Joves en assemblea

Els nostres Joves Agents de Canvi en l’Assemblea d’Entreculturas.

Estem molt orgullosos de la participació de 23 dels nostres alumnes en la recent  Assemblea de la Xarxa Solidària de Joves d’Entreculturas!

Els nostres joves s’uniren altres grups per a convertir-se en «agents de canvi», reflexionant sobre els grans reptes globals que enfronta el nostre món i explorant noves formes de contribuir a la justícia social.

   Durant la jornada, tingueren oportunitat de:

  • Trobar-se i connectar amb altres joves solidaris de la zona.
  • Participar activament en tallers i dinàmiques enfocades en la transformació social.
  • Posar a prova el seu enginy i esperit col·laboratiu en una divertida gimcana.

A pesar que el procés d’integració suposà un repte per a alguns, la participació de la nostra delegació va ser activa. Esta assemblea ha sigut una experiència inestimable perquè els nostres estudiants adquirisquen habilitats de participació i reforcen el seu compromís com a ciutadans globals!

Gràcies a tots per representar l’institut amb eixe  esperit solidari!

Agents de canvi

Joves agents de canvi: La Xarxa Solidària alça la seua veu

Del 6 al 17 d’octubre, el nostre institut ha sigut testimoni d’una onada de compromís i activisme juvenil. L’alumnat que forma part de la Xarxa Solidària  ha liderat una inspiradora campanya de presentació, portant el seu  missatge de transformació social a tots els cursos, des de 2n d’ESO fins a 1r de Batxillerat. Amb una energia admirable, els nostres joves han compartit la seua experiència i l’impacte de la seua tasca, detallant les activitats que impulsen cada any. Han demostrat com s’involucren per alçar la  seua veu i manifestar-se, buscant canviar aquelles coses que perceben com a injustes en el seu entorn.

L’essència de la Xarxa Solidària és clara: promoure una ciutadania global crítica i compromesa amb la transformació social.  Estem convençuts que la resposta als reptes globals –com la pobresa, la desigualtat o la degradació ambiental– requereix d’una ciutadania conscient, compromesa i articulada en xarxes.

Per tot açò,  amb  gran entusiasme, comuniquem que el nostre alumnat participà els passats dies 24 i 25 d’octubre en l’Assemblea de la Xarxa  Solidària de Joves d’Entreculturas.

Des de l’IES Vicent Andrés Estellés, celebrem esta participació que reforça l’Empatia i l’Autoconeixement del nostre alumnat. És una demostració tangible que el futur del compromís social està en les seues mans. Els  desitgem una trobada plena d’aprenentatge i força per a  seguir transformant  el món!

Premi nacional

L’IES Vicent Andrés Estellés de Burjassot ha obtingut el segon premi nacional en el Certamen de Jóvenes Investigadores 2025, organitzat pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, gràcies al projecte d’aquaponia “ECAGE: Ecoinovant amb goldfish a l’Estellés”.

Les alumnes Mar Gutiérrez Cilla i Mireia Sánchez Manzano, acompanyades pel seu professor Santiago Sirera García, van representar el centre en la fase final celebrada al Centre Eurolatinoamericà de Joventut (CEULAJ), a Mollina (Màlaga), del 3 al 7 de novembre. D’entre més de 250 projectes presentats a tot l’Estat, el treball de l’institut burjassotí va ser un dels seleccionats per a competir en aquesta prestigiosa cita científica.

El jurat va destacar l’originalitat, el rigor i el caràcter innovador del projecte, que combina ciència, sostenibilitat i educació ambiental mitjançant un sistema d’aquaponia que integra el conreu de plantes i la cria de peixos goldfish, promovent un model ecològic i autosuficient de producció.

Es pot vore el vídeo del projecte “ECAGE: Ecoinovant amb goldfish a l’Estellés” en el següent enllaç: Vore el vídeo del projecte

El guardó, dotat amb 3.000 euros per als joves investigadors implicats, reconeix l’excel·lència investigadora de l’alumnat i la implicació del professorat en la promoció de la ciència i la sostenibilitat dins de l’àmbit educatiu. A més, l’IES Vicent Andrés Estellés va ser l’únic centre que va representar la Comunitat Valenciana en aquesta edició, consolidant el seu paper com a referent en innovació educativa i mediambiental amb un merescut segon premi nacional.

Aquest assoliment no hauria sigut possible sense la col·laboració de diverses institucions i persones que han acompanyat el procés. La Universitat de València, a través de Silvia Piñeiro Peña i Lucas Cabrera Cornide, va oferir suport científic i tècnic des de la Planta Pilot d’Aquaris d’Experimentació (SCSIE). Cristina Sánchez Calatrava va realitzar una generosa donació de peixos goldfish, fonamental per a l’execució del projecte. L’Ajuntament de Burjassot ha mantingut un suport constant al centre, i Jéssica Prieto Martín va contribuir amb el seu suport material i humà en els primers anys de creació de l’Aula d’Ecologia, base d’experiències com aquesta.

Més enllà del premi, el centre vol subratllar la tasca i el compromís de Santiago Sirera, un docent i company excepcional que ha sabut transformar l’ensenyament de les ciències en una experiència viva, vinculant l’aprenentatge amb l’entorn i la sostenibilitat. El seu impuls en l’Aula d’Ecologia, la seua passió per la investigació i el seu lideratge pròxim han fet de l’Estellés un espai on l’educació ambiental es converteix en acció i la ciència en una manera de cuidar el món.

Halloween

El passat divendres 31 d’octubre vam celebrar Halloween a l’IES Vicent Andrés Estellés amb una jornada plena de participació i creativitat. Gràcies a la col·laboració de l’Associació de Famílies (AFA), que va subvencionar íntegrament els premis del IV Concurs de Disfresses, l’alumnat va poder gaudir d’un esmorzar al bar del centre com a reconeixement als disfresses més destacats.

La celebració va incloure un passatge del terror preparat per la professora de Tecnologia Eva Fernández, pel qual va passar tot l’alumnat de l’institut, així com ambientació musical a càrrec del professorat Alberto Sanjuán i Sofía Bono juntament amb el seu alumnat. Durant el pati, el grup de 1r de Batxillerat A, guiat pel professor Andreu Pons en la matèria de Comunicació Audiovisual, va realitzar fotografies temàtiques de l’alumnat disfressat.

Els premiats del concurs van ser: Dani Ramírez, Alberto del Río, Yuchen Zheng, Jazmín Bose, Uriel Rambla, Carolina Rondán, Óscar Castillo, Yohan Tobón, Anderson Vivas, Izan Sahuquillo, Jose M. Sáiz, Ariadna Velázquez, Sebastián Murillo, Héctor Ibarra, Arnau Ribera, Jacobo Morales, David Amarilla, Ángel Soler, Denis Chalco, Juan Romero, Érik Alfonso, Mireia Barea, Sofía Gallén, David Parra, Freda Odiase, Neus Orea, Ares Chillemi, Iris Aguilella, Carla Vidal, Pau March, Paula Mele, Ana de Ornelas i Quince.

Pel que fa al professorat, van ser reconeguts Eva Fernández, Beatriu Rubio i Marta Madrid per part del centre, i Alberto Sanjuán, Marisol Muñoz, Amparo Sáiz, Andreu Pons i Jaime Carañana per part de l’AFA.

La jornada va transcórrer en un clima de convivència i participació que demostra el compromís de la nostra comunitat educativa. Agraïm la implicació de l’AFA, del professorat i de l’alumnat que van fer possible una celebració que reforça la vida del centre i consolida l’esperit de col·laboració i pertinença. FOTOS.

Inspicere Caelum

L’exposició Inspicere Caelum constitueix un avanç del projecte expositiu que culminarà a final de curs a la Casa de la Cultura de Burjassot. Es presenta com un work in progress que recull una selecció de treballs realitzats a les assignatures de Dibuix Artístic i Tècniques d’Expressió Gràfic-Plàstiques de 2n de Batxillerat durant les primeres setmanes del curs acadèmic.

Les obres exploren l’observació i la interpretació com a vies de coneixement visual: retrats i fragments del rostre humà, relectures d’obres mestres de la història de l’art i composicions de tema lliure que revelen el procés formatiu i la mirada singular de cada autor o autora.

La mostra es pot visitar al vestíbul de l’IES Vicent Andrés Estellés, i constitueix el punt de partida d’un itinerari creatiu que culminarà el pròxim mes de maig amb l’exposició final a la Casa de la Cultura de Burjassot.

Iberflora

Una representació del Comitè de Sostenibilitat del nostre IES va assistir a Iberflora 2025, la fira internacional de referència del sector verd, celebrada a Fira València. Aquesta visita, ja consolidada com una pràctica periòdica dins de l’estratègia formativa del centre, va permetre observar de primera mà l’evolució de les tendències en jardineria, viverisme, sostenibilitat i paisatgisme.

Al llarg de la jornada, l’equip va establir contacte amb diverses editorials de divulgació ambiental i educativa, interessades a recollir i difondre experiències escolars basades en la sostenibilitat com a pràctica real de coneixement i no com a simple discurs institucional. Així mateix, es va aprofundir en l’estudi de nous arreladors biològics i estimuladors radiculars d’origen natural, aplicables tant a l’hort com al jardí didàctic, valorant-ne el potencial per a millorar l’arrelament vegetal i l’eficiència dels processos de cultiu.

Posem-li nom

60000 persones assassinades a Gaza, un terç de les quals, 19423 són xiquets i xiquetes.  A partir d’eixes dades esborronadores, un grup d’estudiants, famílies i docents de l’IES Vicent Andrés Estellés va decidir retre homenatge a les víctimes i conscienciar a la comunitat educativa de l’Estellés del desastre humà que això representa. 

“Posem-li nom” és el títol d’una instal·lació artística feta amb la llista de 18500 noms d’aquests xiquets i xiquetes assassinades, publicats pel Washington Post el 30 de juliol de 2025.  Un full, de 28 noms, és una classe, una cadira amb tres fulls, és tot un nivell. Sis cadires són tants xiquets i xiquetes com alumnes hi ha a l’IES Vicent Andrés Estellés.

Més de 800 fulls omplin parets, cadires, pedres i troncs de l’Àgora.  Van ser col·locats amb solemnitat per alumnes, famílies i professorat amb un resultat molt impactant.  Mireu les fotos i el vídeo que acompanyen la notícia i ho comprovareu vosaltres mateixos.

Programa amb Abruzzo

Entre el 20 de setembre i el 4 d’octubre, dos estudiants de l’últim curs preuniversitari de l’Istituto Omnicomprensivo di Alanno (Abruzzo, Itàlia) van realitzar una estada a l’IES Vicent Andrés Estellés, acollits per famílies de 2n de Batxillerat. En les pròximes setmanes, l’alumnat valencià visitarà el centre italià, completant així un programa d’intercanvi que articula la col·laboració entre les dues institucions.

L’activitat s’emmarca en un intercanvi acadèmic i lingüístic que permet contrastar models educatius i pràctiques docents. Les dues regions comparteixen arrels històriques i culturals derivades del llegat grecollatí i de l’antiga pertinença a un mateix espai polític sota el Virregnat de Nàpols, fet que confereix al projecte un interès formatiu objectiu.

Entre el 27 de setembre i el 4 d’octubre, quatre docents italians van realitzar una estada de job shadowing al centre. Les sessions es van orientar a l’anàlisi de metodologies i al desenvolupament de projectes en educació ambiental, jardineria i agricultura, àmbits en què l’institut manté línies actives d’innovació i cooperació.

Així mateix, el professorat visitant va poder conéixer de primera mà el sistema educatiu espanyol i examinar el patrimoni històric, artístic i natural de València i el seu entorn, constatant la densitat cultural i material del context en què opera el centre. D’aquesta manera, l’experiència no es limita a un gest simbòlic d’intercanvi, sinó que consolida una relació institucional efectiva, fonamentada en el treball conjunt, el reconeixement mutu i la continuïtat operativa entre ambdues comunitats educatives.

Premis Municipals

El Saló de Plens de l’Ajuntament de Burjassot ha acollit l’acte de lliurament dels Premis a les Portades amb Perspectiva de Gènere de les Agendes Escolars 2025-2026, un certamen impulsat per la Regidoria d’Igualtat, dirigida per Yolanda Andrés, amb la participació dels tres instituts d’Educació Secundària del municipi. Aquesta iniciativa, que celebra enguany la seua cinquena edició, té com a objectiu promoure la reflexió i la creativitat de l’alumnat al voltant de la igualtat de gènere.

L’acte, celebrat el dimecres 17 de setembre, va comptar amb la presència de la regidora d’Igualtat, Yolanda Andrés, i de Sigrid Donazar, directora de l’oficina de Caixa Popular a Burjassot, entitat que col·labora activament en el projecte a través d’un conveni amb l’Ajuntament.

Gràcies a aquest acord, els tres estudiants guanyadors han rebut una targeta valorada en 100 euros, a més d’una agenda personalitzada amb el seu disseny i material d’escriptori. Els finalistes de cada centre també han sigut reconeguts amb agendes i material escolar.

En el cas de l’IES Vicent Andrés Estellés, l’alumna Carla Vidal Pérez ha sigut la guanyadora, mentre que les alumnes Gabriela Morales i Cass Naranjo han resultat finalistes. Els seus dissenys il·lustraran la contraportada de les agendes escolars del centre.

La temàtica d’aquesta edició s’ha centrat en la història del feminisme des d’una mirada humorística, amb l’objectiu d’entendre el present a través dels èxits del passat. Al llarg de les cinc edicions del certamen, la iniciativa s’ha consolidat com un espai d’expressió, reflexió i compromís social entre l’alumnat, posant en valor el paper de les dones en la història i fomentant una mirada crítica i creativa des de les aules.

Finalistas INJUVE

ns complau anunciar que el projecte ECAGE, desenvolupat en el nostre centre, ha sigut seleccionat una vegada més per a participar en la gran final del Certamen de Joves Investigadors – Premis INJUVE, organitzats pel Ministeri d’Educació. Esta prestigiosa trobada se celebrarà a la localitat de Mollina (Màlaga), del 3 al 5 de novembre de 2024, i reunirà els millors projectes d’investigació juvenil a nivell estatal.

El projecte ECAGE té com a eix central l’aquaponia, un sistema de producció sostenible que combina la cria de peixos amb el cultiu de plantes en un entorn de simbiosi. El jurat n’ha destacat l’alt nivell de complexitat científica, especialment per la minuciosa recopilació de dades durant la fase metodològica i experimental: paràmetres físic-químics de l’aigua, evolució del creixement de les plantes de cultiu i anàlisis comparatives de resultats.

En esta edició, seran les nostres alumnes de 2n de Batxillerat, Mar Gutiérrez Cilla i Mireia Sánchez Manzano, qui representaran l’IES Vicent Andrés Estellés, sota la coordinació del professor Santiago Sirera García. El seu paper serà clau en la defensa del projecte davant d’un tribunal expert, cosa que suposa una experiència formativa de gran valor acadèmic i personal.

El passat 13 de setembre, ja van realitzar una primera defensa en línia del treball, en la qual el jurat va ressaltar el caràcter innovador i interdisciplinari de la proposta, ja que integra de manera pràctica i aplicada coneixements de biologia, matemàtiques, física i química. Esta combinació de disciplines convertix el projecte ECAGE en un referent educatiu en l’àmbit de la investigació escolar.

De cara a la final presencial a Mollina, les nostres alumnes es preparen per a exposar amb rigor les diferents fases del projecte i respondre a les preguntes del tribunal. Durant les pròximes setmanes, continuarem treballant en la defensa, amb la ferma convicció que este projecte és digne de ser premiat, ja que reflectix l’esforç constant, la dedicació i l’entusiasme del nostre alumnat de 1r i 2n de Batxillerat en l’assignatura de Projectes d’Investigació.

Per a la nostra comunitat educativa, la participació en els Premis INJUVE del Ministeri d’Educació suposa un motiu d’orgull i de reconeixement al talent del nostre alumnat, així com a la importància de fomentar la investigació i la innovació des de les aules.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies