La mediació escolar és una estratègia que permet previndre la violència a les aules i constituir-se com un element clau de l’educació de l’alumnat en la cultura de la no violència i el diàleg. Este procés representa un intent de treballar amb l’altre i no contra l’altre, a la recerca d’una via pacífica i equitativa per a afrontar els conflictes en un entorn de creixement, d’acceptació, d’aprenentatge i de respecte mutu. Per tant, la mediació consistix en un procés voluntari, flexible i participatiu de resolució pacífica de conflictes, en el qual dos parts enfrontades recorren voluntàriament a una tercera persona imparcial, el mediador, per a arribar a un acord satisfactori. La finalitat d’este procés és la transformació de les situacions conflictives en oportunitats d’aprenentatge. Es tracta d’aprofitar els conflictes que sorgixen de manera natural en l’entorn amb la finalitat de gestar un diàleg interpersonal sense crits ni mutismes (Boque, 2005). Les fases de la mediació permeten als participants comprendre i interioritzar l’ocorregut i les conseqüències que té en les seues relacions.
En l’IES 25 d’Abril d’Alfafar existix un equip de mediadors constituït per professorat i alumnat que oferix la seua ajuda per a fer de pont entre dos persones en conflicte. El nostre professorat porta molts anys fent de mediadors i forma tots els anys a l’alumnat que s’oferix voluntari per a mediar en els conflictes que van sorgint.
Els objectius fonamentals que es busquen amb este programa són:
Reduir la conflictivitat en el centre.
Empoderar a l’alumnat com a ens actiu en la resolució de conflictes entre iguals.
Incrementar el percentatge d’alumnat que aconseguix els objectius i les competències clau corresponents.
Millorar la competència emocional i les habilitats d’interacció social de l’alumnat per a aconseguir una major integració socioeducativa.
Últimes publicacions
XXII trobada d’Equips de Mediació en La Rambleta
L’equip de mediació del nostre centre va participar en el XXII Trobada d’Equips de Mediació, celebrat en La Rambleta, una cita que s’ha consolidat com un referent en l’àmbit de la convivència i la mediació escolar. Esta edició va posar el focus en la mediació com a ferramenta per a construir convivència i previndre qualsevol forma de violència, especialment l’assetjament
El dia 21 d’abril l’Equip de Mediació va realitzar una jornada de formació en mediació. Ja feia dos cursos, des de 2024, que no formàvem nou alumnat perquè entrara a formar part de l’Equip. Era necessari incorporar alumnat de 1r i 2n d’ESO, i nou alumnat de 3r d’ESO. La jornada va ser un èxit i es van comprometre a
IV Trobada de Joves Activistes organitzada per Amnistia Internacional
La IV Trobada de Joves Activistes, organitzada per Amnistia Internacional i celebrada al Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) el dilluns 30 de març de 2026, va reunir desenes de joves, en el nostre cas alumnat que forma part de l’Equip de Mediació de l’institut, al voltant d’un lema contundent: “Cap ésser humà és il·legal. Migració
L’IES Violant de Casalduch de Benicàssim visita l’IES 25 d’Abril
El dia 12 de març l’IES 25 d’Abril va rebre la visita de l’IES Violant de Casalduch de Benicàssim, centre agermanat amb el nostre. Els dos centres han creat un fort vincle. L’IES Violant de Casalduch va vindre a ajudar-nos després de la DANA, ens va donar suport emocional i econòmic en la recuperació i des d’eixe moment som centres
Els dies 12 i 13 de desembre professorat i alumnat de mediació acudírem a una trobada de convivència i formació d’equips de mediació a Benicàssim. L’IES 25 d’Abril ha creat un fort vincle amb l’IES Violant de Casalduch i el seu equip de mediació. Aquest centre va vindre a ajudar-nos després de la DANA, ens va donar suport emocional i
El passat 24 de maig del 2024, el nostre institut va tenir el plaer d’organitzar una enriquidora jornada de formació d’alumnat mediador. Aquest esdeveniment va reunir tant estudiants com professorat amb l’objectiu de capacitar futurs mediadors i promoure un ambient de convivència i respecte a la nostra comunitat educativa. La planificació de la jornada va començar mesos abans, amb un
Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.