Redescobrint L’FP: educar per al futur

16.Cabecera-convergencia

REDESCOBRINT L'FP: Educar per al futur

04.ConvergenciaCEE(small)

I TROBADA ENTRE ELS CONSELLS ESCOLARS

DEL PRINCIPAT D'ASTÚRIES I LA COMUNITAT VALENCIANA

Xest, 26 d'octubre de 2021

En l'àmbit de la iniciativa “Buscant la convergència: Converses en el Consell Escolar de l'Estat”, els consells escolars del Principat d'Astúries i de la Comunitat Valenciana, mitjançant dues webinars, reflexionen sobre la Formació Professional. Els canvis que la Formació Professional està experimentat obren noves possibilitats per a l'alumnat i generen grans expectatives, però contínua sent una segona opció i una gran desconeguda. Per aquesta raó s'ha pretés anar més enllà d'analitzar l'estat de la qüestió, per a intentar donar resposta a algunes dels preguntes que és fa la comunitat educativa. Amb aquesta finalitat s'han propiciat dues trobades presencials entre els membres dels dos consells escolars, sota el títol: “Redescobrint l'FP. Educar per al futur”.

La primera jornada ha tingut lloc a València, els dies 26 i 27 d'octubre i la segona a Oviedo els dies 25 i 26 de novembre.

Després d'una conferència introductòria, a càrrec de, Sra. Rosa Cañada Solaz, Presidenta del CECV, Sr  José Ramón Álvarez Bello, President del CE del Principat d'Astúries i Sr. Miguel Soler Gracia, en l'actualitat Secretari Autonòmic d'Educació i Formació Professional de la Comunitat Valenciana i molt vinculat a la matèria per haver sigut, també, Director General d'Educació Professional en el Ministeri d'Educació, s'han visitat cicles d'FP amb projectes innovadors en matèria d'Emergències, Robòtica, Fotovoltaica i educació Ambiental. En aquesta visita també ens ha acompanyat el Conseller d'Educació, Cultura i esport, Sr. Vicent Marzà Ibáñez.

Posteriorment, els representants dels diferents sectors de la comunitat educativa dels dues comunitats autònomes és van constituir en 5 grups de treball, els conclusions dels quals és formularen en forma de preguntes als ponents dels webinars que concluiren la jornada.

• Manuel Gomicia Giménez. Director General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial de la Comunitat Valenciana.
  • Javier Cueli Llera.Director General d'Ensenyaments Professionals del principat d'Astúries.
  • Pilar Ezpeleta Piorno.Directora General d'Universitats de la Comunitat Valenciana.
  • Juan Carlos Lauder. Director de la Fundació Bankia per la Formació dual.
  • Joan Sales Cobo. Estudiant de l'IES el Cabanyal de València, del Cicle Formatiu de Grau Superior «Estilisme i perruqueria».
  • M.ª Isabel Sánchez Carrasco. Estudiant del CIFP de Xest del Cicle Formatiu de Grau Superior «Manteniment aeromecánico d'avions amb motor de turbina».

La webinar de València ha sigut retransmesa en streaming, ha tingut el format de taula d'experts i els intervencions s'han centrat en els tems derivats dels 5 grups de treball:

1. Orientació cap a l'FP. Desconeixement de la FP: oportunitats i possibilitats. Desprestigi històric de la FP en relació al Batxillerat. Conclusions i preguntes sobre aquest tema.

2. Oferta acadèmica i demanda laboral. Correspondència entre l'ofereix formativa i la demanda laboral. Reflexionar si l'alumnat tria la seua formació per vocació o en funció de l'ofereix pròxima al seu domicili. Mobilitat i recursos perquè l'alumnat puga accedir a la formació que més li interessa o per a la qual és creu tenir més habilitats. Conclusions i preguntes sobre aquest tema.

3. Ocupabilitat. Reflexió entorn dels xifres d'ocupabilitat a acabar estudis en l'FP i estudis universitaris. Possible revisió dels currículums acadèmics de tots dos estudis. Ajustos que s'haurien de fer perquè el mercat laboral trobe treballadors formats i no existisca saturació de titulats en determinades especialitats. Conclusions i preguntes sobre aquest tema.

4. Passarel·els FP-Universitat. Tendència a la matrícula de cicle formatiu de l'alumnat universitari que finalitza els seus estudis. Al mateix temps, els qui acaben cicles formatius, a vegades volen estudiar una carrera universitària. Conclusions i preguntes sobre aquest tema.

5. Professions masculinitzades i feminitzades. Existeixen especialitats d'FP en els quals, de manera aclaparadora, la matrícula és majoritàriament masculina i uneixes altres en els quals és majoritàriament femenina. Conclusions i preguntes sobre aquest tema.

A acabar els intervencions tots els assistents han pogut preguntar als membres de la taula de manera presencial o telemàtica.

L'acte el va conclure Encarna Cuenca Carrión, Presidenta del Consell Escolar de l'Estat.

Acte de presentació de «Redescobrint l'FP. Educar per al futur»

Redescobrint l'FP. Educar per al futur

Captura2