Olimpíada Matemàtica Al-Khwarizmi 2024

El dissabte 4 de maig de 2024, 16 alumnes (8 alumnes de 2n d’ESO i 8 alumnes de 4t d’ESO) de l’IES Maestrat de Sant Mateu acompanyats/des per cinc professors/es de matemàtiques i la directora del centre, es van desplaçar fins a Castelló de la Plana per presentar-se a la fase provincial de Castelló de la XXXIVa Olimpíada Matemàtica Al-Khwarizmi, organitzada per la Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana. Aquest any, la seu provincial de l’olimpíada va ser l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana i van participar-hi 440 alumnes i 120 professors i professores. Tant l’alumnat participant com el professorat acompanyant van ser obsequiats amb una samarreta commemorativa d’aquesta edició de l’Olimpíada Matemàtica i amb un dinar de germanor amb l’alumnat i el professorat dels altres centres participants de la província. Cartell de l’olimpíada 2024.

Al llarg de la jornada, l’alumnat va haver d’enfrontar-se a tres proves, amb diferent dificultat per a cada nivell: una prova individual on l’alumnat havia de resoldre 5 problemes de lògica i estratègia matemàtica, una prova de camp on l’alumnat distribuït per grups havia de calcular diferents mesures pel pati del centre, i una prova de relleus on l’alumnat distribuït per grups havia de resoldre 12 activitats de raonament matemàtic amb un temps limitat de cinc minuts.

Al final de la jornada, va tenir lloc l’acte de cloenda, el lliurament de diplomes a l’alumnat participant i el lliurament de premis a l’alumnat classificat a la fase provincial al recinte firal de Castelló de la Plana. L’alumnat classificat a la fase provincial participarà a la fase autonòmica que tindrà lloc a la Colònia Seidia a Benassal els dies 25 i 26 de maig de 2024.

I qui va ser Al-Khwarizmi? Per què va ser tan important en el món de les matemàtiques? Abu Abdallah Muhammad ibn Mussa al-Jwarazmi va ser un matemàtic, geògraf i astrònom reconegut que va viure entre els anys 780 i 850 aproximadament. Molt possiblement, sense Al-Khwarizmi no s’entendria el desenvolupament posterior de les matemàtiques, ja que se’l considera el fundador de l’àlgebra i d’ell deriven paraules matemàtiques com àlgebra i algorisme. La segona paraula va aparèixer quan Al-Khwarizmi va estudiar la resolució d’equacions i va desenvolupar unes fórmules que permetien resoldre les equacions de primer i segon grau. A ell també se’l considera el responsable d’introduir la numeració aràbiga al món occidental, que és l’actual sistema de numeració. Aquest va ser inventat a l’Índia i està basat en un sistema de numeració posicional de base 10, és a dir, consta de 10 dígits, el valor dels quals varia segons la posició que ocupen dins del nombre, ja que cada dígit es multiplica per la base 10 elevada a la seua posició dins del nombre.

Des del departament de matemàtiques valorem molt positivament la participació de l’alumnat a aquesta jornada matemàtica, ja que aquesta fomenta la interacció entre l’alumnat dels diferents centres educatius participants, perquè tant a la prova de camp com a la prova de relleus, l’alumnat es distribueix en grups amb la condició que dos/dues alumnes del mateix centre educatiu no puguen coincidir al mateix grup. Així mateix, a aquestes proves en grup, l’alumnat aprén a distribuir-se les diferents tasques, a escoltar i a respectar les solucions que els/les altres companys/es del grup proposen a les activitats, i finalment, entre tots/es ells/es han de ser capaços/ces de discernir quina de les solucions proposades per a una activitat concreta és la més adient. A més a més, volem agrair l’interés que ha mostrat l’alumnat que ha participat en aquestes proves de caràcter matemàtic i també la seua predisposició a participar-hi un dia del cap de setmana, i encoratgem l’alumnat del centre a seguir participant en futurs concursos de resolució de problemes de lògica i estratègia matemàtica com són l’Olimpíada Matemàtica i les Proves Cangur. Finalment, volem mostrar la nostra satisfacció perquè l’IES Maestrat serà la seu provincial de la XXXVa Olimpíada Matemàtica Al-Khwarizmi que se celebrarà al mes de maig de 2025.

Pablo Jovaní
Dpt. de Matemàtiques.