Jornades artístiques

L’IES Vicent Andrés Estellés va celebrar la Setmana de les Arts del 3 al 5 d’abril, amb diverses activitats per als seus alumnes de batxillerat i d’educació secundària. Durant els dos primers dies, els estudiants de 1r i 2n de Batxillerat van muntar un mercat ambulant d’art en l’hall, mentre que alguns exalumnes del Batxillerat d’Arts d’anys anteriors també van participar en el mercat ambulant. També es van realitzar xarrades d’història del còmic i del procés creatiu d’un còmic a càrrec d’Álvaro Pons i Jaime Carañana.

El dimecres, es van dur a terme tallers d’esgrafiat, dibuix al natural i dibuix digital, entre altres, dirigits a estudiants de diferents nivells de l’IES. A més, es va projectar durant el matí una selecció de curtmetratges d’animació en la sala d’actes per als estudiants. Al seu torn, en el context de les jornades es va inaugurar l’exposició de ex-alumnes de batxiller artístic de L’Estellés: «El nou dels antics»; aquesta exposició estarà disponible fins a inicis del mes de juliol de 2023. L’AFA, com és habitual, també va col·laborar amb l’IES i va organitzar un taller de rebosteria artística.

La Setmana de les Arts va ser una oportunitat perquè els estudiants de l’IES Vicent Andrés Estellés mostraren el seu talent artístic i aprengueren dels professionals convidats. El clima tan positiu que es va generar ens anima a repetir la iniciativa. Agraïm des d’ací a tots els que van col·laborar. Poden veure mes fotos ací.

Cinefòrum: Vinterberg

La pel·lícula «Druk» de Thomas Vinterberg, projectada en el cinema Tívoli de Burjassot el passat 30 de març, va posar el fermall d’or al Cinefòrum de L’Estellés del curs 22-23 que ha inclòs pel·lícules de Buñuel, Berlanga, von Trier i el propi Vinterberg. La projecció va comptar amb la presència d’alumnes de batxillerat de l’IES Vicent Andrés Estellés, així com les professores del IES, Mª Teresa Ripoll i Natalia Pascual, qui van assistir a una introducció per part del professor David Llavata sobre el director danès i la qüestió de la crisi de la mitjana edat; Llavata va fer al·lusió a l’inici de «La Divina Comèdia» de Dante («A mig del camí de la vida, en una selva fosca me trobava perquè el meu camí havia extraviat. Quina dura cosa és dir quina era aquesta salvatge selva, àspera i forta que em torna la por al pensament!») i a la pròpia cita de Søren Kierkegaard que obri la pel·lícula de Thomas Vinterberg («Què és la joventut? Un somni. Què és l’amor? El contingut del somni»).

Vinterberg, qui també va ser co-creador del moviment cinematogràfic Dogma 95 juntament amb Lars von Trier, trenca amb les estrictes regles del mateix en aquesta pel·lícula. La cinta va suposar un gran èxit de taquilla a Dinamarca i va ser guardonada amb el premi a Millor Pel·lícula Internacional en els Oscars de 2021. El film compta amb l’excel.lent actuació de Mads Mikkelsen qui demostra, una vegada més, la seua versatilitat i habilitat per interpretar papers complexos.

L’assistència dels estudiants al cinefòrum i la seua participació activa en la discussió posterior a la projecció, demostren l’interès i la importància de seguir promovent la cultura cinematogràfica en la formació pre-universitària. La pròxima edició del cinefòrum promet ser igual d’interessant.

FagoVal

Crònica d’Unai Hontecillas, de 1r BAT C:

“Durant el mes de febrer i març, els alumnes de Biologia de 1r de Batxillerat de ciències hem participat en el projecte d’innovació educativa FAGO@VAL. La idea global d’aquest projecte consisteix en la cerca de fagos (virus que infecten bacteris) que puguen ser usats per a tractar infeccions bacterianes ocasionades per bacteris resistents a antibiòtics. Aquest és un projecte que hem realitzat en col·laboració amb professors i alumnes del departament de Microbiologia de la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València.

El projecte va constar de 4 sessions (fotos i vídeo realitzat per Mar i Irene): la primera, va ser una presentació del projecte i de la metodologia necessària per a prendre mostres d’aigües naturals on buscar la presència de fagos.

La segona sessió va consistir en l’aïllament de virus de les mostres recollides i el seu posterior enriquiment fent-los créixer sobre un cultiu bacterià (Escherichia coli).

En la tercera sessió del projecte, es va realitzar un assaig d’especificitat per a comprovar que els virus asilats efectivament infectaven al bacteri diana (E. coli).

D’altra banda, es van realitzar dilucions decimals successives del filtrat de l’enriquiment del virus, per a posteriorment sembrar-les en un medi de cultiu amb el bacteri diana (E. coli).

En la quarta i última sessió del projecte observem i comentem els resultats obtinguts per cada grup d’alumnes. En les plaques vam poder observar com els virus havien deixat calbes sobre el medi de cultiu bacterià el que sabem que és indicatiu de la presència de virus.

Voldria destacar la labor dels alumnes de la universitat que han actuat com a monitors, ja que han transmés un ambient de proximitat i atenció molt agradable. També cal recalcar el gran esforç que han hagut de fer adaptant un llenguatge tècnic d’universitat a l’alumnat de batxillerat.

Personalment m’ha agradat molt el projecte, ja que a més de conéixer una manera alternativa de curar infeccions bacterianes també ens ha transmés la importància de fer un ús correcte i controlat dels antibiòtics.”

Escape room

Dimarts 4 d’abril, els nostres alumnes de 4t de l’ESO en l’assignatura de Biologia i Geologia han realitzat una activitat de caràcter innovador anomenada Escape Room Genètica de 4t de l’ESO. En ella els alumnes han hagut de superar una sèrie de proves relacionades amb el temari de Biologia, concretament els temes de Genètica Mendeliana i Genètica molecular. En aquesta activitat els alumnes han treball no solament els conceptes explicats en les classes diàries, sinó que han aprés de prop les diferents metodologies emprades com els avatars d’intel·ligència artificial, geocaching, ulleres de filtre roig o escrits ocults amb tinta invisible. D’aquesta manera es pretén que per al tema pròxim siguen els propis alumnes els motors de l’aprenentatge i siguen ells els que elaboren una fuita room sobre el tema d’Evolució i teories de l’origen de la vida. Sens dubte ha sigut una activitat molt motivadora per al nostre alumnat en la qual han treballat de manera col·laborativa en una única missió, poder pujar un punt en la nota del propi examen de Genètica Molecular. S’adjunten les fotografies i vídeos (1, 2 i 3) més representatius de l’activitat, així com el vídeo presentació d’aquesta particular Escape room de ciències.

César Bona

El nou llibre de César Bona, “Educación Sostenible”, publicat fa uns dies inclou un esment al nostre centre. Concretament l’autor parla del projecte ANT (Art, Naturalesa i Tecnologia) en el qual col·laboren el Departament d’Arts Plàstiques i el Departament de Biologia i Geologia de l’IES Vicent Andrés Estellés de Burjassot. Aquest projecte dissenyat pel Director del nostre IES inclou, en ESO, les assignatures: Jardineria, Botànica i Hort Escolar; i en Batxillerat: Projecte d’Investigació: Ecologia i Paisatge, així com Projectes artístics: un jardí d’escultures.

César Bona és mestre i llicenciat en Filologia Anglesa; en 2015 va ser triat un dels 50 millors professors del món en obtindre una nominació en els premis «Global Teacher Price». És especialista en innovació educativa i ha publicat 7 llibres sobre aquesta temàtica. És aquest sentit, es va interessar especialment pel nostre projecte, que va ser presentat en les I Jornades d’Educació organitzades per l’ajuntament de Burjassot al novembre de 2022. Durant aquest esdeveniment els professors Santiago Sirera i Alberto Sanjuán van comptar amb la possibilitat de fer una comunicació per a explicar el contingut, les diferents línies d’actuació i les activitats del projecte. L’aparició en el llibre de César Bona és el resultat d’aquestes converses; per l’anterior agraïm la iniciativa de l’Ajuntament de Burjassot i esperem poder participar en la pròxima edició.
El text inclòs en el llibre Educació Sostenible pot llegir-se a continuació:


« En el IES Vicent Andrés Estellés han desarrollado el proyecto ANT que combina arte, naturaleza y tecnología y plantea el diseño de asignaturas relacionadas con el paisajismo y el medioambiente a lo largo de las etapas educativas de ESO y Bachillerato. Se trata de un proyecto interdepartamental que implica al Departamento de Artes al Departamento de Biología y que tiene como finalidad la inclusión educativa a través de la creación de un jardín paisajista, un bioma mediterráneo, un jardín botánico y un espacio de exhibición escultórico al aire libre. Las asignaturas se desarrollan casi en su totalidad en las zonas exteriores del centro, concretamente en un área del patio en la que han proyectado un jardín mediterráneo gracias a la colaboración de los alumnos, las familias y el profesorado del centro. Si algún día pasas por Burjassot, acércate a visitarlos: pequeños grupos de alumnos son los responsables del mantenimiento de una zona del jardín y son los encargados de realizar visitas guiadas a profesores voluntarios y a personas externas.
Botánica o Huerto ecológico son algunas de las asignaturas que imparten en secundaria y en primero de Bachillerato tienen la asignatura Proyecto de Investigación: Ecología y paisaje, donde los alumnos procedentes de diferentes ramas (Artes, Humanidades y Ciencias) son capaces de emprender proyectos relacionados con el entorno del huerto. De vez en cuando celebran mercados de plantas ornamentales abiertos a toda la comunidad. Además, la asociación de familias y alumnos les ayuda en la creación de un mercadillo de la Huerta del Estellés, donde se ponen a la venta las hortalizas producidas por ellos mismos. Y en lo que respecta al Departamento de Artes, entre otras cosas, los alumnos realizan talleres prácticos con la finalidad de fusionar arte y naturaleza a través de la escultura pública y el Land Art »

Pots trobar una còpia del llibre signat i dedicat a la biblioteca de L’Estellés.


Notícia d’Alberto Sanjuán

Cinefòrum: Trier

El passat 23 de març, els alumnes de batxillerat van tindre l’oportunitat de visionar en el Teatre Tívoli l’aclamat film de Lars von Trier: Melancholia. A pesar que la pel·lícula sembla desviar-se dels principis de Dogma 95, el moviment cinematogràfic que von Trier va ajudar a fundar, aconsegueix mantindre l’essència del moviment a través de la seua exploració de temes profunds i el seu enfocament emocionalment honest.

En la projecció, els estudiants van poder veure com, malgrat trencar diverses de les regles de Dogma 95, “Melancholia” continua sent una pel·lícula amb una forta càrrega emocional i una exploració profunda de temes existencials. La pel·lícula compta amb una banda sonora original i efectes visuals elaborats, la qual cosa va en contra de la regla de renunciar a la música no diegética i a qualsevol tècnica de postproducció. A més, la pel·lícula es va filmar en un estudi i no en exteriors, i s’utilitza llum artificial en moltes escenes, la qual cosa també és contrari a les regles del moviment.

Malgrat això, els estudiants van poder apreciar la visió artística única de von Trier i gaudir d’una pel·lícula que aborda temes complexos i profunds amb una honestedat i un realisme crus. En definitiva, “Melancholia” pot considerar-se com una mostra de com, a vegades, les regles estan fetes per a ser trencades.

CiènciaLab

El passat 23 de Març els alumnes de 4t de l’ESO A i B van visitar les instal·lacions de la Universitat Politècnica de València per fer uns tallers pràctics organitzats pel programa CienciaLab. Aquesta activitat ha estat organitzada pels Departaments de Biologia i Física i Química, amb els seus professors, Empar Navarro Gil i Santiago Sirera García.

Es van fer dos tallers pràctics: Geolocalització i Ciència aplicada al Geocaching i Cinètica aplicada a moviments humans i d’animals.

L’activitat de Geocaching va ser molt entretinguda. Els alumnes havien de superar una sèrie de reptes fins arribar a una clau que consistia en les coordenades GPS d’un geocaché, és a dir, un objecte que estava amagat al recinte universitari. Els alumnes van mostrar gran interès i motivació per aquesta activitat, que sens dubte servirà al professorat per poder elaborar activitats basades en aquest sistema de joc (https://www.geocaching.com/play).

Al taller de cinemàtica, els nostres alumnes van aprendre a manejar programes informàtics de fàcil ús, en què insertaven un vídeo del salt d’una llagosta i posteriorment trobaven gràfiques de la trajectòria, velocitat i acceleració. Finalment amb una app de mòbil, els alumnes van poder mesurar la seva acceleració en el moment d’un salt i així comparar el salt humà amb el de la llagosta. Sens dubte, igual que el primer taller, va ser una activitat molt útil per a les assignatures de Física i Biologia en futurs projectes de classe.

Us adjuntem les fotografies més representatives d’aquesta activitat.

Exposició artística

Dilluns passat 20 de març, es va dur a terme la inauguració de l’exposició de treballs realitzats pels estudiants del nostre Batxillerat d’Arts a la Casa de la Cultura de Burjassot. L’esdeveniment va comptar amb la presència de diverses personalitats municipals, com l’edil d’educació Manoli Carrero, el regidor de cultura Javier Naharros i Yolanda Bonell, regidora de participació ciutadana, així com membres de l’Associació de Famílies de l’Alumnat com Teresa Jordan i Laura Sales. A més, es va comptar amb l’assistència de diversos docents del Departament d’Arts, com Andreu Pons, Ana Karina Lema i Jaime Carañana.

Durant l’acte, el Director de l’IES i docent del Departament d’Arts, David Llavata, va prendre la paraula i posteriorment va cedir la mateixa als convidats. Molts dels estudiants que van participar en l’exhibició van ser presents i esperem que hagen gaudit d’aquesta experiència.

Des del Departament d’Arts, considerem de summa importància que aquesta exposició permeta establir una connexió entre l’activitat artística de l’IES Vicent Andrés Estellés i el municipi de Burjassot, propiciant una vivència formativa intensa. Esperem i anhelem que aquesta exposició siga el començament de pròsperes carreres artístiques.

Inauguració

És un gran plaer convidar-vos, un curs més, a la inauguració de l’exposició del nostre alumnat de batxillerat artístic que tindrà lloc dilluns que ve, 20 de març de 2023 a les 18.00 h. a la Casa de la Cultura de Burjassot.

Us esperem!

Jardins del Túria

El dia 10 de març de 2023 va tindre lloc l’activitat final de la segona avaluació programada en l’assignatura de Jardineria. Aquesta activitat consistia en una excursió per un dels principals jardins de la ciutat de València, el Jardí del Túria. Els alumnes de 3r d’ESO, acompanyats pels professors Alberto Sanjuan, Santiago Sirera, Ana Escamilla i Inés Martínez van recórrer a peu l’últim tram del parc i visitaren les instal·lacions del Caixaforum, situat a la Ciutat de les Arts i les Ciències. Comptem, a més d’amb els docents de l’IES, amb els alumnes del Màster de Formació del Professorat, en l’especialitat de Biologia i Geologia, de la Universitat de València: Lorenzo Mazzetti i Aurora Lozano; així com amb l’ajuda de Rebeca i Alba, membres de l’Associació de Famílies. ​

​L’activitat es va plantejar com una oportunitat per a reconéixer els principals elements que s’utilitzen en la construcció de parcs i jardins. A més, vam poder analitzar la selecció d’espècies vegetals realitzada en els diferents trams del riu. Dins del Caixaforum, la professora Inés Martínez, gràcies a la seua formació en Arquitectura i a la seua àmplia experiència laboral, ens va ensenyar com els dissenyadors de l’edifici es van basar en elements del paisatge per a la construcció de l’elements icònics com el jardí vertical i altres estructures.

La idea de combinar art i naturalesa és el principal motor del projecte que l’equip directiu està duent a terme en el nostre centre, en el qual s’emmarca l’assignatura de Jardineria. Des del departament de Biologia volem agrair especialment a Lorenzo i Aurora la seua implicació en l’organització d’aquesta excursió i l’esforç que han dedicat durant aquests últims mesos a col·laborar amb el projecte.

Més imatges ací.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies