Cinefòrum: Wenders

El passat 14 de març, en el teatre Tívoli de Burjassot, es va dur a terme la projecció de «La Sal de la Terra» de Wim Wenders, concloent així un micro cicle consagrat a dos preeminents cineastes alemanys, i que ha tingut com a coprotagonista a Werner Herzog.

En aquesta iniciativa, han participat els estudiants de 1r i 2n de Batxillerat d’Arts de l’IES Vicent Andrés Estellés al costat dels professors José Luis Pascual i David Llavata, sent el principal propòsit docent submergir als joves en una cinematografia autoral que aborda el genuí entrellaçament (symploké) de les arts amb la natura.

El documental traça el viatge de Sebastião Salgado (Ulisses) a través dels seus projectes fotogràfics més destacats; des de les seues primeres obres a Amèrica del Sud fins a les seues exploracions a Àfrica, Àsia i més enllà. S’aborden temes com el treball en les mines d’or al Brasil, els conflictes a Ruanda, la migració a Àfrica i la lluita per la supervivència en diversos racons del món.

Al llarg d’aquesta travessia, «La Sal de la Terra» revela l’evolució de l’estil i la visió de Salgado com a fotògraf, així com el seu profund compromís, al final de la seua carrera, amb la recuperació, en la seua finca familiar (Ítaca), del bosc autòcton de la seua regió natal, la mata atlàntica, vinculada a una amenaçada macro ecorregió neotropical que inclou també a les nacions veïnes de Paraguai i l’Argentina.

Mitjançant la projecció de «La Sal de la Terra» i la immersió en la lent de Wenders, els estudiants han tingut el privilegi d’embarcar-se en l’odissea artística de Salgado, des d’una primigènia fascinació per l’antropològic en la seua joventut, passant pel seu desencantament amb els homes cap a la mitjana edat i la seua darrera relligació, ja en la vellesa, amb la natura; a través del projecte fotogràfic «Gènesi» i, sobretot, de la seua obra magna, la que dona al temps el seu sentit circular, Aión (αἰών), déu de l’etern, ancià i xiquet: la recuperació del bosc tropical de la seua infantesa.