment en excedència.

Col·labora amb editorials, revistes, periòdics, entitats i empreses de l'àmbit de l'educació i de la cultura amb informes, adaptacions, presentacions, formacions en centres de formació del professorat, articles, textos i música adaptats a les seues creacions i programacions. Ha publicat trenta-dues referències en ISBN de llibres de text per a educació secundària, quaderns corals per a educació primària i diversos articles sobre podcast com a recurs educatiu per a les editorials McGraw Hill, Pearson i Graó, respectivament. També ha registrat com a intèrpret, director musical i director artístic, quinze treballs discogràfics i audiovisuals en format CD, DVD i per a televisió.

Des de setembre de 2017 és assessor de formació en xarxa de CEFIRE (Centre de Formació, Innovació i Recursos per al Professorat), ocupant diferents llocs en la Subdirecció General de Formació del Professorat. Actualment és assessor de formació en el CEFIRE de Competència Digital Docent.

Juan García Cortés

Graduat en Enginyeria Informàtica per la Universitat Politècnica de València (UPV), diplomat en Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió per la Universitat Jaume I de Castelló i Màster Especialista en Xarxes i Interconnexió dels Sistemes per la UPV.

És professor de secundària de l'especialitat d'Aplicacions i Sistemes amb destinació en el CIFPF Ausiàs March i ha estat professor associat en la Universitat Catòlica de València en el Màster Universitari en Innovació Tecnològica en Educació.

Apassionat per la tecnologia va iniciar la seua professió com a desenvolupador de projectes de diversa índole abastant camps com la visió artificial, robòtica i desenvolupament de solucions a mesura amb integració de sistemes.

Al llarg de la seua carrera, ha ocupat diversos llocs de l'administració amb més de 7 anys d'experiència com a assessor de formació de l'àmbit TIC en la xarxa de CEFIRE, assessor tècnic docent en els serveis de Formació del Professorat i coordinador TIC en el Servei d'Informàtica per als Centres Educatius.

Actualment, desenvolupa la seua labor com a assessor de formació del professorat en el CEFIRE específic de Competència Digital Docent.

Borja Fuster Sebastià i Òscar López Jiménez

Borja Fuster i Òscar López són enginyers de Telecomunicació per la UPV i professors de Secundària de l'especialitat d'Informàtica.

Actualment desenvolupen la tasca d'assessoria de formació del professorat al CEFIRE de Gandia i al CEFIRE de la Competència Digital Docent, respectivament.

Amb més de 15 anys d'experiència en la docència, estan inmersos en diverses formacions relacionades amb la digitalització de l'educació, específiques per a l'especialitat d'Informàtica i, en concret, sobre Intel·ligència Artificial. 

Rafael Bonilla Boza

Diplomat en l'especialitat d'Educació Física (2005) en la Universitat Catòlica de València. Graduat en Educació Primària (2021) per la Universitat de La Rioja. Tècnic Superior d'Activitats Físiques i Esportives (2002).

Funcionari de carrera des de 2010 com a docent de l'especialitat d'Educació Física i Educació Primària i ocupant múltiples càrrecs directius i de coordinació, destacant la direcció d'un centre educatiu durant 4 anys, l'assessoria en el Servei de Gestió de Borses d'Interins de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació.

Actualment, ocupe una assessoria en el CEFIRE de Competència Digital Docent.

UBICACIÓ I APARCAMENT

Hi ha un pàrquing gratuït situat en el
subterrani del propi edifici 7J