L’ALUMNAT DE L’IES JOAN COROMINES VISITA L’ART URBÀ A BENICARLÓ

Des del departament de Filosofia i valors ètics, el passat dia 12 vam dur a terme una activitat per a l’alumnat de 2ESO on vam poder visitar les diferents pintures murals i grafits que tenim a Benicarló.

L’objectiu es que l’alumnat conega els significats de la pintura mural o grafits com a expressió artística i cultural i més concretament de l’art popular en l’entorn on vivim. Volem que aprenguen a valorar les diferents formes d’expressió artística que ens envolten, així com l’aprofitament de l’urbanisme com a forma d’expressió artística i no només com a moviment subversiu i contestatari, o fins i tot vandàlic.

Cal entendre l’art popular com una manifestació artística que pretén engalanar i fins i tot transmetre un missatge, el de donar vida a espais que resten buits, decadents i solitaris. És una forma de donar llum i color a la ciutat, a façanes i barris que estaven deixats perdre, així com d’identificar a través dels murals elements de la nostra terra.

Lily Brik

La visita a càrrec d’un guia professional va constar d’un recorregut pels diferents carrers de Benicarló on vam poder observar i entendre quin és el significat dels diferents murals, a més a més d’entendre la simbologia dels murals a carrers tan emblemàtics com el carrer del Riu on l’artista urbana Lily Brik a través del seu mural protagonitzat per tres personatges femenins, dos xiquetes i una dona gran, deixen entreveure altres elements igualment importants: la multiculturalitat com a convivència i normalitat, sense diferències ideològiques, religioses o culturals, tractada des de la innocència d’una anècdota quotidiana. I juntament amb la multiculturalitat i la igualtat, també es fa al·lusió a la gent gran, la sostenibilitat, la natura, l’agricultura, el comerç o fins i tot la carxofa.

Al carrer Ulldecona vam poder vore l’art del Niño de las Pinturas, d’origen Granadí, i el seu mural en el que fa homenatge als artesans que abans feien oficis vinculats amb el sector marítim, incloent als boters. On es veu també l’homenatge al vi Carlón, que a principis del segle passat tenia origen als camps de Benicarló i es ficava en tonells per a ser distribuït arreu del món.

El niño de las pinturas
FEMINISTES

També trobem murals relacionats amb el feminisme i a més a més realitzats per artistes femenines de Benicarló, on trobem representades a figures tan representatives com Malala Yousafzai, Gloria Fuertes, Greta Thunberg, etc .

El recorregut va continuar a per la plaça Constitució i el passeig marítim, fins arribar al Parador, on vam trobar murals d’altres artistes també de la casa com és el cas d’Oscar Forner, més conegut com Move, on a través d’un mural representa els elements més emblemàtics de Benicarló, on trobem la “torre dels collons”, el Puig de la Nau, la llotja, entre d’altres.

Move
Fio SIlva
Ferreres Soriano

Vam continuar l’itinerari de les pintures murals i finalment vam acabar a la platja del Morrongo on vam poder visitar també un element emblemàtic de Benicarló, com es la placa commemorativa en homenatge a les persones caigudes a Mauthausen.