Aprenentatge informal a Florència

Durant la setmana del 27 d’abril al 2 de maig del 2022 un grup d’alumnat de 1r de Batxillerat ha tingut l’oportunitat de participar en un intercanvi escolar en el context del Programa Erasmus+ del centre 2021-22. L´intercanvi es produïa amb l´alumnat del centre educatiu Salvemini Duca d´Aosta de Florència. Deixo de banda els objectius, el programa i els resultats d’aprenentatge de l’experiència, i em centraré en un aspecte concret relacionat amb l’aprenentatge informal que ha experimentat l’alumnat la setmana esmentada.

Si l’aprenentatge informal fa referència a una proposta de planificació educativa oberta, flexible, multidisciplinar i no lineal, on l’aprenent regeix el seu propi aprenentatge i predominen els continguts procedimentals i actitudinals, i s’incideix sobretot en la motivació intrínseca individual per aprendre, es pot dir que en l’intercanvi a Florència aquest tipus d’aprenentatge és el que s’ha proposat i produït per part de l’alumnat participant, a diferents velocitats i profunditat, segons el seu caràcter i interès:

• Aprenentatge del context i entorn fora de les aules i la seua relació amb això: una nova ciutat, nou centre, noves persones, nous costums.
  • Aprenentatge de les relacions interpersonals amb la teua parella florentina per intercanviar costums i estils de vida. Pot xocar conèixer un altre adolescent totalment diferent a la teua manera de ser, però amb qui pots estendre ponts i connectar.
  • Aprenentatge de les connexions virtuals mitjançant diverses aplicacions i plataformes triades pels mateixos alumnes per treballar els temes a desenvolupar conjuntament.
  • Aprenentatge de la comunicació oberta i lliure en qualsevol moment durant el curs escolar entre l’alumnat dels dos centres.
  • Aprenentatge de la responsabilitat compartida per organitzar la convivència, torns de tasques i la pròpia alimentació als apartaments on s’allotjava l’alumnat.
  • Aprenentatge de la pertinença a un grup on s’han d’acordar decisions i acceptar de vegades les propostes dels altres, encara que no t’agraden.
  • Aprenentatge del rodamón iniciàtic pels carrers de Florència, segons els ha portat la seua pròpia curiositat i interès. Cada façana, cada finestra, cada cúpula, cada església transmetien el seu llegat històric que fa de Florència una ciutat sense igual.
  • Aprenentatge de les visites culturals i entrades als museus, tan plens d’art; entendre l’interès renaixentista per patrocinar i donar suport a l’art, la investigació científica, la creativitat literària, el pensament filosòfic que ajudi a millorar l’organització de les ciutats…

Si tot això és un aprenentatge informal per a la vida, estic segura que s’ha produït. Probablement a diferents velocitats i intensitat segons cadascú, però bé, així funciona el desenvolupament personal de cada individu; i en tot cas, benvingut siga.