Genially en la docència

L’alumnat de hui en dia està molt familiaritzat amb aplicacions, jocs i programes on la imatge, el vídeo i el so són el més important, exposant-se així a una gran quantitat d’estímuls, fet que, entre d’altres qüestions, dificulta que estiguen atents durant una sessió, que repetisca docència en els matiexos cursos durant uns anys i, a més a més, tinga ganes d’aprendre i d’innovar en la tasca educativa, naix la necessitat d’explorar nous reptes i canvis en la manera d’enfocar l’ensenyament-aprenentatge.

I és amb aquest afany d’intentar canviar la metodologia d’ensenyaments i de fer un major ús de les TIC, que vaig començar a investigar noves ferramentes que resultaren atractives visualment per a l’alumnat. I en aquest camí em vaig topar amb Canva, però sobretot amb Genially, l’eina amb la qual estic treballant i formant-me des del curs passat.

Genially és una eina en línia adreçada a l’educació, que tant poden utilitzar el professorat com l’alumnat, per a l’elaboració de continguts interactius que cerca canviar l’experiència educativa. Amb aquesta eina podem crear presentacions, jocs, imatges interactives, infografies, llibres interactius… que ajuden a comunicar, ensenyar i enganxar l’alumnat.

Per tant, és una eina que potencia l’aprenentatge visual, el qual ens sedueix per la rapidesa amb què podem copsar la informació que ens ofereix. Aquesta eina possibilitat, a partir d’una imatge, l’estructuració del contingut que volem destacar mitjançant la interactivitat i l’aparició de finestres emergents, on podem incloure-hi imatges, text, àudiso, vídeos, fotografies i altre serveis accessibles a Internet (Spotify, SoundCloud, YouTube, Flickr, Instagram, etc.).

A més a més, i potser està ací l’èxit d’aquesta ferramenta, Genially ens permet generar continguts interactius sense necessitat de programar i sense tenir coneixements de disseny. Cal dir, a més, que és gratuïta, tot i que si s’opta per una subscripció de pagament, com és el meu cas, l’experiència s’enriquix de manera considerable.

Si clique en els següents codis QR podreu descobrir alguns dels Genially que ha preparat per al meus cursos:

A més a més, a l’IES Porçons hem fet algun curset de formació del professorat i hem participat en el programa Imout-te de la Conselleria d’Educació relacionats amb la gamificació, que és una tècnica d’aprenentatge basada en el joc. El seu objectiu és aconseguir millors resultats entre l’alumnat mitjançant dinàmiques que els implique i els motive a progressar. En termes generals, la gamificaicó es coneix com l’ús de dinàmiques, mecàniques i estètiques pròpies del joc en entorns no lúdics per adquirir, desenvolupar o millorar una actitud o un comportament determinat.

I l’eina Genially també permet crear jocs educatius per tal de motivar l’alumnat. En aquest codis QR podeu consultar alguns dels jocs que he creat:

Per últim, però no per això menys important, aquest curs l’IES Porçons ha iniciat el projecte d’innovació i investigació PORÇONSTENIBILITAT, amb la voluntat de treballar i donar a conéixer al nostre alumnat la importància de la cura i del respecte al medi ambient i la sostenibilidad. Com a professorat, ens hem format en aquest aspecte i he intentat transmetre a l’alumnat la importància que tenen els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).

I és que l’alumnat de segon d’ESO ha hagut de fer un treball en equip basant-se en algun dels 17 ODS. Així, durant pràcticament tota la tercera avaluació, l’alumnat ha realitzat un projecte en què ha triat un tema del seu interés i sempre intentant que els fora pròxim. I en aquesta ocasió també he fet ús d’una presentació en Genially per explicar-los com s’havia de fer el projecte:

Amb tot, pensem que és important intentar aprendre noves metodologies, investigar i innovar en aquest magnífic món que és la docència. Perquè el nostre alumnat s’ho mereix.

Xavi Peiró