Eixida geològica

Amonites, foraminífers, fòssils…

Dijous passat 15 de desembre, l’alumnat de 4t de l’ESO es va aventurar a recórrer la nostra Serra acompanyat del professorat del departament de biologia qui es va encarregar d’explicar-los tot el que anaven trobant al seu pas. Maite Mira, professora de biologia, ens ha comptat tot el que van veure i ens ha deixat petrificats. Us deixem ací la seua explicació:

“L’eixida va consistir a visitar diferents estructures geològiques que podem trobar en la Serra de Crevillent. Visitem una platja fosil en la qual es poden observar les restes de l’Època en la qual la zona de Crevillent estava formada per mar.”

Estudiem com es va produir la dessecació del Mediterraneo, origen dels algeps que trobem en la zona. Visitem els Pontets i analitzem l’època en la qual es va realitzar aquesta construcció i els seus motius. Prenem mostres de terra per a posteriorment realitzar assajos en el laboratori i buscar Foraminífers, que són microfòssils marins, la qual cosa indica l’ambient marí que hi havia anteriorment en la Serra.
Després vam estar en la zona de la Falla de Crevillent on observem argiles i algeps de l’època triàsica (fa 200 dt.) en contacte amb materials calcaris (170 dt.). En aquesta zona observem com la Serra s’eleva mentre que la zona De la Vega Baixa es va afonant.

Posteriorment vam estar analitzant els palioincendis que apareixen en la rambla de Castelar, prop de les antigues mines d’algeps, on es calfava el mateix per a tractar-ho i que té una antiguitat aproximada de 1000 anys. Després visitem el Pouet de la Mel on vam estar buscant fòssils del Juràssic, Amonites, que són fòssils marins.
En aquesta zona també comentem la situació de sobre explotació de l’Aqüífer que hi ha en aquesta zona, el de la Vega Mitjana i Baixa, i com s’ha salinitzat possiblement a causa d’una intrusió Marina. Comentem l’evolució de l’aqüífer al llarg dels últims anys.

També vam estar en una zona on es pot observar un Diapiro de materials d’algeps i sals que es corresponen amb el triàsic (200 dt.) que està envoltada per arenes i conglomerats de fa 8 dt..

La veritat, l’explicació tan completa i detallada de Maite, ens ha traslladat a la Serra i ha sigut com si l’estiguérem veient-ho tot.

Moltes gràcies per la teua col·laboració.