LA CLASSE DE 4 ANYS

CARTEL
CARTEL7

ELS PILARS FONAMENTALS DE LA NOSTRA CLASSE SÓN:

MOTIVACIÓ

CREATIVITAT

AUTONOMIA

METODOLOGIA

COM ENS ORGANITZEM?

La dinàmica de la nostra classe es basa en un treball per:

1. RACONS

El treball per racons és una metodología que consisteix a organitzar l’aula en diversos espais, on els alumnes distribuïts en petits grups, realitzen activitats simultànies de manera autónom

" TREBALLAR PER RACONS ÉS EDUCAR L'AUTONOMIA"

Podem distingir entre Racons de treball dirigit i Racons lúdics, però ambdues situacions, de treball o lúdiques, són sempre espais rics d'aprenentatge per als alumnes:

• Als racons de treball dirigit proposem activitats que són més acotades, responen a una graduació de continguts més pautada i que necessiten d'algun sistema de registre per part del mestre/a per assegurar-se que tots els alumnes les han realitzat. Els alumnes han de tenir clar quin és el resultat que s'espera de la seua activitat. Normalment ho treballem amb un sistema de roda de treballs setmanals i es realitza pels quatre grups que formen la classe.

Els nostres racons de treball dirigits són:

•  Assemblea.
  •  Matemàtiques o nombres.
  •  Llengua o lletres.
  •  Plàstica.
  •  Traç i grafisme.
  •  PDI.
  •  Projecte de treball.
  •  Dibuix (no plàstica).

• Els racons lúdics presenten activitats més obertes, en les quals els alumnes tenen més llibertat d'acció i de focalitzar els seus interessos. Hi desenvolupen l'activitat al seu aire realitzant una acció més manipulativa i d'experimentació amb el material.

Els nostres racons de joc lliure són:

• Construccions.
  • Puzzles.
  • Plastilina.
  • Jocs de casa.
  • Arener.
  • Taula de llum.
  • La Tenda/la cuineta.
  • Projecte de treball.
  • Biblioteca.

2. PER PROJECTES DE TREBALL

El treball per projectes és una metodologia que permet a l’alumnat pensar, investigar, aprendre dels seus errors, dels companys i d’aquesta manera fomentar el ser crítics.
El tema escollit per cada projecte pot esdevenir de diferents maneres:

• Un centre d’interès que afecta la vida de l’escola.
  • Una idea o vivència d’un infant.
  • Un esdeveniment relacionat amb l’aula.
  • Una proposta duta a terme per part d’una mestra.

Les mestres d’infantil sempre busquem una manera atractiva per introduir el tema: per exemple una pel·lícula que faci referència al tema que treballarem, un personatge inventat, una capsa màgica, una carta, un correu electrònic, una notícia d’actualitat…

La metodología per fer projectes a l’educació infantil segueix el següent esquema:

1. S’escull un tema.
  2. Es cerquen els coneiximents previs “Què sabem?”
  3. Es plantegen els temes que es volen descubrir, “Què volem saber?”
  4. Es comença a buscar informació per resoldre els reptes plantejats.
  5. Es crea un mapa conceptual o índex de treball. Es reflexiona contínuament sobre el què hem après i com ho hem après.
  6. Es posa en comú els aprenentatges realitzats i es va construint una xarxa de continguts.
  7. Al llarg del projecte van sorgint contínuament nous temes per descubrir i els tractem gons els interessos de cada grup.
  8. El projecte finalitza amb un dossier que recull les diferents experiències, vivències, activitats, reflexions, fotografies,… que s’han anant desenvolupant al llarg del propi projecte.

PROJECTES TREBALLATS EN 3 ANYS

ELS DINOSAURES             LES GIRAFES             ELS TAURONS

PROJECTES TREBALLATS 4 ANYS

"SUPERHEROIS I SUPERHEROÏNES"

"CAVALLERS I PRINCESES"

ALTRES PROJECTES ANUALS

• Projecte Anual de Reciclatge.

Objectiu: Conéixer els diferents contenidors de reciclatge.

• Projecte Anual d’Esmorzar Saludable.

Objectiu: Adquirir hàbits saludables d’alimentació.

• Projecte Anual: “El Nostre cos”

Objectiu: Deixar constància de l’evolució en l’adquisició de l’esquema corporal i detectar i previndre dificultats en edats primerenques mitjançant el desenvolupament, el moviment i la capacitat psicomotriu.

ACTIVITATS AMB LA FAMÍLIA

1. Prèstecs de Contes.

Cada divendres els xiquets/es es porten a casa un conte, bé de la biblioteca d’aula o bé de la biblioteca del centre. El conte el tornará després del cap de setmana, després de llegir-lo amb la família a casa.

2. Llibre Viatger.

Aquest any el llibre viatger de la nostra classe està dedicat a aprendre les lletres del abecedari. Cada divendres un xiquet o xicqueta portarà el llibre a casa amb una lletra de l’abecedari, la decorarà lliurement, buscarà paraules amb eixa lletra i el dimecres ell ho explicarà als companys a l’assemblea.

3. Joc: La Caixa de les sorpreses.

Cada dimarts un xiquet o xiqueta es durà a casa una caixeta per a posar dins una sorpresa (un joguet, un conte xicotet, un animal, qualsevol objecte). En classe intentarem endevinar la sorpresa i, a continuació, farem un dibuix de la mateixa. Desprès utilitzarem aquesta activitat per treballar l’escritura espontànea dels xiquets.