Celebració del dia π a l’IES Maestrat

El divendres 15 de març de 2024, l’IES Maestrat va celebrar el dia π (3,14159265…..), que realment és el dia 14 de març, ja que aquesta data amb la notació emprada als Estats Units s’escriu com a 3/14, que són els tres primers dígits del nombre irracional π.

I per què utilitzem la notació emprada als Estats Units? Doncs, perquè la celebració d’aquest dia dedicat a aquest nombre irracional tan important va ser iniciativa del físic Larry Shaw, un treballador de l’Exploratorium de San Francisco, que és el museu de la ciència d’aquesta ciutat del nord de Califòrnia, situada a la costa oest dels Estats Units.

I quan es va celebrar per primera vegada aquesta efemèride? Doncs, la primera vegada que es va celebrar va ser el dia 14 de març de 1988, i des d’aleshores va anar guanyant popularitat fins que l’any 2009, la Càmera de representants dels Estats Units el va declarar oficialment com el dia nacional de π.

A l’IES Maestrat, el departament de matemàtiques juntament amb els 11 alumnes de 1r del Cicle Formatiu de Grau Bàsic (CFGB) van organitzar una sèrie d’activitats al menjador durant 5 sessions al llarg del matí perquè hi participaren els 100 alumnes de 1r d’ESO.

El departament de matemàtiques va preparar 5 problemes de lògica i estratègia matemàtica de diferent dificultat i va distribuir l’alumnat organitzador en 5 grups, de manera que cada grup va ser el responsable d’un problema. L’alumnat participant es va distribuir en 25 grups de 4 persones cadascun i a cada sessió van participar-hi 5 grups.

A cada sessió, l’alumnat organitzador s’encarregava d’explicar i puntuar el seu problema a cada grup de participants. Els 5 grups que participaven a cada sessió havien de resoldre de manera rotatòria cadascun dels 5 problemes amb un temps màxim de 7 minuts.

L’alumnat va haver d’enfrontar-se als següents problemes:

Problema d’aigua: amb dues botelles buides de 500 ml i 300 ml respectivament i una safa d’aigua, com es pot aconseguir emplenar una altra botella buida de 400 ml sense estar graduada? I amb dues botelles buides de 400 ml i 900 ml respectivament i la safa d’aigua, com es pot aconseguir emplenar una altra botella buida de 300 ml sense estar graduada? Les botelles es poden emplenar i buidar tantes vegades com es vulga.

Fes de Champollion: amb unes fitxes que contenen diferents sistemes de numeració, cal esbrinar cadascun dels símbols mitjançant uns exemples que hi apareixen, i finalment s’ha de trobar el nombre que demana la fitxa.

Cubs de cubs: amb una figura en tres dimensions formada per vuit cubs de colors (dos blaus, dos verds, dos rojos i dos grocs) de manera que cap dels cubs es toca entre sí, es proposen 40 possibles vistes amb dues dimensions de l’esmentada figura i cal esbrinar quines d’aquestes vistes són correctes i quines no.

Com cau una xinxeta?: cal llançar 30 xinxetes dins d’una caixa, anotar quantes han quedat amb la punxa cap amunt i quantes amb la punxa tombada i calcular els percentatges. Aquest procediment s’ha de repetir 8 vegades per comprovar si els resultats obtinguts són semblants o no. Finalment, s’ha de calcular la probabilitat aproximada que una xinxeta quede amb la punxa cap amunt i la probabilitat que una xinxeta quede amb la punxa tombada.

Els quatre quatres: cal aconseguir obtenir tots els nombres de l’1 al 10 utilitzant quatre quatres, els signes de sumar, restar, multiplicar i dividir, i els parèntesis necessaris. No es pot utilitzar cap altre nombre que no siga un 4 i s’han d’utilitzar sempre exactament els quatre quatres per obtenir cada nombre.

Des del departament de matemàtiques volem agrair la predisposició i l’interés que han mostrat per les matemàtiques tant l’alumnat organitzador com l’alumnat que ha participat en la resolució d’aquestes activitats i encoratgem l’alumnat del centre a participar en concursos de resolució de problemes de lògica i estratègia matemàtica com són les Proves Cangur i l’Olimpíada Matemàtica i en futures celebracions d’aquest dia tan irracional matemàticament parlant.

Pablo Jovaní
Dpt. de Matemàtiques.