
Retrats de la Memòria: art, història i emoció per recuperar la dignitat.
Aquest curs, part del nostre alumnat de Batxillerat ha participat en el Projecte Retrats de la Memòria, una iniciativa interdisciplinària que uneix art, història, ciència i literatura per rendir homenatge a les víctimes de la repressió franquista a partir de la recuperació de les seues històries oblidades.
El projecte es va iniciar a l’octubre amb una visita al cementeri de Paterna, on l’alumnat va conéixer de primera mà el treball de les associacions memorialistes, així com el procés científic d’exhumació de les fosses comunes. L’experiència va marcar profundament els participants i va esdevenir el punt de partida per a una investigació i reflexió col·lectiva.
Des de l’assignatura de Dibuix Artístic, l’alumnat ha desenvolupat una sèrie de retrats a partir de les restes i històries recuperades. Aquest treball ha anat acompanyat d’una recerca artística sobre el gènere del retrat, analitzant autors de diferents èpoques i estils com Leonardo da Vinci, Diego Velázquez, Vincent van Gogh, Amedeo Modigliani, Egon Schiele o Chuck Close, per comprendre com l’art pot capturar no només l’aspecte físic, sinó també l’ànima i l’emoció d’una persona. A partir d’aquestes referències, cada estudiant ha creat una obra pròpia que busca transmetre la dignitat i la humanitat d’aquestes persones silenciades durant dècades, alhora que s’ha aprofundit en aspectes tècnics com l’anatomia i la representació expressiva del rostre.
El projecte ha comptat amb la col·laboració del Departament d’Història, que ha contextualitzat els fets i processos de repressió; del Departament de Valencià, que ha vinculat l’experiència amb la lectura de poemes de Vicent Andrés Estellés sobre la memòria i l’afusellament; i del Departament de Química, que ha explicat el paper de la ciència en la identificació de les restes humanes.
El punt culminant del projecte va tindre lloc el 14 d’abril, en un acte molt emotiu celebrat a l’espai expositiu del hall del centre (fotos). En aquest acte s’exposaren els retrats i es llegiren poemes relacionats amb la temàtica. Hi assistiren representants de l’associació Familiars de la Fossa 120 de Paterna i de la Coordinadora d’associacions de memòria democràtica del País Valencià (CAMDE-PV), que compartiren amb l’alumnat el valor simbòlic i reparador d’iniciatives com aquesta. Un dels moments més colpidors de la jornada va ser l’obsequi d’un retrat emmarcat a dues netes d’un dels afusellats, una obra realitzada conjuntament per quatre alumnes a partir de la informació facilitada per la família. El silenci i l’emoció que acompanyaren la trobada parlen de la potència d’un projecte que ha anat molt més enllà de l’aula.
Amb Retrats de la Memòria, l’institut reafirma el seu compromís amb una educació crítica, artística i arrelada a la realitat, que connecta coneixement, emocions i valors per a construir una memòria col·lectiva més justa.
