MICROMÓN

L’alumnat de 4t d’ESO de la matèria de Cultura Científica i de 1r de Batxillerat de la matèria Biologia Humana del IES LAURONA ha participat durant el mes de febrer en un projecte de servei comunitari de ciència ciutadana que es diu “MicroMón”.

El projecte MicroMón que és un projecte d’Aprenentatge Servei, forma part de la xarxa micromón i està adherit al projecte internacional Tiny Earth, és una xarxa d’instructors i estudiants centrada en el descobriment d’antibiòtics per estudiants des del sòl. La missió del programa és doble: En primer lloc pretén inspirar els estudiants a desenvolupar una carrera científica, mitjançant investigacions de laboratori i de camp, realitzades en cursos d’introducció que tenen un impacte global potencial. En segon lloc, pretén abordar una amenaça per a la salut a nivell mundial —la disminució de l’oferta d’antibiòtics efectius— aprofitant el poder col·lectiu de molts estudiants investigadors que s’enfronten simultàniament al mateix repte, complint el seu lema “descobriment d’antibiòtics proveïts per estudiants”. Hui dia, prop de 10.000 estudiants s’inscriuen anualment en alguna versió del projecte que es va iniciar en la Universitat de Yale el 2012 i actualment es desenvolupa en 150 països de tot el món.

El projecte està coordinat pel Departament de Microbiologia de la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València i durant cinc sessions de laboratori els alumnes del nostre institut han sigut guiats i acompanyats per dos estudiants de grau de la UV , una professora del Departament de Microbiologia i les professores del Departament de Biologia del nostre institut.

La part de l’alumnat de Llíria ha consistit a prendre mostres de terra, que s’han geolocalitzat a través d’una aplicació mòbil desenvolupada per la UV (perquè si donen positiu, es puguen localitzar fàcilment), i s’han analitzat durant aquestes cinc setmanes. A partir de les mostres de terra han crescut colònies de bacteris i fongs en plaques de petri. Algunes de les colònies han generat halos de antibiosi, que significa que podrien ser òptimes per a generar antibiòtics. Per a això, l’Universitat de València estudiarà aquestes mostres en profunditat.

Per a l’alumnat participar en aquesta mena d’accions que els acosten en la investigació científica ha sigut molt motivador.

Estudiants amb les mostres de terra durant la primera sessió.