Accessibilitat cognitiva

L’ACCESSIBILITAT COGNITIVA implica que les persones entenen el significat dels entorns i objectes mateixos”, la qual cosa equival a dir que coneixen i comprenen en què consisteix i què caracteritza cada entorn o objecte amb els quals la persona ha d’interactuar. “Generant entorns i serveis comprensibles per a tots es generen espais inclusius i s’afavoreix el desenvolupament de ciutadans actius, la qual cosa constitueix un objectiu compartit pels qui desitgen una inclusió educativa de tot l’alumnat, que assumeix i respecta la seva diversitat funcional”.(AA.VV2014)

Des del servei de Mitjans AudioVisuals, un dels àmbits en el que treballem és l’accessibilitat amb l’objectiu de millorar les barreres cognitives a les que s’enfrenten les persones amb diversitat funcional, en l’accés i ús dels entorns més pròxims. És per això que reivindiquem el concepte d’accessibilitat cognitiva perquè està reconegut com un dret universal de les persones en l’artícle 9 de la Convenció sobre els Drets de les persones amb discapacitat, aprovada per l’Assemblea General de l’ONU el 13 de desembre de 2006.

La realització de l’avaluació d’accessibilitat cognitiva es realitza sempre per encarrec d’una institució o empresa del qual s’ha d’avaluar l’espai i s’enmarca dins d’un projecte que preten apropar la lectura a les persones amb diversitat funcional.

L’objectiu principal està dirigit a que els alumnes siguen els vertaders autors. L’activitat es planifica segons les característiques del nostre alumnat, podem trobar a alumnes que escriuen, altres que no tenen accés a codi escrit però tenen una millor funció executiva que els que escriuen i altres que presenten capacitats especials en una temàtica o habilitat concreta, com pot ser el dibuix o la creativitat, les noves tecnologies...

Quan planifiquem el treball hem de pensar en el grup amb qui s’ha de realitzar, sempre pensant de quines capacitats partim, amb quin objectiu i amb quines ajudes o suports poden necessitar cada un dels alumnes per tal de poder arribar a assolir aquest objectiu.

En primer lloc cal treballar amb l’alumnat què significa realitzar aquest servei a la comunitat i per això programem una xerrada de tot el grup.

En segon lloc visitar el centre corresponent on s’ha de fer el servei. Cal un treball previ important amb l’entitat receptora i planificar visites de coneixement del context.

Després dels coneixements previs es planifica el treball en tres fases:

1.- VISITAR EL LLOC I ANOTAR LES DEPENDÈNCIES

-Distribuir amb un grup de treball d’alumnes per a anotar els pictogrames que seran necessaris i repartir una carpeta de treball per a cada grup (llibreta, plànols del centre i de la planta objecte d’estudi) .

2.- ORGANITZAR EL TREBALL:

– Descarregar els pictogrames de la pàgina d’ARASAAC i classificar-los en carpetes.

– Muntatge dels cartells i escriptura amb lectura fàcil de cada lloc corresponent.

– Buscar els logos de les entitats que participen i que apareixeran en cada panell.

– Fer engan xines dels pictogrames per a indicar els lloc on s’han de posar els cartells

3.- COL·LOCAR ELS CARTELL AL LLOC CORRESPONENT

-Visitar les dependències i repartir els cartell a cada alumne per a localitzar el lloc i col·locar els cartells on corresponga.

ACÍ VOS DEIXEM UN ENLLAÇ DE LA NOSTRA PRESENTACIÓ

CEE-PLA-DE-LA-MESQUITA-Xativa-1