L’IES PORÇONS participa com a amfitrió a les «I Jornades de Transició i acollida»

Els passats dies 2 i 3 de maig se celebraren al Saló de plens de l’Ajuntament d’Aielo de Malferit les «I Jornades de Transició i acollida» organitzades pel CEFIRE d’Inclusió i el CEFIRE de Xàtiva. Unes jornades on el nostre institut tingué un protagonisme ben marcat atés que realitzà la primera de les ponències presentant la nostra experiència educativa amb el títol «L’alumnat d’acollida i convivència: elements clau de la transició», on la nostra directora, Ma Carmen Boscà i la nostra orientadora, Marisa Micó feren una excel·lent exposició del nostre pla.

Les nostres companyes ens exposaren una visió sobre el pla de transició i acollida centrant-se en la importància que té la direcció (a partir del disseny, iniciat en el nostre cas el curs 2011-12; els agents que s’impliquen, direcció de l’IES Porçons i CEIP sant Josep de Calassanç, Departament d’Orientació i Pedagogia terapèutica, la Coordinadora d’etapa, els Tutors de primària i secundària, a més dels Caps de departament; i el seu desenvolupament, subdivisió temporal de les comissions i tasca realitzada), el departament d’orientació (equip humà, qui, què, quan; contingut, encontres) i el paper que hi juga l’alumnat d’acollida i el de convivència (formació, temporització i actuació). Una exposició on el nostre alumnat prengué una importància rellevant atés que foren les nostres alumnes (Júlia Espí , Alba Balaguer, Marta Marin i Ayana Axenie) qui exposaren la tasca que realitzen i quins són els seus papers dins del procés d’acollida del nou alumnat.

A més d’aquesta primera ponència el nostre institut també estigué present en les dues taules redones que es realitzaren a les jornades. Concretament en la taula redona que tractava sobre «Quines condicions faciliten els processos de transició al llarg de la vida?», intervingué el nostre cap d’estudis, Jose Micó. Mentre que la nostra coordinadora d’etapa, Esther Cambra, participà en la taula redona que analitzà «El valor dels agents implicats en els processos de transició i acollida». Cal dir que tots dos feren una molt bona anàlisi i tractament de les preguntes i contribuïren a enriquir les aportacions de les diverses taules.

A més d’aquesta presència representativa del nostre professorat cal destacar que A les dues taules redones també hi participaren d’altres representants dels membres de la comunitat educativa de l’IES Porçons, ja que hi comptàrem amb dues mares: Adela Juan i Cristina Borderia; i dos alumnes: Gerard Espí i Eugènia Vila (exalumna i actual alumna en pràctiques del màster de  professorat).

Hem de dir que aquestes jornades ens han servit per analitzar i saber-ne més dels diferents factors i agents que es veuen implicats en aquest procés de transició i acollida i inclusió, a més de donar a conèixer com treballem des del nostre centre. On el Objectius de Desenvolupament Sostenible centrats, en aquests casos, en l’Educació de Qualitat, 4; Salut i benestar, 3; Igualtat de gènere, 5; i Reducció de desigualtats, 10, hi són ben presents en l’elaboració i tractament del nostre pla i procés.