LA NOSTRA ESCOLA

El Col·legi públic d’Educació Especial Pla de la Mesquita de Xàtiva és un centre comarcal que atén alumnes amb necessitats educatives especials de caràcter greu i permanent de diferents poblacions de les comarques de La Costera, la Vall d’Albaida, La Canal de Navarrés i La Ribera Alta.

El centre escolaritza actualment un total de 76 alumnes amb necessitats educatives especials greus i permanents que requereixen adaptacions curriculars, tant en els elements bàsics com en els d’accés, molt significatives i que precisen de recursos materials i humans de caràcter intensiu i permanent.

Pel que fa a l’organització del centre, es respecten les etapes corresponents als ensenyaments obligatoris, utilitzant els mateixos termes, amb la finalitat d’unificar cronològicament per a tots els centres la distribució de l’alumnat i afavorir la modalitat d’escolarització combinada. Per tant, hem de dir que les escoles d’Educació Especial aglutinen les diferents etapes educatives, així que l’alumnat tenen edats compreses entre el 3 i 21 anys, distribuïdes les mateixes de la següent manera:

  • Infantil, de 3 a 6 anys.

  • Primària, de 6 a 12 anys.

  • Secundària, de 12 a 16 anys.

  • Transició a la Vida Adulta, de 16 a 21 anys.

Les àrees d’intervenció en els centres d’aquestes característiques són les següents:

  • Autonomia Personal

  • Recursos Comunitaris.

  • Acadèmic Funcional.

  • Àrea laboral

  • Comunicació

  • Àrea motora.

  • Habilitats Socials.

Ja fent referència a la plantilla del centre està constituïda actualment per 12 mestres de Pedagogia Terapèutica, 3 mestres d’Audició i Llenguatge, una especialista de Música i un altre d’Educació Física. Així mateix com de personal no docent: 1 adjunt de taller de l’especialitat de Restauració, 9 educadors i un Fisioterapeuta. A més de la Orientadora que atén el centre a temps total, la treballadora social i la metge, que estan a temps parcial i que depenen del Servei Psicopedagògic Escolar.

També cal ressaltar que els centres d’Educació Especial dins d’aquest territori tenen altres recursos complementaris com:

  • EL SERVEI D’ATENCIÓ AMBULATÒRIA I PRÈVIA A L’ESCOLARITZACIÓ (SAAPE). És un servei dels centres públics d’Educació Especial per a atendre les necessitats educatives especials, tant temporals com permanents, dels xiquets i xiquetes no escolaritzats en el centre. El SAAPE treballa en base a dues modalitats d’intervenció:

  •  La modalitat d’Atenció Prèvia a l’Escolarització (servei actualment prestat pel centre d’Estimulació Primerenca de Xàtiva)

  • La modalitat d’Atenció Ambulatòria dóna tractament ambulatori a xiquets i xiquetes escolaritzats en altres centres i que en aquestes escoles de referència no disposen dels recursos personals necessaris. Principalment acudeixen al centre per rebre el servei del fisioterapeuta.

  • CENTRE DE RECURSOS. Els centres d’Educació Especial constitueixen un nucli de referència per als professionals dels centres educatius que treballen directament amb alumnat que present necessitats educatives especials dins del seu àmbit geogràfic d’influència. Aquests centres han de ser referents dins de l’àmbit educatiu i actuar com a centres d’assessorament i suport especialitzat, col·laborant amb les escoles ordinàries per recolzar la seva tasca docent en l’atenció d’alumnat amb necessitat de suport.