Jobshadowing en Sicília

Josep Morera i Micaela Chaveli.

Professors tècnics d’Administració i Gestió.

El passat maig de 2022 dos professors d’FP del departament d’Administració i Gestió, Micaela Chaveli i Josep Morera, vam participar en una activitat de JobShadowing dins del marc dels programes Erasmus+ destinats al professorat.

En concret, vam poder observar el funcionament d’un institut de secundària a l’illa de Sicília, a Itàlia. Es tracta del centre d’Educació Secundària i Formació Professional “C.M. CARAFA” a les localitats de Mazzarino i Riesi, regió de Caltanisseta.

Mazzarino és un poble de 11.000 habitants. L’economia del poble és sobretot agrària i els seus principals cultius són el blat i les olives. També està present la ramaderia. El poble està aproximadament a 30km de la mar, entre muntanyes. Un poble amb característiques prou similars a les de Sant Mateu.

Respecte al centre educatiu, vam estar quatre dies convivint amb l’alumnat i el professorat del centre. Les diferències bàsiques en el model educatiu nostre consisteixen en que l’alumnat ha de triar més prompte el camí que més s’adapta a les seues característiques. Així, hi ha itineraris d’ESO més acadèmics, de ciències, lingüístiques… i itineraris d’ESO més professionalitzats, com ara d’agràries o d’administratiu. És a dir, com una espècie de FP bàsica però des de l’inici de la etapa secundària. Altres diferències destacades es que el dissabte també es considera lectiu, però durant la setmana l’alumnat està menys hores al centre educatiu. En definitiva, vam poder comparar els dos models educatius.

Vam compartir temps amb diferents grups del centre educatiu, i especialment en les classes d’espanyol. On els alumnes van poder practicar els seus coneixements de castellà amb nosaltres. Allí vam poder mostrar-los imatges de Sant Mateu i explicar-li com és el poble i la comarca.L’equip directiu i docent del centre, així com el nostre enllaç al centre, Maria Rita Caracappa, ens van acollir d’allò més bé. Ens van ensenyar el poble i altres punts d’interès pròxims a l’illa de Sicília. Vam poder comprovar com la forma de ser i el caràcter del sud d’Itàlia i el nostre són molt pareguts. Cosa que es veu també reflectida en les festes o en la gastronomia. Com diu la frase aquella, es pot dir que “valencians i sicilians, cosins germans”.