CRÒNICA DE LA SORTIDA DEL DIA 11/12/2017 : Mahou-Sant Miguel (Lleida)
Jesús Vidal
El dia 11 de desembre de 2.017 l’alumnat de Cicles Formatius que cursa 1er i 2n curs de CFGM Gestió Administrativa i el de 2n curs de CFGM d’Administració i Finances, va visitar les instal·lacions del primer centre de producció de cervesa i seu principal a Catalunya que l’empresa Mahou-San Miguel va implantar a Espanya, concretament a la ciutat de Lleida.
Un any més el Departament d’Administració i Gestió de l’IES MAESTRAT de Sant Mateu, amb un afany per dinamitzar i contextualitzar les classes teòriques es reinventa pel que fa a les activitats educatives i amplia horitzons per a oferir al seu alumnat una visió més pràctica i real del món empresarial.
En aquest cas, es tractava que els alumnes poguessen conéixer de primera mà totes les fases del procés productiu de la cervesa, des del proveïment de la matèria primera passant per les diferents seccions del processament del producte en curs i del sistema de transformació químic i tècnic necessari per a la fabricació final de la cervesa, per acabar amb els grans magatzems d’envasament en sèrie mitjançant maquinari especialitzat, des d’on s’organitza el producte acabat per ser distribuït als punts de venda, nacionals i internacionals.
Ha estat la responsable de relacions institucionals, la Sra. Margarida Guamis, qui ens ha rebut amb molta amabilitat l i ens ha conduït per totes les plantes de fabricació de la multinacional.
Primerament, ens han presentat un vídeo d’acollida sobre la seua cartera de productes, fent un repàs a l’evolució del negoci des dels inicis, i sobretot ens han recordat les estratègies de segmentació de mercat i posicionament de la marca.
Val a dir, que els/les nostres alumnes han estat, durant tota la visita, informats mitjançant uns transmissors-receptors de les explicacions detallades i exemplars que la nostra guia anunciava des d’un micròfon.
L’alumnat ha quedat molt sorprés de l’enorme inversió tecnològica i industrial que suposa produir a gran escala, del nivell o tirada de producció al dia, del sistema d’embotellament i de la gran varietat de producte final que aquesta marca ofereix al seu gran mercat.
Així mateix les dades comercials han estat espectaculars i han interessat molt el nostre alumnat. Ens han posat al dia sobre la quota de mercat, els competidors sectorials, el volum de negoci i les estratègies de màrqueting sobre un mercat interior cada cop més exigent i menys estandarditzat i obert a l’exterior, en concret als Estats Units, amb qui estan mantenint convenis comercials per a fabricar cervesa més artesanal.
Finalment, ens han convidat a fer un viatge al passat, als orígens de l’empresa, fent-nos partícips d’un recorregut històric i geogràfic extraordinari fins a la seua fusió i consolidació actual dins d’una sala de projeccions audiovisuals física i tecnològicament adaptada per a l’ocasió. Una posada en escena veritablement excepcional.
La visita ha acabat amb la degustació del producte final, tot deixant-nos aconsellar pels experts, i un refrigeri molt generós, on l’alumnat ha pogut tastar al seu gust una mostra de cervesa per cortesia de la casa i passar un moment distés i molt agradable.
Després tots hem estat obsequiats amb una bosseta que contenia les tres ampolles de cervesa més venudes de l’empresa.
Amb tot, ens emportem un record sensacional, i una experiència meravellosa, a més a més de l’aprenentatge didàctic i pragmàtic rebut.