EDUCAR PER A LA PARTICIPACIÓ

Els dies 15 i 16 de desembre del 2022 el CECV organitzà una jornada al saló d’actes de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport per a reflexionar sobre la participació dels joves.

Vídeo del jornada

La conferència inaugural Construint la cultura de la participació ciutadana en la Comunitat Valenciana, va estar a càrrec de Ricard Calvo Palomares i Enric Sigalat Signes, experts en el tema i codirectors de Participació i Bon Govern de la Càtedra Pagoda.

Ricard Calvo Palomares és Doctor en Sociologia i Desenvolupament Local i professor titular del departament de Sociologia de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València. Com a investigador en Desenvolupament Local, és director de GRIDET, el Grup d’Investigació en Desenvolupament del Territori de la Universitat de València i de les Jornades sobre Desenvolupament Local de la Comunitat Valenciana.

Enric Sigalat Signes, és doctor i llicenciat en Sociologia i Treballador Social per la Universitat de València. És professor del Departament de Treball Social i Serveis Socials de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València i investigador en Desenvolupament Local i Metodologies Participatives, membre del Grup d’Investigació en Desenvolupament Territorial (GRIDET) i de la Xarxa d’Innovació en Processos Participatius (RIEPP), i conseller del Centre d’Estudis i Investigacions Comarcals CEIC Alfons el Vell de l’ajuntament de Gandia.

Els dos són autors de nombroses publicacions relacionades amb el desenvolupament local i la cultura de la participació, i com a codirectors de Participació i Bon govern de la Càtedra Pagoda acumulen una dilatada experiència en l’anàlisi de la participació ciutadana des d’enfocaments i metodologies diversos, per això van ser els experts més adequats per a donar el tret d’eixida a aquestes jornades.

La taula redona “Com educar per a la participació” va estar integrada per:

• Representant dels famílies: Encarna Salvador Muñoz. Membre de reconegut prestigi  del CECV
  • Representant dels Consells Escolars Municipals: M. Ángeles Llorente Cortés, tinent d’alcalde i regidora d’educació de l’Ayuntament de Xest
  • Representant del professorat: Toni González Picornell, president d’ADIES-PV i de FEDADI. Membre del CECV
  • Representant de l’Alumnat: Enrique Martínez Quirós, membre del CECV i vicepresident de CANAE
    • Moderador : Antoni Pérez Sabater, President de la Comissió d’Innovació Educativa del CECVV

La taula redona “Com educar per a la participació” va estar integrada per:

• Mabel Villaescusa Alejo: Comissió d’Innovació educativa  del CECV
  • Noel Manzanares Juan: Presidenta d’ADIP. Membre del CECV
  • Vicenta Rodríguez Arroyo: Directora centre concertat “Santa Maria”. Membre del CECV
  • Immaculada López Primo. Directora Cooperativa d’Ensenyament “La comarcal”. Membre del CECV
    • Moderador: Carlos Sánchez Heras, Subdirector General de Formació del Professorat i membre del CECV

La Conferència: “Joves i participació sota sospita: una causa perduda?” va estar a càrrec de Jordi Feu Gelis , Professor de l’Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona

Jordi Feu és sociòleg de professió i pedagog per vocació. Llicenciat en ciències polítiques i sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctor per la Universitat de Girona, el nostre convidat exerceix com a professor titular de sociologia i política educativa en la Facultat d’Educació i Psicologia al campus de Girona. En els últims anys ha centrat els seus estudis en el camp de la democràcia i la participació a l’escola, i en la renovació pedagògica contemporània. Sobre el tema que en aquesta ocasió ens reuneix, objecte de la jornada Educar per a la Participació, el nostre ponent és autor dels articles «És cert que els alumnes no participen?»; «Democràcia, participació a l’estudi de pedagogia de la Facultat d’Educació i psicologia de la Universitat de Girona: somnis, utopies i realitats»; « La democràcia i la participació i l’educació des d’una perspectiva crítica» i «Democràcia i participació: la veu (silenciada) dels alumnes», que s’han publicat en diverses revistes especialitzades. A més, és coautor de «Creació d’òrgans ad hoc per a afavorir la democràcia i la participació dels i de les estudiants del grau de magisteri», dins de l’obra Els mestres i la cultura democràtica i participativa.

Jordi és, a més, autor de l’articule «La participació dels joves sota sospita: el paper que hi te el sistema educatiu», publicat en el primer número de la revista del CECV presentada en aquesta jornada.

Com es dedueix del seu bagatge i recorregut, Jordi Feu és un expert coneixedor dels processos de participació en entorns educatius, i per tant, la persona adequada per a compartir aquests coneixements amb nosaltres. Ens va ajudar a entendre la complexitat de la participació, sobretot, entre la joventut i resoldre dubtes que es plantejaren, com aconseguir que les opinions i les aportacions de tots es puguen integrar per a millorar l’educació.

La jornada va concloure amb la presentació de la revista del Consell Escolar  “Participa ”