Vaga d’estudiants

El dret a la vaga de l’alumnat està regulat per la normativa següent:

• Llei orgànica 9/1983
  • Llei orgànica 8/1985
  • Llei orgànica 2/2006
  • Sentència del TS de 18/12/2014
  • Decret 195/2022
  • Normes d’organització i funcionament del centre

Només poden fer vaga l’alumnat de cicles formatius (CFB, CFM, CFS), 3r i 4t d’ESO, Batxillerat. En cap cas la normativa reconeix aquest dret als alumnes de primer i segon d’ESO.

L’alumnat que es plantege no assistir a classe a conseqüència d’una convocatòria oficial de vaga ha de seguir el següent protocol:

• El delegat/da convocarà una reunió del grup-classe per tal de debatre el seguiment/no seguiment de la convocatòria oficial de vaga.
  • Recollir en una acta de reunió de l’alumnat del grup-classe la relació de l’alumnat que es declara en vaga.
  • El delegat traslladarà aquesta relació al vicedirector del centre i informarà el seu tutor/a de la decisió acordada.

Hi ha tres requisits que cal complir per a poder exercir el dret a vaga (a més de no ser alumne de primer o segon d’ESO):

• Que hi haja més de 20 alumnes (en tot el centre) que avalen la convocatòria.
  • Informar el vicedirector amb un mínim d’antelació.
  • Sols s’acceptaran les vagues convocades pels sindicats d’estudiants oficials.

En cada grup, un representant dels alumnes confeccionarà un document en el qual constarà:

1. El curs
  2. El dia que no assistiran a classe
  3. El llistat d’alumnes que no assistiran (amb nom i cognoms)
  4. Observacions, si cal (es poden fer constar els motius de la decisió col·lectiva d’inassistència a classe).

Aquest document s’entregarà en la direcció del centre abans que expire el termini.

El centre docent, cas que l’alumnat del centre haja comunicat dins el termini i en la forma escaient que va a fer vaga, comunicarà a les famílies (pares, mares, tutors o tutores) aquesta circumstància a través de WebFamilia. L’institut deixa constància, davant de les famílies, que no es responsabilitza de cap circumstància que puga afectar algun alumne o alumna, durant aquestes jornades, si no assisteix al centre.

En cas que es complisquen els requisits esmentats, la no assistència a classe serà considerada a tots els efectes una falta justificada i serà tractada pel professorat com a tal, i en cap cas serà objecte de sanció disciplinària.

Els alumnes que no comuniquen la seua participació en el termini establert o estiguen matriculats en primer o segon d’ESO tindran una falta sense justificar amb les conseqüències acadèmiques o disciplinàries que tal cosa puga implicar en el seu cas. El mateix passaria si no hi ha un mínim de 20 alumnes en tot el centre que avalen la convocatòria.

El centre garanteix als alumnes que no fan vaga el seu dret d’assistir a classe i de romandre degudament atesos.

Els exàmens fixats en data de decisió d’inassistència col·lectiva a classe autoritzada, automàticament s’ajornaran per a la data immediatament posterior, si no hi ha acord previ amb el professorat per fer-lo en un dia diferent, però mai no podrà ser el dia de decisió d’inassistència col·lectiva a classe sempre que estiga autoritzada.

Cal considerar que la decisió de fer vaga és una decisió legítima, però personal i unilateral, raó per la qual el professorat no té obligació de modificar la seua programació d’aula per al dia. No obstant això, es donaran les mateixes garanties que davant qualsevol altra falta justificada com podria ser una malaltia, per exemple.