Programa TEI (nou curs 22-23)

1.5. JUSTIFICACIÓ

El programa TEI inicia el seu desenvolupament l’any 2002 i la seva implementació als centres educatius l’any 2003. Neix de la pràctica professional de la psicologia i com a orientador en un centre educatiu, es desenvolupa a partir de les experiències i implicació d’un grup de professorat de primària i secundària.

Des de l’empatia, et consciencies dels nivells de patiment als quals són sotmeses les víctimes i les seves famílies; la percepció que té la persona assetjada cada dilluns quan ha d’anar al centre educatiu, com a espai hostil que li fa mal; i les dificultats d’intervenció que es multipliquen quan aquesta no es produeix de forma coordinada en els tres àmbits (escolar, familiar i terapèutic). Aquesta situació combinada amb l’experiència del dia a dia dins dels centres educatius, on es desenvolupen diferents estructures de convivència (currículum explícit i ocult dels centres educatius), és molt fàcil arribar a la conclusió que la prevencióno és una opció és una necessitat, i que la intervenció i apoderament dels/de les alumnes com a agents dinàmics del canvi és el camí.

El TEI és un programa de convivència per a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar, és institucional i implica a tota la comunitat educativa. Té com a objectiu bàsic millorar la integració escolar i treballar per una escola inclusiva i no violenta, fomentant que les relacions entre iguals siguin més satisfactòries, orientades a la millora o modificació del clima i la cultura del centre respecte a la convivència, conflicte i violència (física, emocional o psicològica).

L’IES El Quint implementarà en el curs 22-23 el programa TEI de prevenció del bullying i la violència als centres educatius Com a professionals de l’educació estem molt interessats a educar per a erradicar l’assetjament escolar, conegut amb l’anglicisme bullying. Pensem que és una forma de violència contra la infància i l’adolescència que malauradament és prou comú en el món educatiu. Té repercussions negatives en el benestar, el desenvolupament emocional i acadèmic i també en l’exercici dels drets de l’alumnat.

El programa TEI està basat en la tutorització entre iguals i està tenint molt bons resultats als centres educatius on ha sigut implantat. Gràcies a aquest programa, la convivència millora de manera molt significativa.

A QUIN ALUMNAT AFECTA?

Aquest programa afectarà l’alumnat de 1rESO i 3rESO durant el primer curs d’implantació (2022-23) . A partir del segon curs (2023-24) afectarà els quatre cursos de secundària (1rESO – 4tESO).

Els objectius principals són:

1. Millorar la integració escolar.

2. Treballar per una escola inclusiva i no violenta, millorant la competència cívica i ciutadana.

3. Incloure la participació activa dels iguals (en la ESO l’alumnat de tercer són tutors emocionals de’ls de 1r, els de 4t són tutors dels de 2n), com element bàsic i dinamitzador del procés de prevenció.

4. La influència del programa és positiva, des de la perspectiva del programa determinant, en l’aplicació dels plans de convivència i d’integració, la prevenció de l’abús de poder, la integració en el grup classe o la resolució de conflictes.

1. El procés de contextualització del PROGRAMA TEI ha estat realitzada pel següent professorat:
  • Anna Peris, Víctor Reyes, Cristina Ortega, Lola Medina i Ana Roncero del departament d’anglés.
  • Mara Soriano, Laura Alonso del departament de castellà.
  • Patrícia Morató, Natxo Moral, del departament de valencià.
  • Joana Yusa, del departament de música.
  • Eva Ruiz i Miguel Casells, del departament de tecnologia.
  • Eva Lara, Andrés Valero, Pascual Gimeno, Beatriz Saggesse, del departament d’història.
  • Eva Domingo i Carmen Gimeno, del departament d’EPV.
  • Segis Márquez, Carmen Bonet i Manuela Martínez, del departament de biologia.
  • Juan Andrés Bataller, del departament de matemàtiques.
  • Xelo Ramada i Reis Baello, del Departament d’orientació.
  • Imma Ruiz, Cap d’estudis, M.ª Carmen Miquel (Directora del centre), Antoni Guzman (vicedirector) i Eva Ferrando, secretària del centre.
  1. L’equip TEI del Centre Educatiu IES EL QUINT està integrat pel següent professorat:
  • Ana Roncero (coordinadora TEI)
  • Xelo Ramada (orientadora)
  • Tutors de 3 ESO
  • Tutors de 1 ESO
  1. La COORDINACIÓ del programa TEI la realitzarà:
  • Ana Roncero Gómez
Justificacio-programa-TEI-a-lIES-EL-QUINT