
L’IES Vicent Andrés Estellés de Burjassot ha obtingut el segon premi nacional en el Certamen de Jóvenes Investigadores 2025, organitzat pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, gràcies al projecte d’aquaponia “ECAGE: Ecoinovant amb goldfish a l’Estellés”.
Les alumnes Mar Gutiérrez Cilla i Mireia Sánchez Manzano, acompanyades pel seu professor Santiago Sirera García, van representar el centre en la fase final celebrada al Centre Eurolatinoamericà de Joventut (CEULAJ), a Mollina (Màlaga), del 3 al 7 de novembre. D’entre més de 250 projectes presentats a tot l’Estat, el treball de l’institut burjassotí va ser un dels seleccionats per a competir en aquesta prestigiosa cita científica.
El jurat va destacar l’originalitat, el rigor i el caràcter innovador del projecte, que combina ciència, sostenibilitat i educació ambiental mitjançant un sistema d’aquaponia que integra el conreu de plantes i la cria de peixos goldfish, promovent un model ecològic i autosuficient de producció.
Es pot vore el vídeo del projecte “ECAGE: Ecoinovant amb goldfish a l’Estellés” en el següent enllaç: Vore el vídeo del projecte
El guardó, dotat amb 3.000 euros per als joves investigadors implicats, reconeix l’excel·lència investigadora de l’alumnat i la implicació del professorat en la promoció de la ciència i la sostenibilitat dins de l’àmbit educatiu. A més, l’IES Vicent Andrés Estellés va ser l’únic centre que va representar la Comunitat Valenciana en aquesta edició, consolidant el seu paper com a referent en innovació educativa i mediambiental amb un merescut segon premi nacional.
Aquest assoliment no hauria sigut possible sense la col·laboració de diverses institucions i persones que han acompanyat el procés. La Universitat de València, a través de Silvia Piñeiro Peña i Lucas Cabrera Cornide, va oferir suport científic i tècnic des de la Planta Pilot d’Aquaris d’Experimentació (SCSIE). Cristina Sánchez Calatrava va realitzar una generosa donació de peixos goldfish, fonamental per a l’execució del projecte. L’Ajuntament de Burjassot ha mantingut un suport constant al centre, i Jéssica Prieto Martín va contribuir amb el seu suport material i humà en els primers anys de creació de l’Aula d’Ecologia, base d’experiències com aquesta.
Més enllà del premi, el centre vol subratllar la tasca i el compromís de Santiago Sirera, un docent i company excepcional que ha sabut transformar l’ensenyament de les ciències en una experiència viva, vinculant l’aprenentatge amb l’entorn i la sostenibilitat. El seu impuls en l’Aula d’Ecologia, la seua passió per la investigació i el seu lideratge pròxim han fet de l’Estellés un espai on l’educació ambiental es converteix en acció i la ciència en una manera de cuidar el món.
