
Objectius
Desenvolupar en tota la comunitat educativa —equip directiu, alumnat i professorat, famílies, personal de menjador i cuina— una consciència crítica sobre el consum d’aliments que recorren grans distàncies des del Sud Global, i impulsar hàbits més sostenibles al menjador escolar per frenar les desigualtats causades per l’impacte del nostre model agroalimentari actual.
Per això, tenim com a objectius més específics:
- Sensibilitzar sobre d’on venen els aliments, com es produeixen i com estan relacionats amb els drets humans als països del Sud Global.
- Sensibilitzar sobre el vincle amb el territori i la natura: ecodependència i interdependència.
- Conéixer els aliments segons la seua estacionalitat.
- Oferir dinàmiques al professorat per vincular la temàtica sobre alimentació sostenible i sistemes agroalimentaris justos i sostenibles amb el Currículum Pedagògic.
- Donar a conéixer la importància d’impulsar sistemes alimentaris més sostenibles en els menús escolars per a la salut, el medi ambient i el desenvolupament social i cultural.
- Potenciar el consum de verdures i fruites fresques, ecològiques, de proximitat i produïdes de manera justa.
- Connectar l’èxit dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i els Drets Humans dels països del Sud Global amb l’impuls de pràctiques alimentàries més sostenibles.
- Reforçar el paper de les famílies, el professorat, el personal de cuina, menjador i la direcció del centre en el canvi cap a una cultura alimentària que garantisca un futur més sostenible per a les pròximes generacions.
ACTIVITATS CURS 205-2026
ALUMNAT (5é i 6é):
4 tallers sobre sobirania alimentària i drets humans al Sud Global.
FAMÍLIES:
1 taller sobre alimentació sostenible, salut i drets de les comunitats del Sud.
PERSONAL DE CUINES ESCOLARS:
1 sessió de cuina sostenible, tècniques culinàries i receptes amb verdures fresques, ecològiques, de temporada i de proximitat.
PROFESSORAT:
1 sessió de formació per al professorat en sobirania alimentària, perspectiva de gènere i drets humans.
PERSONAL DE MENJADORS ESCOLARS:
1 formació per a les monitores de menjador sobre hàbits d’alimentació sostenible i dotació de recursos didàctis en alimentació sostenible i ODS
PROYECTO NO TE COMAS TUS DERECHOS
Objetivos:
Desarrollar en toda la comunidad educativa: equipo directivo, alumnado y profesorado, familias, personal de comedor y cocina una conciencia crítica sobre el consumo de alimentos que recorren grandes distancias desde el sur global, e impulsar hábitos más sostenibles en el comedor escolar para frenar las desigualdades causadas por el impacto de nuestro modelo agroalimentario actual.
Para ello, tenemos como objetivos más específicos:
- Sensibilizar sobre dónde vienen los alimentos, cómo se producen y cómo están relacionados con los derechos humanos en los países del sur global.
- Sensibilizar sobre el vínculo al territorio y naturaleza: ecodependencia e interdependencia.
- Conocer los alimentos según su estacionalidad.
- Dar dinámicas al profesorado para vincular la temática sobre alimentación sostenible, sistemas agroalimentarios justos y sostenibles con el Currículum Pedagógico.
- Dar a conocer la importancia de impulsar sistemas alimentarios más sostenibles en los menús escolares para la salud, el medio ambiente, el desarrollo social y cultural.
- Potenciar el consumo de verduras y frutas frescas, ecológicas, proximidad y producidas de forma justa.
- Conectar el éxito de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) y los DD. HH. de los países del sur global con el impulso de prácticas alimentarias más sostenibles.
- Reforzar el papel de las familias, el profesorado, personal de cocina, comedor y dirección del centro en el cambio hacia una cultura alimentaria que garantice un futuro más sostenible para las futuras generaciones.
ACTIVIDADES CURSO 2025-2026
ALUMNADO (5º y 6º):
4 talleres sobre soberanía alimentaria y derechos humanos en el sur global
FAMILIAS:
1 taller de alimentación sostenible, salud y derechos de las comunidades en el Sur.
PERSONAL DE COCINAS ESCOLARES:
1 sesión de cocina sostenible, técnicas de cocina y de recetas de verduras frescas, ecológicas, de temporada y proximidad.
PROFESORADO:
1 sesión de formación a profesorado en soberanía alimentaria y enfoque de género y DD. HH.
PERSONAL DE COMEDORES ESCOLARES:
1 formación a monitoras de comedor sobre hábitos de alimentación sostenible y dotación de recursos didácticos en alimentación sostenible y ODS
