
L’ajuda entre iguals és una eina educativa que utilitza al propi alumnat com un recurs educatiu de gran valor i eficàcia per a la millora del clima de convivència als aules i en el centre, per a la integració educativa i social de tot l’alumnat, per a l’educació en valors, per a millorar l’atenció a la diversitat, i en definitiva per a millorar el rendiment educatiu de tot l’alumnat.
El desenvolupament dels sistemes d’ajuda entre iguals en els centres educatius implica una disminució de la intensitat i freqüència dels conflictes, i en conseqüència de la necessitat d’aplicació de mesures sancionadors, incrementant la participació de l’alumnat, i la percepció de seguretat i satisfacció de la comunitat educativa.
El model d’alumne ajudant s’inscriu dins dels metodologies d’aprenentatge cooperatiu, i en un enfocament inclusiu, que pretén la integració de tots, malgrat els diferències respecte a ritmes d’aprenentatge, necessitats educatives i interessos i nivells de motivació per aprendre.
La finalitat de l’alumne ajudant o alumnat-tutor és fomentar l’ajuda entre iguals per a millorar el clima de convivència a l’aula i en el centre educatiu.
Els objectius del programa són els següents:
- Fomentar la col·laboració en la resolució de problemes interpersonals en l’àmbit escolar.
- Reduir els casos de maltractament entre l’alumnat.
- Afavorir la participació directa de l’alumnat en la resolució de conflictes a l’escola.
- Crear canals de comunicació entre educadors i alumnat.
- Fomentar conductes d’ajuda o suport curricular entre l’alumnat: cooperar per a aprendre i aprendre a cooperar.
- Contribuir al desenvolupament de competències clau, especialment en la social i ciutadana i en la d’aprendre a aprendre.
