PIIE: Activitats

Amb caràcter general, implementarem les següents activitats:

• Envers del centre:
    • Llum natural
    • Estalvi de llum, aigua i energia
    • Recollida de piles
    • Reciclatge de paper i plàstic
    • Senyalització de papereres
    • Esmorzars saludables
    • Paper reciclat
    • Comunicació digital
    • Cura de les plantes
  • Envers de l’alumnat:
    • Esmorzars saludables: Dia de la fruita
    • Botelles d’aigua reutilitzables
    • Carmanyoles
    • Eliminació del paper d’alumini i del film transparent
    • Cultiu d’aliments ecològics
    • Brigades de neteja
    • Elecció de l’ecodelegada o ecodelegat

També pots consultar els aspectes més destacats a treballar des de l’àmbit escolar i familiar en el següent document:

cartel

A més a més vos presentem algunes de les activitats mediambientals realitzades durant el curs 22/23:

1- HORT VERTICAL

HORT VERTICAL

És un sistema de cultiu agrícola i ornamental que permet el conreu de plantes en una estructura vertical que es pot penjar a qualsevol lloc, en aquest cas, mitjançant cordes. A més a més s’han reutilitzat garrafes d’aigua per a reconvertir-les en macetes i així poder plantar herbes aromàtiques: herba-sana, timonet, romer, …etc.

2- TALLER DE CONSUM RESPONSABLE. UNA COMPRA SOSTENIBLE

taller consum vicente

Este taller té com a finalitat principal donar noves eines d’informació a l’alumnat per tal que puguen tindre nous criteris que ajuden a millorar la compra en família, tenint en compte no sols el preu o la marca. Es tracta que els xiquets i xiquetes compren d’acord a criteris de salut i la contaminació que generen els aliments en la seua cadena de producció.

En termes generals, els objectius treballats han sigut els següents:

• Fomentar un consum responsable i saludable.
  • Ser capaços de transmetre les noves inquietuds al nucli familiar i poder posar-les en funcionament.

El taller es desenvolupa a través d’un joc de simulació on l’alumnat s’organitza en grups que representen rols diferents (família, restaurant, excursionistes, …etc.) i hauran d’elaborar un menú i una llista de la compra. També es munta un supermercat fictici però amb productes reals. Al llarg de l’activitat, els grups lligen la seua llista de la compra i van a comprar alguns productes al supermercat. Amb l’ajuda d’unes fitxes, cada grup analitza els aliments que ha comprat d’acord als criteris establerts. La tasca finalitza fent una síntesi que avalua l’impacte de cada aliment que s’ha comprat.

3- TALLER D’ALIMENTACIÓ

Mitjançant unes senzilles pràctiques de cuina, es pretén donar a conèixer els productes ecològics i locals i aconseguir que l’alumnat s’adone dels seus beneficis per al medi ambient i per a la salut. És, per tant, que este taller intenta que les xiquetes i xiquets reflexionen sobre el que mengen i el seu origen i que siguen capaços d’entendre les repercussions de les seues accions en la seua salut per a poder ser crítics i triar el millor per a elles i ells.

L’objectiu és començar una cadena d’informació que puga arribar al nucli familiar i produir alguna millora en l’alimentació, a més d’afavorir l’entrada d’estos productes en els menjadors escolars.

L’activitat s’organitza en grups. Cadascun d’ells treballa una recepta, entre les que destaquem: boles de xocolata, paté d’ametla, llesquetes delicioses, batut de plàtan, …etc.

Ací teniu algunes fotos de l’activitat:

alimentació mari carmen
alimentació mari carmen 2
alimentació eugenia 1
alimentació eugenia 2

4- TALLER FORMATIU: CRITERIS PER AL CONSUM SOSTENIBLE D’ALIMENTS

El darrer dilluns 17 d’octubre de 2022, es va realitzar un taller formatiu, a càrrec de la ponent Clara Segarra, anomenat Criteris per al consum sostenible d’aliments dirigit a tot el professorat dintre del programa Crea.e en el que participa el centre.

taller crea.e professorat

Bàsicament la formació va consistir en l’adquisició dels següents continguts:

• Adquisició de criteris per a l’alimentació sostenible:
    • Origen sostenible: Km 0, economia local, comerç just.
    • Producció ecològica, de temporada, varietats locals i poc processats.
  • Relació entre la producció d’aliments i la contaminació.
  • Diferència entre l’agricultura i ramaderia ecològica i la convencional.
  • Relació entre l’origen dels aliments i la contaminació de l’aire.
  • Problemàtica dels residus.
  • Envasos més sostenibles.

La seua finalitat va ser fer competents als docents per tal de formar a xiquetes i xiquets més crítics que es puguen empoderar i influir en l’entorn més pròxim, és a dir, capacitar-los per a esdevindre ciutadans i ciutadanes del futur que desenvolupen la seua consciència alimentària i que puguen prendre part de la resolució de problemes ambientals (contaminació dels aqüífers, contaminació de l’aire, canvi climàtic, deforestació, pèrdua de la biodiversitat, esgotament dels recursos) i socials (malbaratament d’aliments, justícia alimentària i obesitat).

5- HORT ESCOLAR: CULTIU D’ALIMENTS ECOLÒGICS

hort escolar 3 mireia

L’alumnat de 2n i 4t d’Educació Primària, van reprendre l’activitat de l’hort escolar dinamitzada per Jose, l’educador ambiental del Projecte CREA.E, que enguany col·laborarà amb el centre dins del Projecte d’Innovació: Aules de Natura.

Després de la presentació, s’ha començat per treballar la terra per a preparar-la per a poder plantar en les pròximes setmanes.

Altres tasques:

a) Acondicionament de l’hort escolar per part de l’alumnat de 6é d’Educació Primària.

b) Neteja de males herbes, llaurar, regar, …etc.

6- MURALS DE LES AULES DE NATURA

ARCO IRIS