Jardí escultòric

El docent i artista, Jaime Carañana està duent a terme, junt amb els seus alumnes, una sèrie d’actuacions escultòriques al jardí de l’IES dins de l’assignatura de 1r de Batxillerat d’Arts: Projectes artístics. Aquests projectes busquen la intersecció gnoseològica amb altres camps de coneixement; tal seria el cas de les ciències de la naturalesa.

El primer objecte ha quedat conclòs al març de 2023 i consisteix en una peça d’inspiració brutalista materialitzada en formigó a la qual se li ha donat una patina de sulfat de ferro. La peça és, en realitat, una intervenció paisatgística que té la funció d’una espiral d’espècies vegetals per a l’atracció de pol·linitzadors. En la selecció d’espècies destaquen: erigeron karvinskianus, rosmarinus officinalis prostratus i lavandula dentata.

Més imatges del projecte ací.

Portes obertes

L’IES Vicent Andrés Estellés té el plaer de convidar als futurs estudiants i a les seues famílies, a la jornada de portes obertes que tindrà lloc el dimecres 19 d’abril de 2023 a les 18.00 h.

Durant la jornada, els visitants podran recórrer les instal·lacions de l’IES i conéixer de primera mà el nostre projecte formatiu. L’IES Vicent Andrés Estellés és reconegut per la seua qualitat acadèmica i per ser l’únic centre públic de la comarca que ofereix Batxillerat d’Arts. A més, a partir del curs 23-24 comptarem amb el nou Batxillerat General.

No perdes l’oportunitat de conéixer-nos i formar part de la nostra comunitat educativa! T’esperem.

Genovés i Plensa

Dimarts 7 de març, l’alumnat de 1r de Batxillerat A de les assignatures de Volum i Projectes Artístics, així com el de 4t d’ESO de l’Assignatura d’Educació Plàstica Visual i Audiovisual, van assistir a la Fundació Bancaixa per a visitar les exposicions de Jaume Plensa i Juan Genovés (fotos).

L’exposició de Jaume Plensa va contar amb una visita guiada d’una hora en la qual se’ls va explicar tot el concepte subjacent  en les seues escultures. Es tracta d’una obra conceptual, en la qual la poesia té molta presència, conformant peces etèries i volàtils en les quals la figura humana, així com els caràcters gràfics, tenen una importància cabdal. Gràcies al guia, els alumnes van poder reflexionar i comprendre la importància de la gestació de la idea en el procés creatiu.

D’altra banda, van poder gaudir per lliure de l’exposició de Juan Genovés en les quals tracta temàtiques polítiques i socials relacionades amb la dictadura, la transició democràtica i els grans moviments de masses. Les seues obres de gran format van impactar molt als nostres alumnes que van eixir entusiasmats de l’exposició.

Projecte Natura

Els alumnes de 1r de batxillerat de l’assignatura Projecte de Investigació formaran part d’un projecte APS desenvolupat per la Universitat de València anomenat Projecte Natura (fotos). En aquest projecte, un alumne de 4t del grau de Biologia, Víctor Pobes Bailo, el qual està tutoritzat per Begoña Renau Morata, professora del Departament de Biologia Vegetal de la UV que imparteix classes a la Facultat de Ciències Biològiques i a la de Farmàcia. La seva tasca d’investigació la desenvolupa al grup de recerca “Metabolisme primari i enginyeria metabòlica vegetal (MePiVe)“.

El projecte s’organitzarà en una sèrie de sessions teòrico pràctiques on Víctor Pobes explicarà als nostres alumnes el seu projecte, anomenat Les plantes aromàtiques, unes grans aliades a l’hort. Aquest projecte se centrarà en l’estudi dels olis essencials de les plantes aromàtiques i el possible efecte quimioatrayent sobre la fauna auxiliar o quimiorepel·lent davant les plagues.

Un cop finalitzades les sessions teòriques i realitzades les pràctiques relacionades amb l’extracció d’olis essencials, començarà el paper actiu dels nostres alumnes, els quals, amb els coneixements adquirits hauran d’organitzar un taller teòric pràctic als alumnes de 2n i 3r de primària del col·legi Sant Joan de Ribera de Burjassot. Aquest taller haurà de ser creat pels alumnes de 1r de Batxillerat i tindrà una finalitat lúdica, creativa i d’aprenentatge del paper dels insectes a l’ecosistema de l’hort escolar.

Des del Departament de Biologia i Geologia ens sembla una iniciativa molt interessant no només pel seu caràcter educatiu, sinó pel paper d’aprenentatge de servei a les escoles del nostre entorn, fomentant la col·laboració activa entre centres de la localitat de Burjassot.

Adjuntem la presentació del projecte.

8 de març

L’IES Vicent Andrés Estellés col·labora amb altres 7 centres en una activitat per a commemorar el 8 de març titulada 8 Mirades 8 Dones. Aquesta activitat s’ha dut a terme gràcies a la coordinació d’InteRed que ens ha proporcionat els materials als huit centres participants. Aquests centres són l’IES Jordi de Sant Jordi (València), Som Escola (València), IES Conselleria (València), Col·legi L’Armelar (Paterna), Col·legi Santa Teresa (Alacant) i el *CIPFP Vall d’Elda (Elda).

En el nostre centre, l’activitat ha consistit en l’elaboració d’un mural col·laboratiu sobre Vandana Shiva realitzat per l’alumnat de 2n de Batxillerat A en l’assignatura de Tècniques d’Expressió Gràfic Plàstiques després d’aprofundir en la seua biografia i aspectes rellevants del seu treball. D’altra banda, en valors Ètics de 4t d’ESO s’han treballat les biografies de les huit dones seleccionades per a l’esdeveniment. En Psicologia han estudiat les personalitats, la seua biografia i han pensat sobre els elements que han pogut influir en elles per a portar avant els seus projectes vitals. A més, el proper dilluns 13, els alumnes de 1r de Batxillerat assistiran a la representació teatral sobre Vandana Shiva que Pilar Martínez està preparant amb la seua tutoria de PR4 per a després realitzar un diàleg.

Finalment, el grup de Joves Solidaris s’ha encarregat de decorar l’hall amb el mural de Vandana Shiva, a més de les imatges impreses de les altres 7 dones restants que s’han treballat en els 7 centres que han participat en l’activitat.

Ones gravitatòries

El passat desembre, alumnat del batxillerat de ciències va assistir a l’Expoinnova-2022, les jornades de ciència divulgativa que organitza el Parc Científic de la Universitat de València. Ara ens arriba un videoresum amb les impressions de l’alumnat sobre l’esdeveniment, que compartim amb vosaltres, així com algunes fotos i altre vídeo.

A l’Expoinnova, vam poder escoltar, entre d’altres, a Isabel Cordero Carrión, matemàtica i astrofísica, qui col·labora amb el projecteinternacional Virgo i que ens va parlar sobre “Catàlegs d’ones gravitatòries.Sorolls i futures deteccions“.

Ariadna Fullana Jordan (1r BAT C) i Hugo Abad Roberto (2n BAT C) intervenenen el videoresum del PCUV.

Diferente

L’Associació de Famílies de l’Alumnat (AFA) de l’IES Vicent Andrés Estellés, ha fet lliurament al departament d’Orientació acadèmica i professional de deu exemplars del llibre “Diferente“,de Eloy Moreno (foto).

És una nova novel·la que reivindica i lluita per valors importants en la nostra societat, sempre a través d’una trama plena d’enigmes i sorpreses. Estem segurs que el nostre pla d’acció tutorial es veurà reforçat amb aquest treball.

Drogues naturals

Crònica de Jorge Cano Cortina, de 1r BAT C:

“El dimecres 22 de febrer un grup d’estudiants de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València, acompanyats de dues de les seues professores va vindre a explicar a l’alumnat de les assignatures de Biologia Humana i Projecte interdisciplinari d’Ecologia i Paisatgisme de 1° de batxillerat, què són les drogues naturals i quin és el seu ús en farmacologia.

Van començar parlant de què era una droga natural, quines eren les més comunes, de quines plantes procedien i quins són els seus principis actius. Principalment van parlar dels seus fins medicinals i dels seus efectes en l’organisme en utilitzar-les com a substàncies recreatives.

Després de parlar de les drogues naturals més comunes, van aprofundir en la planta del tabac i el seu principi actiu: la nicotina. Van parlar del tipus de planta que és el tabac, el seu origen i dels seus usos medicinals.

Després de la xarrada ens van explicar l’activitat pràctica que realitzaríem després, en el laboratori: “Extracció i identificació de nicotina d’una mostra de tabac comercial”.

La pràctica va consistir a utilitzar un gram de fulla de tabac comercial trossejada per a, mitjançant diverses tècniques, extraure i identificar si contenia o no nicotina. Utilitzem la reacció de Mayer i cromatografia en capa fina, tècniques ambdues que no coneixíem. Com era d’esperar, la mostra de tabac contenia nicotina.

En conclusió, tant la xarrada com la pràctica van resultar molt interessants i entretingudes. Gràcies a aquesta activitat ens van introduir i vam aprendre més sobre el món de les drogues naturals.

Podeu veure imatges de la jornada i un vídeo explicatiu del què vam fer en el següent enllaç: https://youtu.be/gmh-BHKFTr4 .”

Projecte Stream

Al llarg d’aquest segon trimestre de curs hem posat en marxa el Projecte Stream en el qual els nostres alumnes de 4t de l’ESO en la assignatura d’Hort Escolar han creat diferents vídeos on mostren les tasques realitzades en totes les sessions de classe. L’objectiu és donar a conéixer les diferents conceptes teòrics i pràctics desenvolupats al llarg del seu treball en l’assignatura. Esperem que siga del vostre grat, el nostre objectiu és millorar dia a dia en la nostra aventura STREAM. Podeu visualitzar tots els vídeos en aquest enllaç.

Microscòpia

Notícia de Mario Poveda Solaz, de 2n BAT C:

El passat 24 de febrer, els alumnes de 2n de Batxillerat de l’assignatura de Biologia, vam participar en l’activitat “Descobreix el món microscòpic” organitzada per la Universitat de València. L’activitat (fotos) va consistir en una visita al Servei central de suport a la investigació experimental (SCSIE) al campus de Burjassot, on es troben localitzat el servei de microscòpia.

Durant aquesta visita, vam conéixer diferents tècniques microscòpiques que s’utilitzen actualment en investigació avançada en camps tan diferents com la biologia, ciència de materials, medicina, arqueologia, farmacologia, etc.

En arribar al servei, ens dirigim primer a una sala on es trobava el Microscopi Làser Confocal. Allí ens van ensenyar els principis bàsics del funcionament d’aquesta mena de microscopi i observem alguns exemples de la seua utilització amb marcatge fluorescent.

Seguidament, passem a conéixer com es preparen les mostres per a microscòpia òptica i electrònica ja que els mètodes per a la preparació de les mostres són molt diferents segons els diferents microscopis.

Més tard, entrem a la sala del Microscopi Electrònic de Transmissió (TEM), on diversos de nosaltres vam poder manejar, sota la supervisió d’un tècnic, un d’aquests microscopis per a visualitzar diverses mostres de teixits.

Finalment, vam conéixer el potencial que té un Microscopi electrònic de rastreig com a eina analítica. Vam poder veure mostres tan diferents com insectes, cristalls i nanopartícules i comprovar com s’utilitza per a determinar la composició química de les mostres.

En definitiva, aquesta visita va ser molt interessant i entretinguda. Una experiència enriquidora amb la qual vam aprendre moltíssim de microscòpia, però, sobretot, vam poder adonar-nos de la gran faena que realitzen diàriament els tècnics i especialistes en aquest camp.”

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies