Estada d’alumnes de 1r de BAT al Liceo Carducci de Bolzano (Itàlia) dins del programa de mobilitat europea Erasmus+

Sis alumnes de 1r de Batxillerat del nostre centre van realitzar una estada de set dies, del 16 al 23 de març, dins del programa de mobilitat europea Erasmus+, al Liceo Classico e Linguistico “Giosuè Carducci” de Bolzano (regió del Trentino-Alto Adige/Südtirol), al nord d’Itàlia a 85 km de la frontera amb Àustria. Durant aquesta setmana l’alumnat va estar acompanyat pel seu professor d’Italià, Jose Mulet, i l’orientador educatiu, Xavi Ruiz, i va realitzar tot un seguit d’activitats acadèmiques i culturals.

En concret, les cinc alumnes i l’alumne participant van assistir a classes de matèries com Italià, Espanyol, Anglés, Francés, Ciències, Història i Filosofia, Educació Física, Matemàtiques i Art. També van poder gaudir de la Jornada de Poesia realitzada a l’institut, on, entre d’altres actes, es van recitar poemes, en alguns casos acompanyats de dramatització, de les diverses llengües presents al centre, des de les modernes fins a les clàssiques.

D’altra banda, van visitar el Museu Arqueològic de Bolzano, on van conèixer una mòmia amb 5.300 anys d’antiguitat (Ötzi) trobada congelada als Alps italians, van visitar les localitats de Trento, Bressanone, Merano i Tirolo, on van visitar el seu castell, a banda de realitzar un recorregut guiat per la ciutat de Bolzano, tant per la part antiga del centre (incloent l’Església dels Dominics, amb els impressionants frescos del segle XIV), com la part de la perifèria on es localitzen els monuments més importants que va deixar el feixisme italià de la mà de Mussolini. També es va realitzar una ruta per l’entorn natural de Bolzano, la coneguda com a passegiata del Guncina, que ofereix unes vistes formidables de la ciutat i el paisatge muntanyós que l’envolta.

Per últim, l’alumnat va conèixer de prop la realitat bilingüe de Bolzano (alemany-italià), sent l’alemany la llengua predominant a la província, mentre que l’italià és la llengua majoritària de la seua capital, Bolzano. No només a través del contacte a l’institut en les classes amb companyes i companys, sinó també amb les famílies que els van acollir durant la setmana. Esta dualitat lingüística també existeix en l’àmbit cultural, tal com van observar en les diferents activitats realitzades per la ciutat i els voltants, representant així un dels grans valors europeus de convivència de comunitats diverses.