- Les universitats valencianes premien la investigació de dos alumnes del Ferrer i Guàrdia que dona veu a la repressió franquista contra les dones Les alumnes Sofía Monleón i Banina Mouloud, de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia, han rebut aquest cap de setmana el primer premi per un treball sobre la repressió franquista en la categoria d’Arts i Humanitats dels Premis Sapiència, organitzats per les universitats valencianes de la xarxa Ruvid i la Conselleria d’Educació. El treball, Donaveu – Repressió franquista contra les dones a València: silenci, memòria i didàctica, ha estat tutoritzat per Andreu Romero i Aina Sebastián, professors de Geografia i Història a l’institut i dut a terme al curs 2023-24 quan les alumnes cursaven 4t d’ESO. Aquesta investigació s’ha realitzat per …
- VI TROBADA DE CENTRES PER LA MEMÒRIA DE LA XARXA MAI MÉS «SOM LA MEMÒRIA QUE TENIM I LA RESPONSABILITAT QUE ASSUMIM, SENSE MEMÒRIA NO EXISTIM I SENSE RESPONSABILITAT POTSER NO MEREIXEM EXISTIR». José Saramago. Convidats per l’associació Amical de Mauthausen, Andreu Romero i Aina Sebastián, professors del Departament de Geografia i Història, vam participar en la VI Trobada de Centres per la Memòria de la Xarxa Mai Més a Muro d’Alcoi el divendres 13 de desembre. També van estar convidades Sofia Monleón i Banina Mouloud en qualitat de premiades del concurs literari Montserrat Roig que organitza Amical Mathausen. Van justificar la seua absència i Andreu Romero va projectar un vídeo on …
- 16 de desembre: Teatre solidari a benefici de les persones afectades per la DANAEl pròxim dilluns 16 de desembre des del centre us convidem a assistir a la representació de l’obra “Si pot ser, mai més”, que farà l‘alumnat d’Arts Escèniques del nostre institut amb dues sessions. S’ha previst una taquilla inversa, els diners de la qual es destinaran a ajudar a persones damnificades per la DANA (més informació en el cartell anunciador).
- Campanya solidària amb l’IES de BenetússerSolidaritat amb les víctimes de la Dana. Des de la comissió de foment lector us animem a participar en la campanya de col·laboració amb la biblioteca de l’institut de Benetússer. És imprescindible que les donacions s’ajusten a allò que es sol·licita. Animeu-vos a participar-hi!
- La Fundació CIVES publicarà un treball sobre la memòria de l’exili realitzat per l’alumnat del Ferrer i Guàrdia La Fundació CIVES ens ha informat que el projecte Edició d’una revista digital sobre l’exili després de la lectura d’Ara que estem junts ha estat un dels projectes seleccionats al Certamen d’experiències educatives sobre itineraris de Memòria Democràtica: “Els llocs de la memòria”. Aquest treball va ser dut a terme pels alumnes de 4t ESO B del curs passat en un projecte de col·laboració interdisciplinari dels professors Isabel Payà i Andreu Romero de les assignatures de Valencià i Geografia i Història respectivament. Com a premi, es publicarà en un llibre al costat d’altres quatre treballs premiats. La comissió avaluadora ha …
- VISITA GUIADA A LA SALA DE PREHISTÒRIA DEL CENTRE CULTURAL LA BENEFICÈNCIAVoteu-nos per obtenir el premi del públic!
- El projecte DONAVEU del Ferrer i Guàrdia finalista dels Premis Sapiència Voteu-nos per obtenir el premi del públic!
- El premi literari de l’Amical de Mathausen reconeix dues alumnes de 4t d’ESO Les alumnes de 4t ESO B de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia de València, Banina Mouloud Lehbib i Sofía Monleón Vicente, han vist reconegut el seu treball amb la concessió d’un accèssit en el III Premi Amical de Mauthausen i altres camps en memòria de la deportació, en la modalitat de creació literària Montserrat Roig. L’Amical de Mauthausen ha atorgat aquest mes de maig el seu III Premi Amical de Mauthausen i altres camps en memòria de la deportació republicana, al que han concorregut nombrosos joves d’arreu de l’Estat. Pel que fa al premi Montserrat Roig a la creació literària, …
- Visita d’alumnat de 4rt d’ESO a l’exhumació de fosses al Cementeri de PaternaUn grup d’alumnes de 4rt d’ESO acompanyat per Andreu Romero i Aina Sebastián del Departament de Geografia i Història ha visitat el Cementeri de Paterna per a presenciar l’exhumació de les fosses comunes d’afusellats desprès de la Guerra Civil, durant els primers anys de la dictadura franquista. Aquesta activitat, organitzada en col·laboració amb l’Associació Arqueoantro, responsable del procés de localització i exhumació de les fosses, va tindre com a objectiu conscienciar el nostre alumnat sobre un dels episodis més foscos de la història recent d’Espanya. La visita va permetre als estudiants una comprensió directa i profunda dels processos d’exhumació, identificació …
- Escape Room Apocalipsi Nuclear L’alumnat de 4t ESO B del Ferrer i Guàrdia ha salvat el planeta de l’apocalipsi nuclear. Per a aconseguir-ho ha superat amb èxit un Escape Room sobre la Guerra Freda que ha tingut lloc a la biblioteca de l’IES organitzat pel professor Andreu Romero en l’assignatura de Geografia i Història com a examen final del tema. A proposta del professor, s’ha recreat el món bipolar dels anys de la Guerra Freda construint un teló d’acer imaginari dividint la classe en espies del KGB i de la CIA. L’objectiu era obtindre informació de l’enemic, estudiant els dos blocs i elaborar una …
- Recordem el compromís pedagògic de l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i GuàrdiaL’alumnat de 4t ESO B ha dut a terme una investigació al voltant de la figura delpedagog i lliurepensador anarquista Francesc Ferrer i Guàrdia.En aquest treball col·laboratiu s’han interessat per conéixer, en primer lloc, més sobreel seu context històric de finals de S XIX i principis del XX, la seua biografia personal(orígens familiars, educació i formació) i els corrents filosòfics i pedagògics que el vaninspirar.En segon lloc, han estudiat el moviment anarquista espanyol de principis del seglepassat així com el procés de repressió i judici que va conduir al seu afusellament.A continuació, l’alumnat s’ha centrat en descobrir les idees educatives …
- El nostre centre participa en les III Jornades “Memòria i Prevenció de Terrorisme” a VitòriaAina Sebastián, cap del Departament de Geografia i Història, en representació del claustre del nostre institut, ha participat en les III Jornades “Memòria i Prevenció de Terrorisme”, organitzades en el Centre Memorial de las Víctimes del Terrorisme de Vitòria, amb el suport dels ministeris d’Interior i Educació els dies 18 i 19 d’abril. En aquestes jornades han participat cinquanta docents d’ensenyaments no universitaris de tot Espanya amb l’objectiu de treballar en els processos de desradicalització i de prevenció de la violència a les aules i en contextos socioeducatius, i també de reconèixer la importància de la memòria de les víctimes. …
- Visita a les mostres “Les fosses del Franquisme”Alumnat de 2n de Batxillerat van acostar-se al projecte “Les fosses del Franquisme” mitjançant la realització d’una visita guiada a càrrec dels responsables del projecte d’Aula de la Memòria Democràtica. En concret, van endinsar-se en l’ exposició “Arqueologia de la Memòria. Les fosses de Paterna” -organitzada pel Museu de Prehistòria de València-, que és una aproximació a les fosses comunes del franquisme des de la perspectiva arqueològica i a través d’un cas d’estudi concret: el cementeri municipal de Paterna, on hi ha documentades més de 150 fosses i almenys 2.237 persones assassinades per la dictadura entre 1939 i 1956. D’altra …
- Experiència en 1ra persona dels efectes del terrorismeL’alumnat de 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat ha conegut de primera mà els efectes del terrorisme amb l’experiència que va compartir Javier López Ruiz (Associació Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat víctimes de terrorisme.), guàrdia civil retirat que va ser ferit -junt amb altres dos companys- quan tenia 21 anys en un atemptat d’ETA, ja que va ser metrallada la Casa Caserna de Galdácano (Biscaia) en 1978. Com a conseqüència d’aquest atemptat, va haver de fer front a una lesió en la columna, la paràlisi parcial de totes dues cames, la pèrdua d’un ronyó i també el fetge …
- El Ferrer i Guàrdia participa en una iniciativa pionera sobre la repressió franquista de la dona a ValènciaL’alumnat de 4t d’ESO ha participat els dies 7 i 8 de març en una nova ruta de la València sota el franquisme dedicada especialment a la vida de les dones. Aquesta activitat ha estat organitzada com a projecte pilot amb l’alumnat del nostre IES per Esther López i Joan Salazar, responsables de l’Aula Didàctica de Memòria Democràtica de la Generalitat Valenciana. Gràcies a aquesta activitat organitzada pels departaments d’Educació Física i Geografia i Història, el nostre alumnat ha pogut conéixer el paper que es va atribuir a les dones durant la dictadura, què va ser el Patronato de protección …
- Memòria i prevenció del terrorismePer segon curs, el nostre centre participa en el projecte educatiu Memòria i prevenció del terrorisme dirigit a 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat. Des de les assignatures de Filosofia, Valors Ètics i Geografia i Història s’estan desenvolupant continguts relacionats amb aquest fenomen i, com a activitat final, el CEFIRE i l’assessoria de l’àmbit humanístic, ens ha organitzat una xerrada a càrrec de Javier Ruiz, pertanyent a l’Associació Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat víctimes de terrorisme.
- Arqueologia de la Memòria. Les fosses de PaternaEl departament de Geografia Història ha organitzat per a l’alumnat de 4rt la visita comentada a l’exposició Arqueologia de la Memòria. Les fosses de Paterna del Museu de Prehistòria de València, i la realització d’un taller a l’exposició 2238. Paterna, Lloc de perpetració i memòria de L’ETNO. Els objectius d’aquestes activitats són els següents: contribuir a conèixer que, a Paterna, entre 1939 i 1956, al menys 2238 persones foren afusellades per la repressió franquista per la seua manera de pensar i viure, per defensar el govern legítim o per la seua militància política; descobrir el paper de l’arqueologia en les exhumacions …
- Cartes des del front, cartes per la pauL’alumnat de 4t ESO i de 1r Batxillerat de l’assignatura d’Història Universal Contemporània han participat en l’activitat Cartes des del front on s’han ficat a la pell d’alguns dels protagonistes de la Primera Guerra Mundial per tal d’ésser conscients del patiment que va suposar la guerra de les trinxeres i entendre millor el sense sentit que són les guerres. Així han descobert dels personatges d’aquesta activitat que les seues pors i dèries no eren molt diferents segons els països d’origen (fam, fred, malalties, pensaments sobre l’enemic, avorriment, els problemes als peus, la salut, les rates, la por, l’horror, la guerra …
- Alumnat de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia visibilitza el Call de ValènciaAquesta iniciativa s’emmarca en el projecte CALL TO THE FUTURE cofinançat per l’Institut Olga Lengyel per als Estudis de l’Holocaust i els Drets Humans (TOLI). Divendres 15 de desembre, 25 alumnes de 3r ESO de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia de València van dur a terme una acció de reivindicació de la memòria del Call medieval de València. El Call era el barri on residien els jueus i va desaparèixer amb l’expulsió definitiva de la comunitat jueva al regnat dels Reis Catòlics. L’alumnat ha recorregut l’espai on s’ubicava el call i ha anat enganxant al terra cartells informatius de diferents …
- TROBADA AMB ANA IRÍBAREl dimecres 5 d’abril va tenir lloc a la sala d’actes una trobada de l’alumnat de 2n d’ESO, 1r de Batxillerat A i 2n de Batxillerat A amb Ana Iríbar, vídua de Gregorio Ordóñez, assassinat per ETA en 1995. La trobada va ser l’acte final del projecte educatiu ofert pel CEFIRE, i realitzat amb l’alumnat, dedicat a la memòria i prevenció del terrorisme. Ana Iríbar, des de la perspectiva que dona ser víctima d’ETA, va aportar els seu testimoniatge i ens va compartir la seua terrible experiència. L’alumnat va entendre que el terrorisme i la violència no tenen cap justificació …
- VISITA AULA DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICAEl passat 28 de març, coincidint amb el Dia de les Víctimes de la Guerra Civil i el Franquisme, l’alumnat d’Història Contemporània de 1r de Batxillerat va participar en la inauguració de l’Aula de Memòria Democràtica a Sant Miquel dels Reis. El nostre alumnat, a més, va participar en primícia en un joc d’escapada sobre el monestir quan formava part del sistema penitenciari de la postguerra a València. A cadascun se li va fer un document de condemna personalitzat i un certificat de llibertat provisional una vegada superada la prova. Així mateix, se’ls va regalar una llauna de sardines i …
- 3r d’ESO visita l’exposició “Mudances” a la Beneficència -Novembre 2022El dia 3 de novembre, l’alumnat de 3r d’ESO de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia visità l’exposició fotogràfica “Mudances” en el Centre Cultural de la Beneficència de València, que estarà disponible fins el 8 de gener del 2023. Aquesta exposició està integrada en el Museu Valencià d’Etnologia, que té la missió de col·leccionar, investigar i difondre tot allò que estiga relacionat amb la cultura tradicional i popular valenciana i, també, difondre les diferents cultures del món. La seua col·lecció està formada per objectes, fotografies, documents i testimonis personals. “Mudances” és una reflexió al voltant de la pluralitat de la societat …
- Visita l’exposició de LA NAU, “Esperando el edén”Divendres 8 d’abril l’alumnat d’Història del Món Contemporani de 1r de Batxillerat i l’alumnat de 4rt d’ESO A va realitzar una visita a l’exposició de LA NAU Esperando el edén de l’il·lustrador i guionista valencià Paco Roca.L’alumnat va conèixer aspectes significatius de la realitat social a València sota el franquisme de la mà del comissari de l’exposició, el professor José María Azkárraga.
- Xerrada “LAS FLECHAS DE CUPIDO, AMOR Y MITO”El dilluns 11 d’abril va tenir lloc la xerrada Las flechas de Cupido, amor y mito a càrrec de l’escriptora Isabel Barceló Chico, Premi de la Crítica de la Comunitat Valenciana 2019 en la modalitat d’Assaig per la seua obra Mujeres de Roma, heroísmo, intrigas y pasiones. Aquesta activitat gratuita correspon al Programa de actividades literarias en centros de Educación Secundaria de titularidad pública de de la Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura (Ministerio de Cultura y Deporte), concretament al programa Por qué leer a los clásicos. L’activitat, organitzada pel departament de Geografia i Història, va estar dirigida a l’alumnat de Cultura Clàssica de …