ERASMUS + A FIRENZE. LICEO TECNICO SALVEMINI-DUCA D’AOSTA

Entre els dies 27 d’abril i 2 de maig hem viatjat a la ciutat de Florència amb 20 alumnes de 1r de Batxillerat, més o menys al 50% distribuits entre Socials-Humanitats i Ciències amb la cobertura del programes d’intercanvi Erasmus+. El viatge s’ha inscrit en el marc d’un intercanvi amb els homònims alumnes del Liceo Tecnico Salvemini-Duca d’Aosta.

Alumnes de castellà amb un nivell heterogeni pel que fa a la llengua espanyola. Per la incidència de la pandèmia de covid no ens hem allotjat a les cases de les famílies italianes i hem optat per una novedosa fórmula d’allotjament per a tractar-se d’un grup d’alumnes. Hem llogat 5 apartaments cèntrics on els alumnes han hagut d’aprendre a gestionar les faenes habituals d’una casa: compra, cuina, neteja i convivència. Aquest aprenentatge s’uneix a tota la resta d’aprenentatges que l’activitat tractava d’aportar.

-Un treball continuat en grups mixts italo-espanyols des del mes de novembre per a redactar presentacions sobre diferents aspectes de la realitat històrica i sociocultural d’Itàlia i espanya en referència als objectius de l’Agenda 2030.
-Un treball de camp en les visites als principals museus i edificis de la ciutat. Un treball de comunicació amb els corresponents alumnes italians que requereix adaptació i flexibilitat.
-Un treball sobre la llengua anglesa o francesa, en les quals, en el cas dels nostres alumnes, han hagut d’exposar en el Liceo Duca d’Aosta les presentacions preparades durant els mesos anteriors.
-Un treball d’adaptació a l’alimentació no vigilada per les seues famílies, cosa que s’ha convertit en un tema principal entre els adolescents actuals.
-Un treball de flâneurs a la ciutat de Florència, descobrint racons amagats i gaudint de meravelloses vistes.Un treball de convivència amb els professors responsables.
-Un treball d’adaptació al viatge amb persona amb problemes de mobilitat, ja que una de les alumnes anava amb cadira de rodes per motius de salut. Tots en aquest sentit hem col·laborat i contat també amb la molt bona predisposició de l’alumna. La gestió del grup ha estat fàcil, tot i ser un grup d’adolescents que tenen les seues peculiaritats i formen un grup, amb tot el que això suposa respecte al moviment per la ciutat.

Les relacions esablertes amb els alumnes Italians han estat satisfactòries i, amb els mitjans de comunicacio tan fàcils disponibles en l’actualitat, de seguida s’ha establert un diàleg entre les dues comunitats que ha anat més enllà dels dies de viatge.

Les virtuts d’aquest tipus d’activitats són moltes i resulten molt útils per conéixer gent d’altres països i establir vincles entre nosaltres, els europeus. Molts dels alumnes han aprés rudiments de l’italià i altres han descobert les ganes d’estudiar-lo de forma seriosa