Olimpíada Matemàtica Al-Khwarizmi 2023

El dissabte 6 de maig de 2023, 16 alumnes (8 alumnes de 2n d’ESO i 8 alumnes de 4t d’ESO) de l’IES Maestrat de Sant Mateu acompanyats/des per tres professores de matemàtiques del centre, es van desplaçar fins a la localitat castellonenca de L’Alcora per presentar-se a la fase provincial de Castelló de la XXXIIIa Olimpíada Matemàtica Al-Khwarizmi, organitzada per la Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana. Aquest any, la seu provincial de l’olimpíada va ser l’IES L’Alcalatén de L’Alcora i van participar-hi 350 alumnes i 100 professors i professores. Tant l’alumnat participant com el professorat acompanyant van ser obsequiats amb una samarreta commemorativa d’aquesta edició de l’Olimpíada Matemàtica i amb un dinar de germanor amb l’alumnat i el professorat dels altres centres participants de la província.

Al llarg de la jornada, l’alumnat va haver d’enfrontar-se a tres proves, amb diferent dificultat per a cada nivell: una prova individual on l’alumnat havia de resoldre 5 problemes de lògica i estratègia matemàtica, una prova de camp on l’alumnat distribuït per grups havia de calcular diferents mesures pel pati del centre, i una prova de relleus on l’alumnat distribuït per grups havia de resoldre 12 activitats de raonament matemàtic amb un temps limitat.

Al final de la jornada, va tenir lloc l’acte de cloenda, el lliurament de diplomes a l’alumnat participant i el lliurament de premis a l’alumnat classificat a la fase provincial al pati de l’IES L’Alcalaten de L’Alcora. L’alumnat classificat a la fase provincial participarà a la fase autonòmica que tindrà lloc a L’Alberg Mar i Vent a Piles els dies 27 i 28 de maig de 2023.

Des del departament de matemàtiques valorem molt positivament la participació de l’alumnat a aquesta jornada matemàtica, ja que aquesta fomenta la interacció entre l’alumnat dels diferents centres educatius participants, perquè tant a la prova de camp com a la prova de relleus, l’alumnat es distribueix en grups amb la condició que dos/dues alumnes del mateix centre educatiu no puguen coincidir al mateix grup. A més a més, a aquestes proves en grup, l’alumnat aprén a distribuir-se les diferents tasques, a escoltar i a respectar les solucions que els/les altres companys/es del grup proposen a les activitats, i finalment, entre tots/es ells/es han de ser capaços/ces de discernir quina de les solucions proposades per a una activitat concreta és la més adient. Finalment, volem agrair l’interés que ha mostrat l’alumnat que ha participat en aquestes proves de caràcter matemàtic i també la seua predisposició a participar-hi un dia del cap de setmana, i encoratgem l’alumnat del centre a seguir participant en futurs concursos de resolució de problemes de lògica i estratègia matemàtica com són l’Olimpíada Matemàtica i les Proves Cangur.