El Dia Europeu dels Autors és una iniciativa que celebra la lectura i la gran diversitat de la literatura europea. Esta iniciativa permet als joves participar en activitats com conéixer autors, discutir llibres i històries, descobrir el procés de publicació, traducció i molt més. Esta iniciativa pretén no sols exposar als joves a la riquesa de la literatura europea sinó també promoure la col·laboració entre educació i cultura.
Este curs han sigut diversos els departaments de llengües implicats en la celebració d’este dia. En castellà s’han realitzat diferents activitats, una d’elles en 1r de batxillerat ha sigut buscar informació sobre una escriptora europea i triar la informació més rellevant: país, naixement, títol de les seues obres, cites celebres d’elles o fragments dels seus obrar literàries; triar imatges i amb l’aplicació canva maquetar tot en format marcapáginas, imprimir i plastificar i després exposar en classe cada alumne per a donar-la a conéixer. En 2n de batxillerat també han treballat la Generació del 98 i la Generació del 27 i llegit fragments de Pío Baroja, Rubén Dario, Marga Gil Rooset, Concha Mendez i María de Maeztu. En el mateix nivell en castellà i anglés s’han llegit autors en les dos llengües com: El Quixot de Cervantes vs Hamlet de Shakespeare, La Regenta de Clarin vs Hard Times de Charles Dikens, El Romancer Gitano de F. García Lorca vs Do not go gentel into that good night de Dylan Thomas.
L’aportació del departament de Grec en 1r batxillerat va ser llegir versos del cant primer de la Ilíada d’Homer en grec.
El de francés també amb el mateix curs lectura de diversos poemes de Jaques Prévet de la seua obra Paroles, a més de llegir en veu alta diversos capítols del còmic Adele, tan benvolgut pels joves francesos.
En el departament de Valencià amb batxillerat han elaborat vídeos, on havien de recitar, posar imatges i música sobre els nostres autors valencians Maria Mercé Marçat, Vicent Andres Estelles, Joan Josep Roca, Ausias March, Montserrat Abelló entre altres.
En Inglés amb els alumnes de 1° CF d’Assistència a la Direcció s’han realitzat dos activitats relacionades amb autors europeus, les seues obres més significatives i cites importants extretes dels llibres d’autors com Virgínia Woolf, Kafka, saint Exupéry, Shakespeare, Tolkien, Daphne du Maurier, Tennyson, George Orwell, Alexander Pope, Roald Dahl, JK Rowling . També s’ha relacionats a l’autor amb els seus personatges.
S’ha gaudit molt de la lectura i reflexió sobre els seus diferents modes de veure el món a través de la literatura.
Amb motiu del 8 de Març, Dia Internacional de la Dona, el centre s’ha bolcat en activitats diferenciades per cursos. L’alumnat de 1r d’ESO, després de llegir biografies sobre la dona, ha decorat les portes de les seues aules amb imatges de dones rellevants. En 2n d’ESO han assistit a representacions curtes de micromasclisme i desigualtat a càrrec d’alumne/as de 1r ESO, després d’això amb els seus professors han reflexionat sobre les escenes vistes i van fomentar la participació de l’alumnat. En 3r ESO s’ha realitzat una projecció genially sobre el rol de la dona actual i l’alumnat han anat anotant sobre cartolines roges les frases que més els va cridar l’atenció i en cartolina lila el que s’ha d’evitar.
Per a 4t ESO s’ha oferit una xarrada sobre la dona en l’esport a càrrec de les xiques del Club Handbol Elx. En 1r Batxillerat s’han visualitzat curts sobre el 8M per a posteriorment reflexionar i en 2n batxillerat han elaborat i llegit el manifest per al dia de hui a més de participar en un mural i pintar cares i mans amb segells.
El dos de març, cinc alumnes han representat a l’IES Sixto Marco en les Olimpíades sobre la Unió Europea organitzat per Equip Europa en la Universitat d’Alacant. En esta fase regional han participat 12 delegacions de diversos centres de la Comunitat, amb un total de 60 alumnes.
Este concurs tracta re realitzar un assaig sota el nom “Olimpíades sobre la Unió Europea” en el qual joves estudiants de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat desenvolupant els seus arguments sobre el tema “Per què és important participar en les eleccions europees”, amb motiu de les pròximes eleccions que tindran lloc el 9 de juny.
Esta iniciativa compta amb el suport del Parlament Europeu i la Comissió Europea i la fase final serà entre els dies 19 i 21 d’abril a Salamanca. Els guanyadors d’esta fase final tindran com a premi un viatge a Brussel·les per a visitar el Parlament Europeu.
En l’última edició del concurs de la Comissió Europea Juvenes Translatores, en el qual participaven alumnes de tots els països membres de la UE, i es van presentar alumnes de l’IES Sixto Marco, l’alumne Iván Pastor Quirant ha sigut distingit amb una menció especial per la qualitat de la seua traducció, sent distingit amb un diploma acreditatiu de la mateixa i uns regals.
“Demostres una gran creativitat a l’hora de buscar solucions i tens un estupend maneig de l’idioma. Enhorabona! Si t’agrada la traducció, seguix avant, se’t dona molt bé.”
Com tots els cursos, la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament d’Elx ha oferit, a tots els cursos de segon de batxillerat del centre, una xarrada sobretot tipus de mobilitats europees. Voluntariat i programes Erasmus. Bona manera d’obrir ments i oferir totes les possibilitats que tenen els joves per a conéixer diferents llocs de la Unió Europea.
En col·laboració amb la MEPA IES Bellaguarda d’Altea i coordinat per l’EPAS IES Porçons de Gandia, amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència s’ha organitzat una videoconferència entre les dos EPAS i MEPA a càrrec de la Gerent d’Operacions Terrestres de l’Agència Espacia Europea (EIXA), Gabriela Ravera Iglesias sobre el seu paper en l’Agència i posteriorment un col·loqui amb els ambaixadors júnior dels tres centres.
El divendres 9 de febrer de 2024, els ambaixadors júnior i tres sènior de l’IES Sixto Marco van participar en la sessió d’Euroscola del 9 de rebrero,, sentint-se com a autèntics eurodiputats. El projecte Euroscola pretén estimular i reforçar la participació dels nostres joves en la democràcia parlamentària europea. Les decisions que es debaten en el Parlament Europeu afecten directament en les nostres vides
La sessió va començar amb un videomensaje de Roberta Metsola, Presidenta del Parlament Europeu, en el qual animava als joves a participar activament en els projectes de la Unió Europea, i remarcava la importància de continuar treballant junts per a aconseguir futurs assoliments, tan importants com la pau.
A continuació, va estar en la càmera la Directora General de Comunicació del Parlament, Delphin Collard, qui va atendre i va respondre les preguntes que li van fer els joves de les 27 diferents nacionalitats. El tema central del debat va ser la desinformació i la manera de combatre-la, així com idees per a minimitzar i eliminar les “fake news” que cada vegada estan més presents en les xarxes socials.
Posteriorment, va comparéixer en la cambra Mark Angel, Vicepresident del Parlament Europeu. Durant més d’una hora va atendre les qüestions plantejades pels participants en la sessió, esta vegada més relacionades amb les pròximes eleccions al Parlament Europeu, el 9 de juny, i el funcionament general de la Unió.
A la vesprada, havent dinat en el mateix restaurant en què mengen els eurodiputats, els alumnes van tindre una sessió de treball, simulant les comissions de treball dels parlamentaris, debatent i arribant a acords relatius als temes tractats en la sessió del matí. Ha sigut una experiència fantàstica en tots els aspectes. Els alumnes han pogut experimentar com és el treball d’un eurodiputat. I conéixer el cor de la democràcia europea. Activitats com esta acosten als joves a les institucions, i els fan sentir partícips de la vida política de la Unió.
Els alumnes de 1r ESO B, han realitzat un viatge a Europa sense moure’s l’aula. En Geografia i Geologia han treballat els diferents paisatges europeus. Han escalat muntanyes, travessant glacials, navegat per les nostres mars i volat sobre els diferents països.
Amb motiu del Dia de la Pau, el 30 de gener, els alumnes de 2n ESO G han realitzat un projecte per a eixe dia durant tot el primer trimestre.
En totes les assignatures han treballat les guerres recents, especialment les ocorregudes i relacionades amb la Unió Europea. En matemàtiques van fer un estudi i gràfics de l’evolució de les armes i les morts; en Física i Química, els invents durant la guerra; en Història van estudiar la guerres; en Castellà la literatura durant els conflictes bèl·lics, i l’art durant les guerres. Després d’això han fet un mural sobre els horrors de la guerra amb l’objectiu que no es tornen a repetir.
També han treballat en castellà contes per a la pau i han realitzat un recital, mentres en Engonals i Música van interpretar la cançó Imagine.
El Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència ha sigut celebrat en el centre per l’alumnat d’FP Bàsica de calçat amb discapacitat intel·lectual. Han estat confeccionades infografies de científiques amb les seues biografies. És important retre homenatge a les pioneres que trenquen barreres, com van ser les científiques triades pel nostre alumnat.