Novetats
Hui hem viscut una trobada realment especial amb la poeta María Molina, autora d’Isla al borde.

L’alumnat de 4t d’ESO ha obert la jornada amb un recital poètic inspirat en la seua obra, acompanyat per la música en directe de Gema.
La presentació ha estat a càrrec de Matías, Nazar i Klim, que a més han sorprés l’autora recitant i traduint alguns versos a l’ucraïnés, creant un pont preciós entre llengües i sensibilitats.
María Molina ha animat l’alumnat a viure la poesia, a sentir la paraula i a convertir-se en “revolucionaris” en un món que necessita canvis reals.
També hem escoltat la reivindicació del propi alumnat sobre la importància de donar visibilitat a les dones poetes i sobre el valor que té la literatura en l’educació.
L’equip d’Agrojardineria li ha preparat un ram que l’ha emocionat molt, i el periòdic escolar Casalduchers ha assistit per entrevistar-la.
María se’n va “amb el cor ple d’afecte”, agraïda per la lectura, la sensibilitat i el compromís de l’alumnat amb un poemari escrit especialment per a ells i elles.
Una trobada que uneix poesia, joventut i aprenentatge.
Un dia per recordar.
En el marc de l’optativa de podcast, l’alumnat de l’IES Violant de Casalduch ha tingut l’oportunitat de participar en una activitat d’inclusió molt especial. La visita de Claudia Piqueres Gausí, qui va perdre la visió fa tres anys, va marcar una jornada molt enriquidora tant a nivell personal com educatiu.


Claudia va col·laborar amb Paula Piqueras, alumna en pràctiques, en una proposta dissenyada dins de la matèria de Llengua Castellana i Literatura. L’activitat consistia en treballar la audiodescripció a través d’un curtmetratge. L’objectiu era que l’alumnat poguera posar-se en la pell d’una persona amb discapacitat visual i, en grups, crear audiodescripcions per fer el contingut audiovisual més accessible.


Una experiència tan impactant com necessària, que no només fomenta l’empatia i la inclusió dins de l’aula, sinó que convida a reflexionar sobre la realitat de moltes persones en un món que encara no està adaptat del tot.
Si voleu conéixer millor la història de Claudia, no us perdeu l’entrevista completa realitzada pel nostre alumnat al canal de Podcassim:
🔗 YouTube:
El 12 de maig, l’alumnat de 2n d’ESO de l’optativa de Teatre i l’alumnat de 3r d’ESO del nostre centre va tindre l’oportunitat d’assistir a la representació de l’obra “Un instant de bellesa” al Teatre Municipal de Benicàssim, una proposta escènica creada pel projecte europeu @escenaerasmusuv.

Aquesta obra, interpretada per joves estudiants de diverses nacionalitats, ens proposa una mirada poètica i profunda sobre la necessitat de viure el moment present i trobar espais de bellesa enmig del ritme accelerat de la vida quotidiana. A través del moviment, la narració, la dansa i la poesia, el muntatge convida a connectar amb les emocions i a fer una pausa per a valorar tot allò que sovint passa desapercebut.

L’activitat forma part de la programació cultural i ha sigut possible gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Benicàssim, que ens ha facilitat l’accés al teatre i al programa de funcions educatives.

Des del nostre centre volem agrair a l’equip d’@escenaerasmusuv per aquesta experiència tan inspiradora, que sens dubte ha deixat empremta en el nostre alumnat.
Podeu consultar més informació sobre el projecte en aquest enllaç:
https://www.uv.es/fundacion-general-artes-escenicas/es/actividades/un-instant-bellesa-1286074732861/Activitat.html?id=1286429188112


Aquesta setmana l’alumnat d’Arts Escèniques ha pogut participar en el segon taller impartit per Belén Castellino (@belucastellino), comunicadora amb una àmplia trajectòria a nivell internacional.

Durant la sessió, l’alumnat ha treballat estratègies per a una comunicació clara i efectiva, explorant de manera pràctica la importància del llenguatge corporal, la projecció de la veu i el control escènic. El taller també els ha oferit tècniques per gestionar el nerviosisme i l’ansietat escènica, elements clau en qualsevol representació.

Amb una aproximació molt dinàmica, Belén ha ajudat el nostre alumnat a entendre com el cos i la veu poden esdevenir eines fonamentals per transmetre emocions i missatges davant del públic. El resultat: una experiència transformadora, motivadora i molt inspiradora.


Moltes gràcies, Belén, per compartir els teus coneixements, energia i passió per l’art de comunicar!

El 9 d’abril, el nostre alumnat de l’optativa d’Arts Escèniques va participar amb molta il·lusió i entusiasme en la Trobada de Teatre Jove 2025, una jornada dedicada a la creativitat, la interpretació i la convivència entre centres.

El grup de 1r d’ESO va representar una divertida i simbòlica escena inspirada en l’obra Matilda, amb el títol “La tarta de Matilda”, i el grup de 2n d’ESO ens va fer riure i participar amb una dramatització còmica basada en una entrevista absurda.
En els dos casos, han estat els propis grups els qui han triat la temàtica, escrit el guió i l’han adaptat seguint les instruccions i el guiatge dels diferents “departaments teatrals” creats a l’aula: direcció, escenografia, vestuari i dramatúrgia.
El resultat han sigut dues peces teatrals dinàmiques i emocionants que han connectat amb el públic, provocant rialles, aplaudiments i molta participació.
La jornada es va completar amb diversos tallers especialitzats on l’alumnat va poder triar entre disciplines com ara cant, dansa, escriptura creativa, interpretació o improvisació, guiats per professionals i artistes de primer nivell.
Una experiència completa i molt enriquidora que reafirma el valor del teatre a les aules com a eina educativa, expressiva i transformadora.
Hui hem tingut la sort de rebre a l’IES Violant de Casalduch a Ruth Sancho Huerga, reconeguda dramaturga, docent i creadora valenciana amb una destacada trajectòria internacional, gran part desenvolupada a Austràlia. Ruth ens ha oferit una magnífica performance basada en la seua obra “Mar-E”, un espectacle poètic ple de força visual i emocional.
En finalitzar la representació, Ruth ha dut a terme un taller amb l’alumnat d’Arts Escèniques per explorar la poesia dramatitzada, el moviment corporal i l’expressivitat. Amb l’acompanyament musical, els alumnes han experimentat com transmetre emocions i conceptes a través del cos i la paraula, descobrint així noves maneres d’entendre i gaudir la poesia des d’una perspectiva teatral.

Volem agrair molt sincerament a Ruth Sancho que haja compartit el seu talent, la seua experiència i la seua passió per les arts amb nosaltres. També agraïm a l’equip d’Agrojardineria pel detall floral tan bonic que han preparat per a ella.
Ha sigut una jornada molt especial que segur recordarà tot l’alumnat participant.
Gràcies per tot, Ruth!
Aquest any, l’alumnat de l’IES Violant de Casalduch ha tingut l’oportunitat de viure de prop la literatura negra gràcies al Festival Castelló Negre, amb la visita de dos autors destacats: Luis Aleixandre i Pere Cervantes.
🎙️ Entrevistes i trobades amb autors
L’alumnat de 3r de l’ESO va poder assistir a una xarrada exclusiva amb Luis Aleixandre, finalista dels Premis Planeta, qui va compartir amb ells les claus de la novel·la negra i la seua trajectòria literària. A més, des de Podcassim, vam tenir el privilegi d’entrevistar-lo i gravar la seua visita per a difondre-la pròximament en el nostre canal de podcast.




D’altra banda, també vam comptar amb la visita de Pere Cervantes, escriptor de novel·la negra amb una dilatada experiència, que va mantenir una entrevista única amb un entrevistador molt especial: el seu propi fill, Pau Cervantes, estudiant de l’IES Violant de Casalduch. La conversa, carregada d’anècdotes i reflexions sobre la literatura i el procés creatiu, podrà escoltar-se pròximament en Podcassim.
🏆 Alba Noria, finalista del concurs de microrelats


A més de les visites d’aquests autors, ens sentim molt orgullosos d’anunciar que Alba Noria, alumna de 4t de l’ESO, ha sigut finalista en el concurs de microrelats d’aquesta convocatòria. Un reconeixement merescut per la seua creativitat i narrativa negra.
📌 Seguim promovent la literatura!
La participació de l’IES Violant de Casalduch en el Festival Castelló Negre demostra una vegada més el compromís del nostre departament amb la promoció de la lectura, l’escriptura i el pensament crític a través de la literatura. Gràcies a tot l’alumnat que ha fet possible aquesta experiència!
Este matí, l’alumnat de podcast ha tingut l’increïble oportunitat de visitar les instal·lacions de la Ràdio de la UJI per a gravar un programa en el marc del projecte Innovaràdio, una iniciativa que dóna veu a les escoles públiques.
L’emissió del programa està prevista per al mes de maig, una vegada finalitzades totes les gravacions dels centres educatius participants. És emocionant pensar que podrem escoltar-los en directe!

A banda de la gravació, hem aprofitat per visitar el Paranimf i conèixer de prop l’equip tècnic, que ens ha explicat amb tot detall el funcionament de les instal·lacions. També hem tingut la sort de veure com estaven preparant cinema i música en un format atrevit i sorprenent al Cinemascore.

Els nostres joves, que treballen el podcast tant a l’optativa de podcast com a la matèria de Llengua Castellana, han pogut aprendre la part tècnica de la mà d’experts. Ha sigut una experiència enriquidora que els ajudarà en futurs projectes.
Amb motiu del Dia de la Pau, l’alumnat de l’optativa d’Artes Escèniques ha realitzat una sèrie de microteatres en diferents aules del centre. A través del teatre, hem explorat situacions de conflicte que els joves viuen en el seu dia a dia.

El teatre ha sigut l’eina perfecta per a entendre i buscar solucions a problemes que es poden donar tant a escala internacional com en el nostre entorn més proper. Les escenes han tractat temes com:
- Conflictes per un mal ús del WhatsApp 📲
- Rumors i informacions falses que generen disputes entre companys i companyes 🤔
- Tensió en un partit de futbol ⚽️

Moltes gràcies a totes les classes per acollir-nos amb tant de carinyo! Des del grup d’Artes Escèniques, vos donem les gràcies per ser un públic tan fantàstic. 🙏💚

Continuem treballant per una educació basada en l’empatia, la comprensió i la pau a través de l’art.
