Classe magistral sobre La plaça del Diamant amb Pura Santacreu

Dilluns d’aquesta setmana, 27 de novembre, hem convidat Pura Santacreu per a parlar a l’alumnat de 2n de batxillerat d’una de les obres que han llegit i que forma part de les lectures preparatòries del temari de la PAU, La plaça del Diamant, de Mercé Rodoreda.

Pura Santacreu ha exercit de professora de valencià durant molts anys i també de catedràtica a l’IES Rei En Jaume d’Alzira. Ha participat en Jornades d’Onomàstica de l’AVL, la seua passió, juntament amb la toponímia. Ha publicat articles i ressenyes en la revista Caplletra de filologia i ha col·laborat en editorials per a l’elaboració de materials curriculars. A més, setmanalment participa en un programa d’Alzira Ràdio, “Parlar per parlar”, on tracta diversos temes filològics.

Pura ens ha ajudat a interpretar La Plaça del Diamant, una obra mestra de la nostra literatura. La novel·la captura l’ànima tumultuosa i intensa de la Barcelona del segle XX. Publicada el 1962, s’endinsa en la vida de Colometa, una dona que transita els esdeveniments més significatius i convulsos del seu temps, des de la República i la Guerra Civil fins als anys de la postguerra. Colometa esdevé un testimoni silenciós d’una època marcada per la por, la repressió i la transformació. Mercé Rodoreda hi retrata la fragilitat de la vida, de les relacions i l’inevitable pas del temps. Com a novel·la psicològica, mostra les reflexions, els desitjos, les esperances, els temors i els somnis de l’ésser humà davant la realitat.

Ha estat un plaer escoltar a Pura i aprendre tantes coses sobre la novel·la de la seua mà al nostre institut. L’alumnat ha intervingut amb molt d’interés i entusiasme, fent-li preguntes i compartint curiositats amb ella.

Pura, moltes gràcies per la teua presència.