PIC: Activitats

Ací vos descriurem les activitats que anem implementant per a fomentar la igualtat i la convivència al nostre centre.

Durant el curs 22/23 hem dut a terme les següents:

TALLER DE LITERATURA INFANTIL COM A EINA COEDUCATIVA

El darrer 20 de setembre de 2022, alguns membres del claustre van participar en un taller anomenat “La literatura infantil com a eina coeducativa” a càrrec de Judith Gallardo, de Genios lectores.

biblioteca

La seua finalitat va ser aprendre un poc més sobre com dinamitzar i tractar la lectura a l’aula des d’una perspectiva coeducativa.

taller literatura coeducativa

Va ser molt interessant i profitós!

MALETA COEDUCATIVA


Durant la primera setmana d’octubre de 2022, hem començat amb el projecte “La maleta coeducativa”, activitat promoguda per la Regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament de Borriana.

maleta 22-23

La maleta conté 9 llibres i contes infantils i juvenils de temàtica coeducativa per tractar a l’aula. Cada classe tindrà la maleta a l’aula dues setmanes, per poder treballar els continguts mitjançant lectures, dinàmiques, activitats i debats.

El títol de la nostra maleta d’enguany és “En totes les professions, els colors són bons” i conté els següents llibres:

llibres maleta 22-23
  • “Hi ha res més avorrit que èsser una princesa rosa?”
  • “Cuentos para niños que se atreven a ser diferentes”
  • “La petita filla del Ganges”
  • “Abrázame”
  • “La nit d’en Dracolí”
  • “La Marta diu no!”
  • “Clara, Neo i el caramel”
  • “Petita & gran: Ella Fitgerald”
  • “El pirata valent”

CAMPANYA “COEDUQUEM EL LLENGUATGE”

coeduquem el llenguatge 1

Al nostre centre, fem ús d’un llenguatge que deixa a banda les expressions, les construccions sintàctiques i morfològiques i també el lèxic que indique desigualtat de gènere.

A les aules disposem d’uns cartells que recorden l’ús igualitari per a la comunicació (com els que vos mostrem).

coeduquem el llenguatge 2

Per a saber més sobre este tema, podeu consultar la guia per afavorir l’ús igualitari del llenguatge a les aules, on es recullen pautes, recomanacions i recursos digitals per avançar en l’ús no sexista del llenguatge.

PATIS COEDUCATIUS

En Educació Primària, al pati de l’àgora, disposem d’una zona tranquil.la i una zona de lectura. Ací, en dimecres, es podrà gaudir del dia del joguet. I en arribar el divendres, de la zona de ball. Al pati verd, hi ha 4 zones: la del futbol, la del bàsquet, la de jocs populars i la de joc lliure amb material.

En el dia del joguet, l’alumnat d’Educació Primària podrà dur un joguet de casa però cal evitar el caràcter violent i tecnològic. Gràcies.

En Educació Infantil, tenim una zona de joc lliure i una zona de jocs de parc. A més cada dia, tenim una zona de racons diferent: cuineta (joc simbòlic), construccions, biblioteca i clarió. En divendres, afegim la zona de ball juntament amb primària.

Ací vos deixem la proposta d’organització per a les dues etapes educatives.

EDUCACIÓ INFANTIL

EDUCACIÓ PRIMÀRIA

INFANTIL PATIO COEDUCATIVO 22/23
PATIS COEDUCATIUS PRIMÀRIA

PRESENTACIÓ OFICIAL DE L’EQUIP DE MEDIACIÓ

El passat 25 de novembre de 2022 l’Equip de Mediació format per 8 alumnes de 5é i 6é, va fer la seua presentació oficial a la resta d’alumnat d’Educació Primària al saló d’actes.

Aquest alumnat mediador ha sigut escollit per la resta de companys i companyes pel seu compromís, per la seua implicació en l’escola i les ganes d’intentar fer una escola millor. Així doncs, l’Equip Mediador d’enguany està composat per Alae Matrabi i Julia Vital, de 5é A; Martina Vidal i Arnau Aymerich de 5é B. Respecte de l’alumnat de 6é, comptem amb les alumnes Sara Foncubierta i Balma Felis (6é A) i Paola Ruiz i Nerea Piqueres (6é B).

Les mediadores i el mediador ja han rebut les primeres sessions formatives amb Araceli Arnau, la nostra Directora, i Ester Vilar, la coordinadora d’Igualtat i Convivència del centre i ja han començat a desenvolupar les seues funcions.

Estem segurs i segures que faran una gran tasca a l’escola!

equip de mediació

CELEBRACIÓ DEL 25N

El darrer 25 de novembre diverses classes del nostre centre han anat a la Plaça de l’Ajuntament per participar en l’acció artística proposada per la Regidoria d’Igualtat amb motiu del 25N, dia internacional contra la violència de gènere.

25 n curs 22-23

Enguany la campanya es centrava en la violència digital. A més de la proposta de treball que s’ha treballat a nivell de centre, algunes aules han aprofundit en els relacions positives i el respecte als altres mitjançant el conte: “T’estime quasi sempre” d’Anna Plenes.

25N aula cil

Després de debatre i reflexionar sobre el tema, s’han escrit missatges en uns banderins que ens han fet arribar des de la regidoria abans esmentada, identificant accions positives i accions negatives en els relacions entre els persones. Finalment aquests banderins s’han enganxat a l’estructura instal·lada a l’ajuntament amb motiu de la campanya.

VISITA DE L’EQUIP DE MEDIACIÓ A LES AULES D’EDUCACIÓ INFANTIL

Júlia i Alae, en representació de l’equip de mediació del centre, han visitat les aules d’Educació Infantil per a explicar a tot l’alumnat les seues funcions i tasques dins de Pla de Igualtat i Convivència.

Ens han contat que la seua tasca és ajudar-nos a resoldre problemes de forma pacífica i per mitjà del diàleg. També que podem acudir a elles o als seus companys i companyes d’equip per a solucionar xicotetes qüestions que puguen sorgir en la vida diària de l’escola o en el moment d’esplai.

Per altra banda, ens han ensenyat els seus carnets identificatius i tota una sèrie de normes que hem d’acomplir per tal de millorar la convivència al centre, com estalviar aigua de les aixetes o bé jugar tots i totes junts en el pati.

EQUIP MEDIACIO INFANTIL

CAMPANYA BONS TRACTES (1)

campanya bons tractes 1

El lema d’aquesta 1a setmana d’implementació s’anomena “Ens saludem” i amb ella, es pretén fomentar l’ús de les normes de cortesia com a estratègia per a millorar la cordialitat en les relacions socials entre els diferents membres de la comunitat educativa.

La finalitat és aconseguir que esta activitat esdevinga un hàbit o rutina que l’alumnat utilitze en el seu dia a dia i així poder establir relacions interpersonals de qualitat dins d’un clima de respecte en la nostra societat.

Al llarg d’aquesta setmana l’equip de mediació del centre passarà per les diferents aules de l’escola per a motivar la campanya. Vos convidem a prendre part d’aquesta iniciativa des de l’àmbit familiar.

CAMPANYA BONS TRACTES (2)

La imagen tiene un atributo ALT vacío; su nombre de archivo es bons-tractes-2.jpg

El lema d’aquesta 2a setmana  és “Demanem i oferim ajuda”.  

Amb aquest treball a l’aula volem ensenyar als xiquets i xiquetes com és d’important exterioritzar els desitjos i necessitats de manera respetuosa i correcta.

De la mateixa manera, sabem que una de les accions que ens ajuda a tindre una felicitat plena és poder ajudar als altres. Aquesta acció ens ajuda a créixer com a persones i millora el nostre ànim i benestar.

La finalitat és aconseguir que esta activitat esdevinga un hàbit o rutina que l’alumnat utilitze en el seu dia a dia i així poder establir relacions interpersonals de qualitat dins d’un clima de respecte i solidaritat en la nostra societat.

Vos convidem a prendre part d’aquesta iniciativa des de l’àmbit familiar.

CAMPANYA BONS TRACTES (3)

bon tractes 3

El lema d’aquesta 3a setmana és “Cuidem i netegem el nostre centre”.  

Amb aquest treball a l’aula volem conscienciar el nostre alumnat de la importància de mantindre un entorn net i endreçat, tant en el pati com a l’aula, passadissos, espais comuns…etc. És necessari que l’escola es mantinga en bon estat perquè tota la comunitat educativa puga gaudir d’ella.

Vos convidem a prendre part d’aquesta iniciativa des de l’àmbit familiar, ja que cuidar i mantindre net el nostre entorn és assumpte de tots i totes.

CAMPANYA BONS TRACTES (4)

campanya bons tractes 4

El lema d’aquesta 4a i última setmana és: “Parlem amb un to amable”. El to de veu és un dels elements amb major influència sobre la comunicació.  Tan important és allò que diem com la manera de dir-ho, per tal de transmetre correctament un missatge. A més a més, parlarem de la comunicació assertiva, per tal d’aprendre a expressar sentiments, idees i opinions de manera correcta, clara, senzilla i respectuosa amb els altres.

Vos convidem a prendre part d’aquesta iniciativa des de l’àmbit familiar, ja que aprendre a comunicar-se correctament ajuda a la convivència social i al benestar personal.

11F: DIA DE LA DONA I LA XIQUETA EN LA CIÈNCIA

11F

El darrer dilluns dia 13 de febrer, amb motiu de la celebració del Dia de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, l’alumnat de 1r i 5é de Primària va rebre una xerrada (organitzada per l’AMPA) a càrrec del grup de recerca Geotec de la UJI.

Els ponents, Carlos Granell i Aida Monfort, van parlar a l’alumnat del paper fonamental de les dones en les comunitats científiques i tecnològiques per tal d’enfortir la seua participació en aquests àmbits. Van parlar de dones de renom en aquests camps i també de referents femenins d’altres àmbits.

cartell Ana 11F
activitat Ana 11F

A més a més, tot el centre ha iniciat un treball a les aules per conèixer la investigadora i científica borrianenca Ana Fernández Bravo, arran del seu últim descobriment, juntament amb dos companys, d’una nova espècie de fong al paratge natural del Clot de Borriana. 

DIA DE RODES

NOVES ACTIVITATS PATI

Aquesta setmana han començat a portar-se a terme les noves activitats en temps de pati per a Primària. Les activitats han sigut escollides per l’alumnat, que va participar en cada tutoria en una enquesta de valoració i d’aportació de propostes per al temps de pati.

Les noves activitats inclouen el Dia de rodes (divendres), blocs de construcció en el pati de l’Àgora i una zona per poder jugar amb els Beyblades i intercanviar cartes i cromos de dilluns a dijous. A més a més, continuem amb la celebració del Dia del joguet (dimecres) i la zona de Ball (divendres).

L’objectiu és oferir diferents espais i moments de joc per tal que tot l’alumnat puga realitzar activitats lúdiques del seu interés, fomentant un ús compartit d’espais, recursos i jocs igualitaris entre xiquets i xiquetes.

D’aquesta manera afavorim que el nostre pati siga un temps i un espai més coeducatiu i inclusiu.

EXPOSICIÓ D’AMPARO SAERA

EXPOSICIÓ AMPARO SAERA

Amb motiu del Dia de la Dona i gràcies a la Regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament de Borriana, tindrem als centres educatius l’exposició: “Inspiración femenina. Hitos deportivos logrados por mujeres”, de l’artista local Amparo Saera. L’exposició inclou un total de 16 panells en cartró-ploma en tamany A3. Cada panel porta incorporat un codi QR per accedir a la informació sobre l’esportista en qüestió que va cridar l’atenció de l’artista per incorporar-la a la seua sèrie.

L’exposició romandrà en el centre del 10 al 15 de març. Les famílies podreu visitar-la el dimarts dia 14, de 14 a 15 hores.

EXPOSICIÓ “ESPORTISTES DEL PENYAGOLOSA”

EXPOSICIÓ ESPORTISTES

Per fomentar i visibilitzar la varietat d’esports que el nostre alumnat practica, estem preparant una exposició: “Esportistes del Penyagolosa”.

Tot l’alumnat que desitge participar, ha de portar una fotografia seua amb l’equipatge oficial de l’entitat esportiva a la qual pertany.

Les fotografies es poden portar del 6 al 10 de març.

A més a més, amb motiu de la Celebració del 8 de març (Dia de la Dona), del 13 al 15 de març tindrem al centre l’exposició: “Inspiración femenina. Hitos deportivos logrados por mujeres” de l’artista local, Amparo Saera.

El mateix dia 13 de març tindrem xerrades a càrrec de l’esportista de Vila-real, Aida Beteta (ciclisme de muntanya) i de joves promeses de l’esport i exalumnes del centre: Sara Felip, Anne i Emma Alòs i Emilia Visan.

XERRADA “DONES ESPORTIVES”

El darrer dilluns dia 13 de març, amb motiu del Dia de la Dona, s’han portat a terme unes xerrades a càrrec d’una dona i dues joves esportistes.

La primera xerrada, amb Aida Beteta, estava adreçada a l’alumnat de 2n i 3r cicle. Aida és docent i ciclista de muntanya i ha explicat als xiquets i xiquetes com és practicar un esport de risc com el seu i la satisfacció personal que suposa esforçar-se i ser perseverant per tal de superar reptes i objectius.

aída 2

La segona xerrada ha sigut per a l’alumnat d’Infantil i 1r cicle de Primària. Les ponents en aquesta ocasió han sigut Sara Felip i Anne Alós, dos joves promeses del món esportiu, exalumnes del nostre centre i estudiants actuals del Col·legi – IES Excma. Diputació de Castellón– Penyeta Roja.

sara i anne 2

Elles han explicat als xiquets i xiquetes com és el seu dia a dia, com compaginen els seus estudis amb els entrenaments esportius, les modalitats atlètiques que practiquen (Anne, perxa i Sara, valles) i què els aporta fer esport.

Han sigut xerrades molt motivadores, tot un exemple d’esforç i superació!