Tutoria entre iguals al CEIP Vicente Tena

El Programa TEI “Tutoria entre iguals” és una estratègia educativa per a la convivència escolar. Dissenyada com una mesura pràctica contra la violència i l’assetjament escolar, té un caràcter preventiu i institucional que implica a tota la comunitat educativa. És un recurs important en el procés de participació, coneixement, prevenció i desenvolupament de programes d’intervenció sobre la convivència en els centres educatius. Pot ser una eina contra la desmotivació i fracàs, no únicament curricular, sinó també personal i social.

Té com a objectius facilitar el procés d’integració dels alumnes que s’incorporen al centre educatiu, determinar un referent (tutor) que afavoreixi la integració, treballar l’autoconcepte i l’autoestima dels nous alumnes, reduint els nivells d’inseguretat propis d’espais i organitzacions desconegudes, compensar el desequilibri de poder i forces, sempre presents en l’assetjament, (agressor – víctima), des d’una perspectiva preventiva i dissuasòria; finalment cohesionar la comunitat educativa amb la integració i desenvolupament de la Tolerància Zero, com una signe d’identitat del centre. El desenvolupament i actualització del Programa TEI es fa a partir dels Grups de Treball i Investigació de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Barcelona i de la Universitat de Santiago de Compostel·la, així com el procés d’avaluació que ho porta a terme la Universitat d’Alacant.

Paraules clau: Tutoria entre iguals, assetjament escolar, bullying, convivència escolar.

Programa TEI.

Andrés González Bellido

Coordinador del Grup TEI

ICE de la Universitat de Barcelona

Xàbia, comunitat educadora.  L’Ajuntament de Xàbia, a través de la Regidoria d’Educació, ha afavorit que tots els centres educatius del municipi participen d’aquest programa.

El curs 2014-15, l’Ajuntament va iniciar la formació de tot el professorat del poble en projectes que poden afavorir a tota la Comunitat Educativa del municipi.  Primer es va introduir el treball per competències a escoles i instituts i, ara, el nou projecte és el Programa TEI.

CEIP VICENTE TENA.  El nostre col·legi ha començat el procés d’implantació del Programa TEI, que es durà a terme durant tot el curs en els nivells de tercer i cinquè de Primària (repetint el proper curs fins que estiga totalment implantat).  La nostra meta és informar, formar i conscienciar de la importància de l’objectiu fonamental d’aquest programa: TOLERÀNCIA ZERO FRONT L’ASSETJAMENT ESCOLAR O BULLYING.

Durant la segona setmana del curs, s’ha informat del programa als alumnes participants, amb una campanya de sensibilització que ha despertat i mogut emocions i sentiments.  Després es va formar als alumnes tutors de cinquè i, hui divendres 30 de setembre de 2016 hem fet l’acte de nomenament i entrega de carnets als tutors i els seus tutoritzats, així com als alumnes col·laboradors.

És una bona idea el treballar les emocions dels xiquets i xiquetes del nostre poble i que, entre ells puguen resoldre les seves diferències.  Al final seran ciutadans que no podran callar front a una situació de maltractament o de desigualtat de poder.  Tots guanyen, Xàbia guanya.