Job Shadowing al Liceu Científic Marconi de Milano

Rosa Orient Hernández

Data de finalització

19 de maig de 2023

Les professores Pilar Córcoles, Remei Ibañez y Rosa Orient vam realitzar una estada d’una setmana al Liceu Científic Marconi de Milan del 15 al 19 de maig. Durant aquesta setmana vam assistir juntes a algunes de les classes del professorat del centre amfitrió però també vam treballar de manera individual on vam realitzar reunions, participar en classes experimentals als laboratoris i seguir classes que s’adaptaven a les nostres necessitats particulars i objectius d’aprenentatge.

A continuació vaig a resumir les activitats realitzades i aspectes més rellevants apresos que he après i que potser puc posar en pràctica en el meu treball diari

Treball als laboratoris de Física i Química: el primer que em va sorprendre sobre el treball dels laboratoris és que el gestionen uns tècnics que s’encarreguen absolutament de tot: compra de material, preparació i disseny de la pràctica així com la seua execució amb l’alumnat. El professorat de la matèria només ha d’apuntar-se en una graella per trobar un hora disponible i indicar al tècnic quin tipus de pràctica vol realitzar. Durant la setmana de la nostra estada van realitzar una pràctica de química on treballaven amb àcids i bases i altra de biologia per a la identificació d’espècies.

Treball als departaments: als liceus científics italians els departaments de ciències s’organitzen de manera diferent a com ho fem a l’Estat Espanyol. Hi ha un departament de matemàtiques i física, que són matèries fonamentals i amb més pes en l’ensenyament, i altre departament de química i biologia que també imparteix ciències de la terra. No hi ha molta coordinació entre el professorat dels departaments i tampoc hi ha coordinació interdepartamental ja que no fan treballs per projectes ni realitzen projectes interdisciplinars. Pel que fa als criteris de qualificació, no vaig veure amb cap professor amb quadern del docent on prenguera nota de qui realitza les tasques, les calculen amb els resultats dels exàmens ja que tampoc tenen en consideració el comportament.

Estil d’ensenyament: les classes tenen de mitjana uns vint alumnes, solen hi haver xiquets i xiquetes amb necessitats educatives principalment per discapacitat intel·lectual i sempre hi ha professorat de reforç per ajudar a aquest alumnat. L’alumnat que està al liceu ha decidit que vol cursar estudis universitaris i el seu comportament a l’aula és molt bo. No vam veure cap conflicte entre l’alumnat i tampoc entre alumnat-professorat. L’ambient en general és molt tranquil, fins i tot en els descansos, on tothom pot moure’s amb llibertat pels corredors, escales i pati. El que més em va sorprendre de l’estil d’ensenyament és la importància que té la competència oral i com la treballen des del primer any de liceu. Quan no treballen la competència oral el professor o professora sol fer classe magistral. La llengua vehicular de les classes és l’italià però també s’imparteix alguna en anglès.

L’alumnat treballa amb llibre però en els cursos més avançats alguns van amb tauleta pròpia.

Probes d’accés a la Universitat: les probes d’accés a la Universitat són orals, excepte per les matèries de matemàtiques i italià i per aquest motiu dediquen gran temps a les classes per entrenar l’alumnat i examinar-lo oralment. Tot l’alumnat té aproximadament sis proves orals de cada matèria al llarg del curs. Des de qualsevol batxillerat es pot accedir a qualsevol facultat i cada facultat fa una prova interna. Per estudiar Arquitectura o Medicina es realitzen uns exàmens a nivell nacional.

Qüestions generals de la gestió escolar:

• TIC: pràcticament totes les aules tenen pissarres digitals interactives.
  • Orientació: no tenen departament d’orientació, hi ha psicòlegs externs de referència per atendre els casos que ho requereixen.
  • Formació del professorat: hi ha tres professores encarregades de la formació. Realitzen un xicotet qüestionari al començament de curs per conèixer els interessos i necessitats i així poder organitzar les activitats formatives. En el present curs estan realitzant una formació de 2-3 hores sobre Canva i ús de Youtube. També volen fer formació en anglès.
  • Inclusió i necessitats d’aprenentatge: els alumnes amb discapacitat intelectual, que estan sempre acompanyats amb professorat de reforç, poden caminar per classe, dormir o eixir. Tots els companys i companyes ho viuen amb naturalitat. Estan perfectament integrats en la dinàmica de l’aula. Aquest alumnat realitza els exàmens orals acompanyats del professor/a de recolzament. No s’atén a l’alumnat amb altes capacitats

De tot el que he observat i he aprés aquesta setmana em quede amb un aspecte important que m’agradaria aplicar en el meu dia a dia a l’institut: crec que he de treballar més la competència oral en les matèries de ciències que jo impartisc on l’alumnat pot enunciar i raonar una llei o explicar com resoldria un problema.