Novetats
Hem anat d’excursió. Yupiiiiii, ni més ni menys que Historia de una escalera de Buero Vallejo. Una trama generacional que presenta la situació sociopolítica de l’Espanya del segle XX i que és una proposta literària de les PAU. Segur que el nostre alumnat de 2n de Batxiller el broda amb aquesta opció.
El drama ens convida a reflexionar sobre una generació condicionada pel seu destí, en la qual la por i la covardia es tradueix en hipocresia i ocultació de la veritat. Ho han passat fenomenal i han pogut resoldre els seus dubtes gràcies a un col·loqui posterior a la representació.
OBJECTIUS GENERALS
- Acostar als alumnes al món de l’escena teatral.
- Encuriosir de l’alumnat per saber com es vivia en altres èpoques i quines preocupacions tenien les seues gents.
- Despertar i aguditzar la capacitat crítica per part de l’alumnat.
- Potenciar el desenvolupament de la imaginació.
- Treballar els diferents àmbits de la competència comunicativa lingüística.
- Acompanyar a l’alumnat en el desenvolupament de la capacitat per a interpretar, descriure i argumentar ja siga a través de textos com de col·loquis o debats.
- Ajudar l’alumnat a desenvolupar la capacitat de comparar diferents obres i tècniques escèniques, així com el teatre i el cinema o el teatre i les sèries televisives.
- Conduir als alumnes cap a una visió panoràmica de l’art de manera que puguen relacionar una il·lustració amb una obra literària o bé crear ells les seues pròpies vinyetes per a una obra teatral.
OBJECTIUS ESPECÍFICS DE L’OBRA
- Acostar als alumnes al món dramàtic d’Antonio Buero Vallejo en correspondència amb l’època en la qual va viure.
- Fomentar la capacitat de reflexió a partir dels temes tractats en Història d’una escala.
- Valorar i comentar si els temes tractats en aquesta obra de postguerra continuen vigents en l’actualitat.
- Acompanyar als alumnes en el camí de l’adaptació dramàtica a través d’aquesta adaptació de Historia de una escalera.
Isidro Manrique (@enfermeversia) ens ha visitat per a oferir-nos la seua visió personal sobre la poesia i la seua relació amb les xarxes socials . També ens ha presentat el seu últim poemari Naufragis i ha sabut motivar a l’alumnat amb les seues històries, des d’una perspectiva poètica, sobre les crisi sanitària per COVID-19.
Per a finalitzar els ha preparat un kahoot que Mireia i María (4° A) han guanyat. Les guanyadores s’han emportat un exemplar del seu últim poemari.
L’alumnat de FPB Agrojardinería li ha fet lliurament d’un arranjament floral. I gràcies al Departament d’Informàtica la xarrada s’ha retransmés en streaming. En el següent enllaç es pot visionar: https://www.youtube.com/watch?v=fhioftd21ok
Els alumnes de 3r de l’ESO A, B, C i D han desenvolupat en aquesta segona avaluació el projecte Històries de la nostra vida. En ell han recollit històries reals d’amor, desamor, pèrdua, fugida… i les han recreades en relats breus en prosa i en textos narratius que imitaven els gèneres de la poesia popular medieval: cantigues d’amic, nadales, romanços o cantares de gesta.
Les històries han sorgit tant de l’entorn familiar dels alumnes com dels testimoniatges reals recollits en el projecte Onze vides en onze maletes, que visibilitza la realitat de les persones refugiades. Alguns grups també han optat per inspirar-se en llegendàries històries de desamor, com les de Donya Urraca o Joana La Boja.
El projecte ha rescatat històries fascinants, com la del noble rus que va haver de fugir de la revolució bolxevic i adoptar una nova identitat; o la de l’exiliat republicà que va col·laborar amb la resistència des de França com a espia. Els terribles canvis i experiències que provoquen els conflictes armats, com la guerra civil espanyola o la
Segona Guerra Mundial, han sigut protagonistes d’uns relats que també han descobert grans històries d’amor, però també de desamor i de pèrdua.
Històries de la nostra vida ha perseguit diversos objectius. D’una banda, incentivar l’interés dels alumnes per fets històrics i socials del seu entorn i connectar amb ells a través de les entrevistes que havien de fer en les seues famílies i la documentació sobre aqueixos esdeveniments i aqueixes èpoques. De la mateixa manera, comprovar com aquestes experiències pròximes comparteixen la mateixa manera de viure-les que ja recollien els autors medievals: el dolor davant l’absència de la persona estimada, la pena per abandonar la terra d’origen i separar-se dels sers estimats, les adversitats que hem d’afrontar moltes vegades en la vida, fins i tot la fatalitat…
Finalment, els alumnes havien de posar-se en la pell de l’escriptor i del poeta: havien de plasmar la realitat de l’època, crear situacions versemblants, narrar com ho faria un novel·lista; però també com un poeta medieval, imitant els trets lingüístics, l’esquema mètric o les figures literàries més emprades en aquella època.
A continuació, vam mostrar alguns exemples d’aquestes increïbles històries que ja formen part de les nostres vides.
Representació, a càrrec del grup teatral de 1r de Batxiller A i B, d’obres clàssiques en el Teatre Municipal de Benicàssim.
Durant la 1a avaluació es va representar una adaptació de “La Celestina” i “El Lazarillo de Tormes” (adaptada també per l’alumnat).
La Celestina (teaser)
El Lazarillo de Tormes (teaser)
El projecte consisteix a representar obres dramàtiques en diversos festivals teatrals que s’organitzen a la Comunitat Valenciana. Aquesta primera avaluació participem en el Instifest, un festival de teatre creat per companyies teatrals d’instituts de Castelló. L’acte finalitza amb una gala de lliurament de premis a la qual acudeixen actors de l’escena pública.
- L’obra teatral es representa en el teatre de Benicàssim (Teatre Municipal Francesc Tàrrega) i acudeixen a l’acte alumnat del centre, famílies i el jurat que avalua l’obra. També participa el grup de FB de Agrojardinería que aporta la decoració floral i el Departament d’Informàtica que grava la representació en vídeo per a la seua posterior edició.
- Durant el procés l’alumnat ha conegut actors del món del teatre, televisió i cinema. Així, durant la primera avaluació van rebre la visita de: Noureddine El Attab, David Collado i Jorge López. En la gala del Instifest també van tindre l’oportunitat de conéixer a l’actor Ángel Ruíz.
- Viuen l’experiència teatral. Els assajos, pujar a l’escenari amb públic, l’estrena de l’obra i, finalment, a través d’una gala de premis.
La professora María Pareja amb el seu alumnat de 4t d’ESO ha realitzat un projecte anomenat “Nuestras Musas”. A partir d’aquesta experiència envia la notícia següent:
Tres trabajos del proyecto “Nuestras musas” de Lengua Castellana y Literatura participarán en el concurso que organiza el Instituto de Física Corpuscular (IFIC), titulado “Express-Arte Conciencia” para dar a conocer a las pioneras de la Física Nuclear y de Partículas. Este proyecto pretende borrar la dicotomía entre ciencias y humanidades, especialmente entre los jóvenes, y por eso está dirigido a alumnado de secundaria de toda España. Quiero dar las gracias a Bea por hacerme conocedora del proyecto, a Bárbara por su colaboración en la revisión de trabajos y a los estudiantes que han sido seleccionados para el concurso: Emily Palmer, Elisa Vidal, Ana Chapell, Mara González y Alejandro Sistero. Os mantendremos informados porque la primera votación de trabajos se hace a través de redes sociales.¡Vamos!