Un model de treball en classe: ONOMANSTICA AIELONAE

El professor Marc Gandia, de l’IES Porçons, participa en el curs «Com treballar l’onomàstica, matèria transversal en secundària» organitzat per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el CEFIRE de Plurilingüisme i l’Espai Joan Fuster, que es realitza a Sueca (6-16 juliol).

La ponència, que es farà el 13 de juliol, donarà a conèixer el resultat del treball d’innovació i investigació «Onomasticon Aielonae», centrant-se sobretot en la tasca feta des del departament de valencià en els aspectes toponímics que partiren del treball «Toponímia dels pobles valencians. Aielo de Malferit. La Vall d’Albaida», de la col·lecció Onomàstica i Toponímia, sèrie Toponímia dels Pobles Valencians que publicà l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Secció d’Onomàstica, juntament a l’Ajuntament d’Aielo de Malferit, en l’any 2006 (https://www.avl.gva.es/documents/31987/58697/AIELO). A més de tractar els usos i abundants recursos del visor cartogràfic valencià (https://visor.gva.es/visor/), que poden emprar-se des del punt de vista didàctic i pedagògic.

Amb tot i això, a la ponència es donarà compte de la tasca i treballs realitzats per l’alumnat de l’IES Porçons i que han donat com a resultat el llibre Onomasticon Aielonae. Una aproximació al coneixement a partir de la realitat més immediata que és el resultat del treball interdisciplinar i cooperatiu realitzat en el nostre institut. Un treball d’innovació i investigació que a l’empara de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport ens permeté realitzar al nostre centre aquest bast projecte. I gràcies al qual des de l’IES Porçons hem encetat un camí cap a un model educatiu d’aprenentatge basat en projectes (ABP) on el treball interdisciplinar i l’ensenyament per competències té un pes important.

Amb tot i els suports de la Conselleria d’Educació, hem de dir que el llibre Onomasticon Aielonae ha comptat amb la col·laboració de diferents entitats: Acadèmia Valenciana de la Llengua, Federació d’Associacions per la Llengua, Coordinadora de la Vall d’Albaida per la defensa i ús del valencià, Escola Valenciana, Institut d’Estudis de la Vall d’Albaida i l’Obra Social de la Caixa d’Ontinyent, que avalen i recolzen la feina feta pel professorat i per l’alumnat. A més, clar està, de l’inestimable participació i suport de l’Ajuntament d’Aielo de Malferit, que n’és coeditor junt al nostre institut, al qual donem les gràcies per creure en aquest bast projecte i fer-lo extensiu als aieloners i aieloneres.

La publicació del treball dona més sentit al projecte inicial de coneixement del terme, la història, la geografia i les llegendes; fent que el nostre projecte servisca de base i d’utilitat a la població d’Aielo de Malferit, i no només al seu alumnat. Atés que amb aquesta publicació «institucionalitzada» el nostre projecte incorpora amb escreix la proposta de l’Aprenentatge Servei (AS) on es combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat, en aquest cas donar a conèixer al veïnat allò que li és propi: la seua cultura, història i patrimoni. Un projecte en el qual l’alumnat ha aprés i s’ha format tot treballant sobre inquietuds i necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de donar-lo a conèixer.

Hem de destacar que, des d’aquest projecte d’investigació i innovació educativa, a partir de la situació inicial de cert «desconeixement» de l’àmbit i espai més immediat, a més dels seus noms, es va pretendre millorar aquest fet investigant al voltant dels topònims, de la història, geografia i botànica del terme d’Aielo de Malferit. Però no només això, atés que a partir de la novetat i l’originalitat d’aquest projecte s’analitzaren i treballaren aspectes relacionats amb nombroses disciplines educatives que han permès el nostre alumnat treballar i assolir les diferents competències clau.

Així, al voltant de la realitat i proximitat més immediata s’ha tractat l’anàlisi i aprenentatge d’elements relacionats amb el coneixement de la llengua, la història, la biologia, la geografia, l’educació plàstica, el treball material i tecnològic, a més de les seues aplicacions digitalitzades. Un treball que serà exposat pel professor Marc Gandia, com un model de treball en classe i que esperem servesca de model a d’altres centres i localitats per tenir «una aproximació al coneixement a partir de la realitat més immediata» dels seus noms propis ─tant naturals, com dels éssers vius.