Projecte Guardabosc

L’IES La Malladeta ha participat durant el curs 23/24 en el projecte d’Innovació “Guardabosc 2023-2024” que desenvolupa la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.

Aquest projecte d’innovació busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i medi ambient

Els objectius del projecte són:

a) Conèixer l’entorn natural i la realitat forestal de la zona on s’emplaça el centre o altres espais propers.
b) Facilitar eines educatives que permeten donar a conéixer a l’alumnat tota la riquesa i diversitat que ofereixen els espais naturals.
c) Forjar el respecte pel medi ambient i generar vincles afectius amb la natura de tal forma que millore la convivència amb aquesta.
d) Descobrir els recursos i serveis que aporten els boscos i, en general, la natura per al desenvolupament de la vida del nostre planeta.
e) Fomentar la companyonia, l’empatia i el treball en equip.
f) Augmentar l’autoestima i guanyar responsabilitat per a generar una actitud proactiva entre l’alumnat, de respecte i cura cap a la natura.

A l’IES La Malladeta hem desenvolupat el projecte els departaments de:

• Geografia i Història
  • Biologia i Geologia
  • Agrària

El nostre alumnat ha participat en diferents activitats que han organitzat des dels diferents departaments que han desenvolupat el projecte tant dins com fora de l’aula.

Aquest curs 23/24 l’alumnat de 1r ESO i Formació Professional Bàsica d’Agrojardineria (1r i 2n curs) amb un total de 190 alumnes (170 de 1r ESO i 20 d’FPB) han participat en el projecte Guardabosc.

El projecte Guardabosc es un projecte interdisciplinari impulsat per la direcció General d’Innovació Educativa i Inclusió Educativa de la Conselleria d’Educació en col·laboració amb la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestal de la Conselleria de Justícia i Interior, que pretén conscienciar sobre la importància de la prevenció d’incendis forestals i també dotar a l’alumnat de coneixements i capacitats per a comprendre el mitjà que li envolta, promovent actituds que milloren el medi ambient.

En el nostre centre l’hem treballat en 4 etapes:

Primera etapa.

En el bloc 1 corresponent a la Geografia i dins del sub-bloc de fonaments de la geografia física, els sabers bàsics de les zones climàtiques i paisatges geogràfics de la Terra, aprofitant el bioclima mediterrani, se’ls va introduir els riscs naturals que poden afectar al nostre entorn amb la finalitat de forjar el respecte de l’alumnat pel medi ambient, generar vincles afectius i sentiments de pertinença amb la natura i el seu entorn.

Segona etapa.

Va consistir en l’excursió a l’entorn natural i el Santuari de la Malladeta, el dia 31 de gener, aprofitant el dia de l’Arbre. L’eixida va estar dividida en quatre activitats:

1r. L’elaboració d’un dossier botànic per al reconeixement de les espècies vegetals l’entorn.

2n. Reconeixement de plagues.

3r. Visita i explicació del santuari Iber de la Malladeta.

4t. Repoblació forestal d’espècies característiques de l’entorn.

Tercera etapa.

El divendres 22 de març, l’alumnat de 1r ESO va realitzar l’eixida de camp a la desembocadura del riu Amadori per a la recollida de residus sòlids depositats als marges del riu. Van arreplegar i classificar quasi 7 kg de brossa, d’aquesta manera van fer la seua aportació per arribar als objectius de l’ODS 13 “Acció pel clima”.

Quarta etapa.

La visita d’un Agent mediambiental que va recolzar a l’aula els seus sabers, tasques i funcions diàries. La seua experiència i saber fer resulten fonamentals per a aconseguir que l’alumnat es comprometen amb la millora mediambiental del seu entorn.