L’IES Pedreguer comença la primera mobilitat del projecte Mare Nostrum a Grècia.

L’alumnat de l’IES Pedreguer va viatjar a Grècia del 3 al 9 de març per a participar en la primera mobilitat del projecte Eramus+ Mare Nostrum. Aquest projecte es durà a terme al llarg del 2024-2025 on participen quatre països: Turquia, Grècia, Itàlia i Espanya.

Aquesta primera mobilitat va tenir lloc a la ciutat de Tesalònica, on l’alumnat italià, grec i espanyol  va realitzar activitats relacionades amb la temàtica de la mobilitat: El camí cap a la democràcia al nostre país: una visió històrica. Aquestes activitats es van dur a terme al General Lyceum de Chalastra.

L’alumnat va tenir l’oportunitat de visitat Pella, Edessa i Vergina, on  gaudiren d’una visita guiada per les tombes reials de Filip II. Posteriorment varen visitar les muntanyes del Mont Olimp. A més a més, els alumnes grecs ens varen realitzar una visita guiada pels principals monuments històrics de Tesalònica, com la torre blanca, la Rotonda i el fòrum romà. Una experiència molt enriquidora per al nostre alumnat de l’IES Pedreguer.

No tan diferent

Tot té un principi, el que ací ens trobem és el d’obrir el cicle de TAPSD (Tècnic en Atenció a Persones en Situació de Dependència) amb el seu alumnat a la comunitat de Pedreguer. També el de la inclusió compartint aquest projecte que s’inicià el curs 2022-23 amb la creació del llibre “No tant diferent” amb les usuàries i usuaris de l’Associació de Persones amb Discapacitat de la Marina Alta (ADIMA).

Aquest projecte d’aprenentatge-servei ha continuat aquest curs traslladant l’obra a la representació teatral que es donà lloc el passat 1 de març a l’Espai Cultural de la localitat. Obrint-se més el projecte a l’alumnat dels CEIP’s Alfàs i Trinquet qui treballat el llibre varen assistir de matí al primer acte i, de vesprada amb el segon acte, on varem rebre un públic sensibilitzat amb la inclusió. Com és l’oferta formativa del cicle de Grau Mitjà de TAPSD i de Grau Superior d’Integració Social de l’IES de Pedreguer.

Agraïm des d’ací a totes les persones que han fet possible aquest projecte; en primer lloc a l’alumnat de la promoció 22-24 per la seva implicació i per tot el treball realitzat, a ADIMA per obrir-nos sempre les portes, a la direcció teatral Miguel Ángel Balbuena, al professorat i a l’Ajuntament de Pedreguer per la prestació dels recursos necessitats.

Pèrdua avaluació contínua FPB

Per als alumnes/as que hagin perdut l’avaluació contínua podran realitzar l’examen de mòdul els següents dies:

  • Dilluns 4 de Febrer a les 08.50 examen d’Operacions Auxiliars per a la Configuració i Explotació
  • Dimarts 5 de Febrer a les 08.00 examen de Ciències Aplicades II.
  • Dimarts 5 de Febrer a les 12.10 examen d’Instal·lació i Manteniment de Xarxes per a la Transmissió de Dades.

VISITA AL RAQUEL PAYÀ & MAGAZINOS DÉNIA

Divendres passat l’ alumnat de 2CFGM de TAPSD, va visitar el centre comarcal RAQUEL PAYÀ  de Dènia, per observar de primera mà els diferents sistemes alternatius i augmentatius que s’ empren dia a dia amb les persones sense comunicació verbal. L’ experiència va estar tot un èxit de la mà de Carla, especialista d’ audició i llenguatge del centre. L’ alumnat va poder experimentar l’ ús de diversos comunicadors, els quals permeten una millora de la comunicació dels seus usuaris.

D’ altra banda, després d’ aquesta activitat, l’ alumnat interessat en la inclusió laboral de diversos col·lectius, va investigar i contar a la resta de companys, sobre aquesta temàtica i ens va presentar la proposta inclusiva duta a terme a diversos comerços de la ciutat, així com la intervenció artística que realitzen els usuaris d’ Aprosdeco als “Magazinos” coincidient amb diverses temàtiques anuals, en aquest cas “ Sant Valentí”.

Tot un matí de gaudir i aprendre!!!

EL LABORATORI DEL CFGS PRÒTESIS DENTAL JA ESTÀ TOTALMENT EQUIPAT I EN PLE FUNCIONAMENT.

El nou cicle de formació professional de grau superior en PRÒTESIS DENTAL, ha estat un repte molt important per a l’IES de Pedreguer, ja que calia fer un gran esforç tant tècnic com personal per poder tindre les instal·lacions apropiades i tota una sèrie de maquinaria especifica per poder desenvolupar els estudis d’una forma molt professional.

Han estat mesos de treball en equip, però a dia d’avui, ja podem dir que el laboratori de pròtesis dentals ja està totalment equipat i actiu.

En aquest laboratori, l’alumnat de primer curs estudia i practica tot allò que cal per poder realitzar les pròtesis dentals, ja siguen completes, parcials, esquelètiques i ortodòncia, tant de forma analògica com digital, a banda dels mòduls interdisciplinaris. Cal dir que aquesta última, la digital, és la primera vegada que s’estudia des de el primer dia de classe en tot el territori nacional. Per tant, l’IES de Pedreguer, podem dir que ha estat pioner en aquesta forma d’ensenyança tant actualitzada.

El laboratori consta de tota mena de maquinària moderna, incloent la impressora 3d de resina líquida, els ordinadors amb el software de disseny digital, una pantalla tàctil de 75”, una càmera sense fil que es reprodueix en la gran pantalla, així com micromotors, espàtules elèctriques, llocs de treball professionals i un munt de maquinària d’última generació.

L’alumnat que està cursant aquestos nous estudis, disposa d’un gran equip de professors tant en l’àmbit docent, com en el sanitari, i en el professional en pròtesis dentals. Combinen mòduls teòrics amb pràctiques professionals, així com els continguts interdisciplinaris.

VISITA A L’ALCOI INDUSTRIAL

El passat 18 de gener, l’alumnat de 4t d’ESO i de 1r Batxillerat (Història del Món Contemporani) va gaudir d’una ruta per l’Alcoi industrial, planificada pel Departament de Geografia i Història.

A través d’una ruta guiada, el nostre alumnat va conèixer la zona del Molinar i va passejar pels carrers que donen a l’antiga reial Fàbrica de Draps, la Banca Vicens, l’antic Banc d’Espanya…, així com els emplaçaments de la famosa revolució del Petroli (1873): Ajuntament, casa de l’Alcalde Pelletes, etc. Així, a partir dels continguts treballats a l’aula, van poder presenciar un dels escenaris més importants de la Revolució Industrial al nostre entorn més pròxim.

Concretament, vam conèixer la zona del Molinar, exemple d’àrea industrial que estigué condicionada per l’existència de xicotets cursos fluvials que travessaven el terme d’Alcoi, on s’establiren molins paperers en el curs alt, i tints per a llanes en el curs baix, localitzat prop del riu Molinar (zona BIC).

Conèixer el procés d’industrialització alcoià ens permet entendre el naixement de la nova societat industrial que sorgirà, lentament, al final del segle XVIII i es desenvoluparà al llarg del XIX. La ciutat d’Alcoi disposa de testimonis suficients sobre edificacions fabrils (des dels primers molins paperers i batans fins a les grans fàbriques de manufactura combinada). Tot això li donà a la ciutat una especial rellevància en la revolució industrial, sobretot en el sector tèxtil, metal·lúrgic i paperer. Actualment perdura tota aquesta infraestructura industrial, què aconseguí adaptar-se a l’orografia de la zona, i que es troba un lent procés de restauració i conservació.

Recollida d’encisams i endivies

El passat 21 de desembre, l’alumnat de primer del cicle Tècnic d’Atenció a Persones en Situació de Dependència (TAPSD) va anar a l’hortet que tenim al costat de l’Institut, a arreplegar encisams i endivies que havia plantat feia unes setmanes.  L’activitat entra dins del projecte que es duu a terme a l’IES Pedreguer anomenat Ecoescoles.  Va ser molt satisfactori, ja que l’alumnat va comprovar cóm havia creixcut el que havien plantat.  A més, es van endur a casa els encisams i endivies que van recollir amb molta il.lusió.

Taller “Caçadors de virus”

El dijous 11 de gener ens van visitar biòlogues de la Universitat de València que formen part del grup d’investigació de la doctora Pilar Domingo-Calap, investigadora principal del grup de Virologia Ambiental i Biomèdica a Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio) de la Universitat de València.

Aquest taller té com a objectiu la cerca de fags, virus de bacteris, que poden atacar els bacteris multiresistents. El mal ús dels antibiòtics ha afavorit l’emergència d’aquests bacteris i suposa un gran problema de salut mundial. Actualment, en absència de tractaments, és necessari investigar teràpies alternatives que ens permeten tractar infeccions bacterianes d’una manera específica i eficaç. En aquest sentit, la fagoteràpia, el tractament amb bacteris que infecten bacteris multiresistents, pot convertir-se en una nova eina en la lluita contra malalties bacterianes sense tractament.

En aquest taller ens han explicat la problemàtica actual amb els bacteris resistents, així com l’ús de fags com a teràpia antimicrobiana. Posteriorment, l’alumnat ha realitzat un xicotet treball de camp a la cerca de fags en el pati del nostre centre i les mostres obtingudes han segut tractades per a aïllar bacteriòfags. Aquest taller va anar dirigit a l’alumnat de 1r i 2n de Batxillerat de Biologia.

Va ser una experiència molt enriquidora, l’alumnat va poder entendre clarament tots els continguts explicats i va aprendre tècniques de laboratori per aïllar bacteriòfags.

Agraïm moltíssim la seua visita i esperem repetir aquesta experiència en els propers cursos.

Departament de Biologia i Geologia

Infertilitat i reproducció assistida

El passat dimarts 19 de desembre ens van visitar Rosana Ribes (Doctora en biologia reproductiva) i Dida Valerieva (infermera), que formen part de l’equip de les clíniques IREMA. Ens van explicar les diferències entre esterilitat i infertilitat i de les diverses tècniques de reproducció assistida: inseminació artificial, fecundació in vitro, desenvolupament embrionari, transferència d’embrions, donació de gàmetes i criopreservació de la fertilitat; amb imatges i vídeos de casos reals. A més a més, ens van mostrar i ens van deixar manipular diferents tipus de material emprat a la clínica.

Aquesta xerrada va anar dirigida a l’alumnat de 1r de CFM d’Atenció a persones en situació de dependència i a l’alumnat de Biologia de 4t d’ESO.

Va ser una experiència molt enriquidora, l’alumnat va poder entendre clarament tots els continguts explicats en la xerrada i ens van donar a conèixer un problema cada vegada més present en la nostra societat però del qual es parla molt poc.

Agraïm moltíssim la seua visita i esperem repetir aquesta experiència en els propers cursos.

Departament de Biologia i Geologia