Centre històric

El dijous 21de març, l’alumnat de primer i segon de Batxillerat Artístic va realitzar una Ruta pel Centre Històric de València, coneixent en directe diferents edificis i espais emblemàtics de la ciutat.

El nostre alumnat havia preparat, per grups, explicacions detallades sobre la història, sistemes constructius, detalls i curiositats d’aquests monuments, com ho hagueren fet guies turístics professionals.

Els edificis i places explicats van ser: les Torres de Serrans i de Quart, les Places de la Verge i de la Reina, el Banc de València, els edificis de Correus i l’Ajuntament, l’esglèsia de Sant Agustí, el Mercat Central i la Llotja, i finalment l’IVAM (fotos).

Projecte Fagoval

Ens informa Jordi Martínez Montañés, de 1r BAT C:

Durant el mes de febrer, investigadores especialitzades en  microbiologia del Departament de Microbiologia i Ecologia de la Facultat de Ciències Biològiques  de la Universitat de València han estat al nostre centre amb l’objectiu de presentar-nos un projecte que ja s’havia realitzat l’any passat: el Fagoval. Hem sigut els alumnes de primer de batxillerat que cursem biologia els que hem pogut gaudir de la segona edició d’aquest projecte tan interessant (fotos).

Les investigadores ens van presentar el problema que tenim mundialment amb el consum excessiu d’antibiòtics i l’ús incorrecte que li dona gran part de la població. Açò ha produït la resistència d’alguns bacteris als antibiòtics i com a conseqüència, la impossibilitat d’utilitzar aquests antibiòtics per curar les malalties que produeixen.

El Fagoval, coordinat per la Dra. Elena González Biosca i finançat pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa de la UV, es un projecte que tracta de la investigació amb bacteriòfags, els quals són virus que s’alimenten de bacteris i les destruïxen, amb l’objectiu principal de trobar una alternativa viable a l’ús d’antibiòtics.

Durant les darreres dues setmanes, hem realitzat quatre sessions analitzant mostres d’aigua d’espais naturals, en busca d’aquests virus depredadors de bacteris.

Les microbiòlogues, amb ajuda de la nostra professora Margarita Ortigosa, ens han guiat en el procés i ens han explicat com és el treball al laboratori i les precaucions que hem de prendre a l’hora d’estar en un.

El nostre treball ha estat exitós ja que aconseguírem trobar aquests microorganismes que buscàvem i hem pogut aportar el nostre gra d’arena en la investigació. Amb certesa, una activitat que cal recomanar i que m’ha fet interessar-me encara més en el món de la biologia. Anime a fer-la a tots els interessats!

Job Shadowing

Dins del projecte acreditat Erasmus+ que estem duent a terme en l’IES Vicent Andrés Estellés, dues de les nostres professores, Inés Martínez i Mª Carmen Borull, han dut a terme un Job Shadowing en l’institut La Fontana de Revereto a Itàlia, des de l’11 al 15 de març (fotos).

Han pogut conéixer de primera mà el funcionament i les característiques del sistema educatiu a Itàlia, així com el dia a dia en un institut italià. L’objectiu principal és la millora i innovació metodològica, així com la millora de la competència digital del professorat del centre.

Erasmus+ amb Letònia

Des del 24 de febrer fins al 2 de març, l’IES Vicent Andrés Estellés ha acollit en intercanvi a alumnes i professors del centre educatiu de Letònia, Valmieras Valsts ģimnāzija, que participen en un projecte acreditat Erasmus +.

El nostre alumnat de 4t ESO, que visitaren Letònia el mes d’abril, han sigut amfitrions ara. Han estat realitzant activitats en el nostre centre i visitant els llocs més emblemàtics, com ara La Ciutat de les Arts i les Ciències, l’Albufera i el centre històric de València. Durant aquesta estada també han sigut rebuts per l’alcalde de Burjassot, Rafa García i la seua corporació municipal, a més de visitar “Les Sitges” (fotos).

Ha sigut una experiència molt enriquidora per a tot l’alumnat participant. Estem molt agraïts a les famílies dels nostres alumnes que han acollit alumnat de Letònia, han sigut uns excel·lents amfitrions. Els alumnes i els professors letons se n’han anat molt contents i feliços per l’experiència viscuda.

Extraordinaris !

Hui, L’Estellés ha felicitat i reconegut a l’alumnat Premi Extraordinari al Rendiment Acadèmic en Educació Secundària Primària i Secundària corresponent al curs 2022-2023 (fotos).

Han rebut una carta de felicitació firmada pel director del centre, David Llavata i pels coordinadors d’ESO i Batxillerat, Marina Mocholí i Fede Escamilla. També un xicotet detall en forma de material escolar i unes llepolies per a endolcir el moment.

A més, se’ls ha animat a seguir en la mateixa línia oferint-los per a aconseguir-ho tot el suport per part del centre.

Enhorabona a totes i tots !!!!

Campiones. Ens voteu?

El curt “Siempre hay referentes” elaborat per Lucía Giménez Ramírez, Laura Martínez Belenguer, Laura Molines Barber i Judith Torao Raso de 2n de Batxillerat C ha sigut reconegut amb un accèssit en la gala de lliurament de premis del concurs de vídeos “De major vull ser com“. L’acte s’ha celebrat en la sala d’actes del rectorat de la Universitat de València i ha comptat amb l’assistència d’un gran nombre de centres. Un honor que el treball de les nostres alumnes haja sigut reconegut (fotos i vídeos).

Els vídeos que no han resultat premiats en la gala tenen ara l’oportunitat de rebre un premi per votació popular.

Els curts realitzats per alumnes del nostre centre són:

De major vull ser com…. Elvira Costell” d’Ariadna Fullana Jordán (2n BAT C)

Una tarde cualquiera de estudio” de Marta Illueca (1r BAT C)

Adivina quién soy? Versión mujeres científicas” d’Inés Cabonell Vañó, Nerea Ferrandis Sánchez, Carla Gil Sánchez i Silvia Jordán Solaz (1r BAT C)

De mayor quiero ser como….” de Gema Gosálvez López (1r BAT C)

Siempre hay referentes” de Lucía Giménez Ramírez, Laura Martínez Belenguer, Laura Molines Barber i Judith Torao Raso (2n BAT C)

Qui és qui? Versió científica” d’Irene Soler i Mar Arazola Ferriol (2n BAT C)

Si punxeu en els títols, podreu veure els vídeos i votar pel vostre preferit fins al 15 de març.

Moltíssimes gràcies.

Farmacognòsia

Crònica de Mar Ginés García, de 1r BAT C:

El dimecres 14 de febrer, huit alumnes que cursen tercer curs del grau de Farmàcia de la UV acompanyades per dos de les seues professores, ens van donar una xarrada sobre Farmacognòsia que és l’estudi de les drogues i principis actius d’origen natural. Curiosament la nostra professora, Margarita Ortigosa ens va contar que una de les xiques era antiga alumna del Vicent Andrés Estellés: Lucía García Eixea i que havia estat moltes vegades asseguda on nosaltres estàvem ara.

En la xarrada es van centrar en algunes drogues provinents de plantes com la burundanga, el cànnabis, el tabac o la cocaïna. Primer ens van comentar de què planta provenia cadascuna de les substàncies i de quina part concreta de la planta s’extreia. Després ens van explicar quins eren els efectes de cada substància, explicant que algunes d’elles s’utilitzen com a medicaments, encara que en molts casos es fa un consum il·lícit. De fet, ens van comentar els efectes que tenien i les conseqüències que podria patir el nostre cos tant física com mentalment en consumir-les de manera no regulada.

Una vegada acabada la xarrada, ens van deixar preguntar-los qualsevol dubte que ens haguera quedat i van respondre amablement. Quan acabem de preguntar, ens van posar un vídeo sobre la pràctica que anàvem a realitzar. Esta consistia a aïllar nicotina a partir de fulles de tabac.

Durant la pràctica ens van explicar pas a pas el que anaven fent, fent-nos partícips en tot moment del procés, i fins i tot deixant-nos intervindre en algun pas.

Finalment, una vegada acabada la pràctica i observats els resultats, juguem un Kahoot per a comprovar el que havíem aprés i realitzem una enquesta per a donar les nostres opinions sobre l’activitat.

En resum, l’activitat va ser molt entretinguda, perquè a més d’estar relacionada amb el tema de les plantes que estem treballant en classe, les xiques eren encantadores i ens van ensenyar moltes coses noves sobre les drogues, la qual cosa ens pot ajudar a anar amb més compte amb elles. Sens dubte, una experiència totalment recomanable (fotos).

ErasmusPlus

Ja estan a Burjassot els alumnes del centre educatiu de Letònia, Valmieras Valsts ģimnāzija, que participen en un programa ErasmusPlus amb alumnat de 4t d’ESO de l’Estellés del 24 de febrer fins el 2 de març (fotos).

Benvingudes i benvinguts !

El meu dia saludable

L’alumnat de l’assignatura Activitat Física de 2n de batxillerat s’ha submergit en un projecte d’allò més saludable. En primer lloc, han hagut d’aprendre com calcular les calories i els macronutrients necessaris per a ells mateixos en un dia de la seua rutina habitual.

Una vegada adquirits aquests sabers bàsics, han portat a la pràctica una de les receptes incloses en el seu pla nutricional. Com? Iniciant-se com a vertaders i vertaderes xefs en la cuina de la nostra cafeteria (fotos). A més, han creat un vídeo de la recepta a l’estil tecnològic que hui en dia podem observar a les xarxes socials.

Així, allò que és teòric, no sols queda plasmat sobre el paper, sinó que acaba per ser una aplicació pràctica que poden traslladar al seu dia a dia.

XXI Olimpíada Biologia

Crònica d’Ariadna Mariola Fullana i Jordan, de 2n de batxillerat C.

Amb motiu de la celebració de la XXI edició de l’Olimpíada de Biologia, organitzada per la Universitat de València, assistírem el passat divendres 16 de febrer a l’acte cinc alumnes de 2n de batxillerat, acompanyades per la professora Margarita Ortigosa (fotos). 

L’horari de trobada s’establí a les 16:00 hores a la sala Charles Darwin de l’Aulari Interfacultatiu del Campus de Burjassot, que plenàrem de gom a gom. Després de rebre tant una acollidora benvinguda pels organitzadors de les proves, com una explicació al voltant del funcionament de la prova, ens disposàrem a realitzar l’examen. Aquest consisteix en 100 preguntes tipus test referides al temari de l’assignatura de Biologia impartida durant els dos cursos de batxillerat, en un temps màxim de dues hores. Ens va cridar l’atenció especialment el gran nombre de participants femenines (70%), que demostra una vegada més l’interés de la dona per l’àmbit científic.

Abans de començar la prova, es respirava un aire ple de nervis i curiositat, que s’anà transformant en determinació i aprenentatge una vegada li donarem la volta a l’examen. Cada pregunta suposava posar a prova els nostres coneixements i capacitats, descobrint un nova manera d’enfocar la Biologia que, personalment, em va sorprendre i fascinar. Una vegada finalitzà el temps, ens lliuraren una motxilla com agraïment a la participació i l’esforç. Ara només queda esperar als resultats: els tres primers classificats passaran a la fase nacional, que es realitzarà a València en març de 2024, sent el primer lloc l’afortunat de rebre una ajuda de 1000€ en matricular-se a l’UV.

Ha sigut una experiència única que recomanem sense dubtes a les noves generacions de L’Estellés. Com a alumnes, agraïm que se’ns animara a participar per part del professorat, ja que vam poder disfrutar de debó durant tot el procés. Si hi ha sort, potser ens tornen a convocar en març, qui sap…