Novetats
Què és Podcassim?
Podcassim va nàixer com a part de l’optativa de pòdcast impartida a un grup de 4t de l’ESO. Durant este trimestre, els estudiants han treballat per a donar forma al seu primer programa, centrat en l’entreteniment local, entrevistes i tertúlies plenes de frescor. A més, hem ampliat este projecte als estudiants de 1r de Batxillerat, els qui han creat un espai literari dins del canal per a treballar els clàssics de la literatura espanyola des d’un enfocament contemporani.
El que hem treballat esta avaluació
Pòdcast d’entreteniment (4t ESO):
El primer programa inclou entrevistes a la gent de Benicàssim, recomanacions de sèries i pel·lícules, i notícies locals.
L’alumnat s’ha enfrontat al repte de planificar, gravar, editar i promoure el seu propi contingut, desenrotllar habilitats comunicatives i tècniques.
Pòdcast literari (1r Batxillerat):
El grup de Batxillerat ha treballat en un especial sobre clàssics literaris, en el qual connecten obres com “El Lazarillo de Tormes”, “El Cantar de Mio Cid” i “La Celestina” amb temes actuals com les “fake news”, la corrupció i les desigualtats socials.
Este projecte ha inclòs lectures dramatitzades, tertúlies literàries i entrevistes fictícies amb els personatges de les obres.
On trobar Podcassim?
Et convidem a escoltar i gaudir dels programes en les següents plataformes:
YouTube: https://youtube.com/@podcassim-z4r
Spotify: https://open.spotify.com/show/owcvfa43byuevy3hycywsl
Instagram: https://www.instagram.com/podcassim/
Per què este projecte és tan important?
El pòdcast no sols ha permés treballar els continguts curriculars de manera dinàmica i participativa, sinó que també ha potenciat la creativitat , l’expressió oral i el treball en equip de l’alumnat. A més, ha creat un espai en el qual connectar la literatura clàssica amb l’actualitat, demostrant que els grans temes universals continuen sent rellevants en els nostres dies.
Us animem a escoltar Podcassim i a compartir este fantàstic projecte educatiu amb la vostra comunitat! 🎧
Hem tingut el plaer de rebre a Elena Llopis, reconeguda professora de Música de l’IES Violant de Casalduch. Elena ha realitzat un fantàstic taller de presència escènica amb l’alumnat d’Arts Escèniques, tant de 1r com de 2n de l’ESO, i no podem estar més agraïdes per esta enriquidora experiència.
Durant el taller, Elena ha guiat a l’alumnat en la gestió de l’espai escènic, ensenyant-los a moure’s amb seguretat i confiança en l’escenari. Un dels consells més destacats va ser “deixar penjada la vergonya en un penja-robes”, animant-los a explorar les seues capacitats expressives ja conéixer-se millor a través del moviment.
Amb la música de Nach com a acompanyament, el grup ha treballat a donar fluïdesa als seus moviments, permetent que el cos parle més enllà de les paraules. Este exercici ha sigut clau per a trencar barreres internes i desenrotllar una connexió més autèntica amb l’espai i entre ells mateixos.
Finalment, l’alumnat va posar en pràctica tot l’aprés en crear i representar una breu escena. Este xicotet exercici teatral no sols els va permetre aplicar les tècniques treballades, sinó també superar pors i enfortir la seua confiança en l’escenari.
Volem agrair a Elena Llopis per compartir la seua experiència i coneixement amb el nostre alumnat. La seua dedicació i passió han deixat una petjada inesborrable, fent d’esta jornada una experiència inspiradora que, sens dubte, marcarà un abans i un després en l’aprenentatge de les arts escèniques en el nostre institut.
Enhorabona a l’alumnat per la seua participació i esforç! Seguim avant, explorant noves formes d’expressió artística i aprenent junts.
El Departament de Llengua Castellana i Literatura del nostre institut s’enorgullix a felicitar la nostra alumna Alexia Vicens, qui ha sigut seleccionada com a finalista en el prestigiós “CERTAMEN MARATÓ DE MICRORELATS” en la seua IX edició, corresponent a l’any 2024. Este esdeveniment, organitzat per l’Associació Valenciana d’Escriptors i Crítics Literaris (CLAVE) i Àmbit Cultural d’El Corte Inglés de València, és una plataforma destacada per a escriptors emergents i consagrats a nivell nacional i internacional.
El certamen ha rebut una gran quantitat de microrelats de participants de totes les edats, la qual cosa fa encara més notable l’assoliment de Alexia en haver sigut seleccionada entre els 42 finalistes. La qualitat i creativitat de la seua obra han brillat en un concurs que no imposa límits per categoria d’edat, destacant-se entre escriptors de tots els nivells i orígens.
Des del departament, animem a tota la comunitat educativa a continuar secundant i fomentant la participació en activitats literàries. Alexia, estem segurs que este és només el començament d’una carrera literària prometedora. Moltes felicitats i molt èxit!
Este trimestre, alumnat de 4 de l’ESO i 1 Batxillerat ha triat la lectura de ‘L’Edat de la Ira’. La proposta lectora va incloure des de textos expositiu-argumentatius sobre temes de l’obra fins a la representació teatral en el teatre El Raval de Castelló, organitzada per Trobada de Teatre Jove. L’experiència s’ha enriquit amb la participació del mateix autor, Nando López, qui ha respost a les seues preguntes i els ha animat a respectar la diversitat per a viure en un món més plural.
Que emocionant ha sigut l’estrena en la Trobada de Teatre Jove 2024 a Castelló! Ens sentim molt orgulloses per les actuacions que han presentat els nostres estudiants i dels talentosos joves de l’IES Miquel Peris i Segarra (Grau de Castelló) i de l’IES Betxí.
El grup de 4t ESO A ha presentat escenes de “La edad de la ira” de Nando López, i l’alumnat de 4t ESO B s’ha animat a crear un guió i dirigir la seua obra original, per l’últim ha arribat el torn del Laboratori d’Arts Escèniques que ha representat quatre escenes d’una adaptació de la pel.lícula ‘Tú a Londres y yo a California’.
Després d’un merescut esmorzar, els nostres estudiants han tingut l’oportunitat d’explorar i aprendre en tallers liderats per experts en diverses disciplines: interpretació amb Cesca Salazar, veu i cant amb Arantxa Domínguez, improvisació teatral amb Fanfi García, dansa i cos amb Ainhoa Cebrà, i dramatúrgia amb Núria Vizcarro. Tot un luxe que segurament no oblidaran!
Agraïm a tots els professionals i participants per fer d’este esdeveniment una experiència tan enriquidora. Continuem celebrant el poder transformador del teatre en l’educació!
Imagina transformar la manera en què els joves perceben els clàssics literaris, convertint obres centenàries en experiències vibrants i rellevants per a l’estudiant digital de hui. Com aconseguir-ho? A través de la fusió de la literatura amb la creació audiovisual, donant vida a personatges i narratives que transcendixen el temps. Este projecte audiovisual únic, naix d’una espurna d’inspiració de Sonia Alonso i Vero Espinosa. Ambdues, amb la seua experiència en la creació de curts han sigut fonamentals en el disseny i adaptació d’este projecte innovador per a l’assignatura de Llengua Castellana i Literatura.
En el primer pas van presentar relats propis que pogueren vincular-se amb els clàssics literaris previstos per a este curs (1r Batxillerat). La resposta va ser molt creativa i variada, però va ser la trama inspirada en “El Quijote” la que va capturar la imaginació de tots, destacant-se per la seua originalitat i connexió emocional. Este entusiasme col·lectiu no sols va demostrar el potencial latent en els nostres estudiants per a reinterpretar i donar nova vida a les històries clàssiques, sinó que també va marcar l’inici de la nostra aventura cap a la reinvenció de l’ensenyament de la literatura, assegurant que el projecte que emprendríem tindria una base sòlida en els interessos i les passions dels joves aprenents.
Esta emprenedoria educativano és només un exercici acadèmic, sinó una verdadera trobada entre generacions, disciplines i comunitats, buscant connectar als joves amb la riquesa de la literatura clàssica d’una manera fresca i rellevant. Per a això Sonia Alonso ens ha anat acostant professionals actuals del món del cinema, com la contribució de María Escrig, que treballa desenvolupant projectes per a Amazon Prevalga, va injectar una dosi de professionalisme i coneixement pràctic inavaluable, oferint als estudiants les ferramentes necessàries per a transformar una obra literària centenària en un guió contemporani i captivador.
Per a garantir una participació inclusiva i enriquidora, el projecte es va estructurar en diverses fases, permetent que cada estudiant trobara el seu nínxol d’acord amb les seues passions i interessos personals. Des de la guionització i la direcció fins a l’actuació, l’edició i el disseny de producció, tots van tindre l’oportunitat de submergir-se en l’aspecte del cinema que més els apassionava.
Per a assegurar una participació activa i aprofitar les aficions i interessos de cada alumne/a, el projecte es va desglossar en equips especialitzats, cadascun sota la guia de líders apassionats i experimentats. En la direcció, Sonia Alonso va encapçalar l’equip, inspirant a tots amb la seua visió. Javier va prendre les regnes del script, mentres que l’equip de guió, compost per Isabela, Carmilla i Sara, va comptar amb la supervisió de María Pareja. En producció, Emma va liderar com a productora executiva, amb Maymara en comptabilitat, Natalia com runner, Ana en localització i Roque en assistència de direcció.
Este desplegament de talents assegura que cada faceta del curtmetratge siga manejada amb dedicació i professionalisme, reflectint el compromís i la diversitat d’interessos dels nostres estudiants. Este enfocament col·laboratiu no sols fomenta l’aprenentatge pràctic sinó que també celebra la individualitat dins d’un projecte col·lectiu.
També ens van visitar Marc i Pau Cara, cofundadors de la @mostraudiovisual_alcora, convidant a la classe a projectar el curt resultant del seu treball durant tot el curs.
El verdaderament meravellós d’este projecte és com ha aconseguit reunir una àmplia gamma d’agents del nostre poble, des de professionals del cinema fins a exalumnes que un dia van caminar pels mateixos corredors que els nostres estudiants actuals. Estos col·laboradors no sols van aportar la seua experiència i coneixements al projecte, sinó que també van servir com a font d’inspiració, mostrant als joves el potencial i les oportunitats que oferix el llenguatge audiovisual. Més que un simple projecte educatiu, hem creat una comunitat vibrant i unida per la passió pel cinema i l’educació. Esta sinergia entre el passat i el present del centre educatiu no sols enriquix l’aprenentatge actual, sinó que també sembra llavors de creativitat i col·laboració per a futures generacions. En essència, hem transcendit els límits tradicionals de l’aula per a forjar un espai on l’aprenentatge cobra vida a través de la connexió i la comunitat.
En el blog del departament, volem estendre una càlida felicitació a Félix Villarroya pel seu destacat assoliment en el concurs de relats de castellà de la província de Castelló, on ha quedat finalista amb el seu envolupant relat negre. Este reconeixement no sols reflectix el seu innegable talent i dedicació a l’escriptura, sinó que també subratlla l’important paper que juguen iniciatives com aquesta per a fomentar l’expressió literària entre els joves. En obtindre el segon lloc, Félix no sols ens ha regalat una obra digna de ser llegida i celebrada, sinó que també ha portat honor i reconeixement al nostre centre, acompanyat d’un premi econòmic que sens dubte contribuirà a continuar incentivant la creativitat i l’amor per les lletres. Et convidem a descobrir el seu relat i deixar-te capturar pel seu talent a Castelló Negre Jove: https://www.castellonegrejove.com/
Este triomf és un recordatori del potencial que residix en els nostres joves escriptors i de la importància d’espais que permeten el seu creixement i expressió. Enhorabona, Félix, per este increïble assoliment! Estem ansiosos per veure on et portaran les teues paraules en el futur.
Hui ha sigut un dia especial per al nostre alumnat de segon de batxillerat. Han tingut l’oportunitat de viure la literatura en primera persona, eixint d’excursió al teatre per a gaudir de “Historia de una escalera” de Antonio Buero Vallejo. Esta obra, no sols és un clàssic imprescindible sinó també part essencial de l’examen de les PAU.
L’experiència ha sigut inoblidable: han gaudit de cada acte i s’han convertit en el grup més participatiu de la sala.
Estem segurs que moments com este enriquixen el seu aprenentatge i els preparen per a afrontar amb èxit els reptes acadèmics.