CIRCULAR INFORMATIVA INCORPORACIÓ EDUCACIÓ INFANTIL
Específica per a les famílies que han formalitzat la matrícula en 3 anys, i que s'utilitzarà en la reunió que es realitzarà una vegada finalitzat el procés d'admissió, amb informacions rellevants i consells de cara a l'escolarització de l'alumne/a.
Metodologia
En Ed. Infantil utilitzem una metodologia activa, des del punt de vista constructivista, en la qual els xiquets són els protagonistes dels seus propis aprenentatges i adquisicions, per a aconseguir que aquests siguen significatius partint dels seus coneixements previs.
En la nostra metodologia apostem per l’aprenentatge cooperatiu que vam presentar als i les alumnes en el marc escolar, perquè tinguen l’oportunitat continuada de conviure dins d’un grup heterogeni, treballar junts, ajudar-se, cooperar, conèixer-se millor, acceptar-se i respectar-se mútuament. Per això, pensem que aquesta proposta contribueix a la formació integral dels alumnes i les alumnes en la mesura que els ensenya a comportar-se amb esperit de cooperació i responsabilitat, els ajuda a formar-se una imatge ajustada de si mateixos i a desenvolupar una autoestima positiva, els permet relacionar-se amb altres i participar en activitats de grup, els ensenya a adoptar actituds de flexibilitat, solidaritat, interès i tolerància, i els ajuda, al cap i a la fi, a superar inhibicions, prejudicis i a rebutjar les discriminacions derivades de les diferències físiques, psíquiques i socials. Respectant que cada xiquet és diferent, té el seu moment evolutiu i el seu ritme personal d’aprenentatge.
Tenint en compte la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner, treballarem amb l’alumnat segons les seues habilitats per a afavorir l’aprenentatge i la consolidació competencial. Proposarem activitats que estimulen i potencien la capacitat d’observar, analitzar, raonar i investigar per arribar a l’aprenentatge del contingut, utilitzant per a aconseguir-les rutines de pensament.
Treballem per projectes
La dinàmica de treball a Educació Infantil, on les feines estan molt globalitzades i els aprenentatges giren al voltant d’un eix comú, permet el que s’anomena “treball per projectes”.
Els objectius d’aquesta metodologia són:
- Progressar en el coneixement de l’entorn físic i natural.
- Adquirir procediments que faciliten l’obtenció d’informació.
- Habituar-se a treballar experimentalment.
- Utilitzar la imaginació i la creativitat.
- Habituar-se a preguntar i donar opinions personals.
- Interessar-se en conèixer i intercanviar vivències i opinions.
- Participar en treballs i jocs de forma individual i grupal.
- Adonar-se del seu propi progrés.
- Formular hipòtesis i extraure conclusions.
- Expressar lliurement les seues pròpies idees
- Aplicar a noves situacions els conceptes i estratègies apresos.
A Educació Infantil es treballa de manera sistemàtica l’aprenentatge de la lecto-escriptura (“llenguatge verbal”) i les primeres aproximacions a la numeració i el càlcul (“llenguatge matemàtic”); i es treballa per projectes en la resta d’àrees.
Els Projectes responen a la necessitat de saber i a l’interès per aprendre. No és tan important el que s’aprèn (producte) com el camí que es fa (procés): fer-se preguntes, tenir curiositat, discriminar entre allò que sé i allò que m’agradaria aprendre, buscar informació de manera autònoma o amb l’ajuda dels adults (familiars, mestres…), sintetitzar-la, comunicar-la i relacionar-la amb altres aprenentatges o amb vivències anteriors.
Els projectes impliquen una manera de fer que afavoreix la iniciativa i l’autonomia en el treball.
Considerem els projectes una bona manera de posar l’alumnat en situació d’aprenentatge de tot un procés i una recerca. El procés del projecte també afavoreix la implicació de la família i altres persones externes al grup classe. Un projecte neix dels interrogants que es plantegen els propis alumnes i a partir d’ací es concreta la situació que cal resoldre.
Per fer-ho és imprescindible diferenciar entre allò que ja sap i allò que es necessita aprendre, pensar en les fonts on es pot obtenir informació, seleccionar-la i integrar-la amb els coneixements que ja tenim i, finalment, ser capaç de comunicar-la. A poc a poc l’alumnat va prenent consciència d’aquest procés, que és el que li permetrà assolir nous coneixements, el que en diem “aprendre a aprendre”.
Avaluació
L’avaluació serà global, contínua i formativa. L’observació directa i sistemàtica constituirà la tècnica principal del procés d’avaluació. Utilitzarem els següents instruments:
- Observació d’aspectes concrets a potenciar i desenvolupar en el dia a dia. Aquesta tècnica serà útil per a l’avaluació de conductes, actituds i procediments.
- Produccions de l’alumnat.
- Quadern del professor.
- Activitats complementàries.
En finalitzar cada trimestre, revisarem els objectius assolits per l’alumnat a fi de realitzar les modificacions oportunes, tant en la metodologia com en la tasca docent.