Experiència en 1ra persona dels efectes del terrorisme

L’alumnat de 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat ha conegut de primera mà els efectes del terrorisme amb l’experiència que va compartir Javier López Ruiz (Associació Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat víctimes de terrorisme.), guàrdia civil retirat que va ser ferit -junt amb altres dos companys- quan tenia 21 anys en un atemptat d’ETA, ja que va ser metrallada la Casa Caserna de Galdácano (Biscaia) en 1978.

Com a conseqüència d’aquest atemptat, va haver de fer front a una lesió en la columna, la paràlisi parcial de totes dues cames, la pèrdua d’un ronyó i també el fetge va resultar afectat. Per aquest motiu, va romandre dos anys en cadira de rodes. Durant vuit anys va seguir una dura rehabilitació que li va permetre tornar a caminar amb suport d’un bastó. Va abandonar la Guàrdia Civil amb 24 anys i va preparar-se per accedir a la Universitat, on va estudiar Empresarials i va acabar exercint fins que es va jubilar de responsable comercial en diverses multinacionals. A continuació d’aquesta xarrada, l’alumnat -que posteriorment va compartir que aquesta activitat va ser molt significativa- li va preguntar diverses qüestions.

Aquesta activitat ha sigut el tancament d’un conjunt de tasques impulsades per les assignatures de Filosofia, Valors ètics i Geografia i Història, que han estat desenvolupant continguts relacionats amb aquest fenomen.

Cal destacar que és el segon curs que el nostre centre participa en el projecte educatiu “Memòria i prevenció del terrorisme”, dirigit a 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat. A més, van contar amb la presència dels i les representants de la direcció del Centre de Formació del Professorat (CEFIRE), de l’assessoria de l’àmbit humanístic i de l’assessoria de referència del centre, que van organitzar l’acompanyament de la víctima.