Una aproximació a la literatura fantàsticointel·lectual. La narrativa de Vicent J. Escartí

El dimecres 9 de juny l’escriptor Vicent J. Escartí, un dels millors autors actuals de narrativa en la nostra llengua, visitarà l’IES PORÇONS per parlar de la seua obra completa al nostre alumnat. Amb aquesta activitat «Autors a les Aules», serà realitzada gràcies a la iniciativa de la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), amb la qual podem apropar als autors valencians a les aules i mostrar el seu procés creatiu.

Una xarrada que pretén  potenciar l’hàbit lector entre l’adolescència i crear un diàleg al voltant de la seua obra i d’altres temes relacionats amb el fet literari, com poden ser l’ofici d’escriure, el procés de creació i el món editorial. Una sessió que pretén desenvolupar la capacitat de diàleg, així com afavorir  el respecte i l’interés pel tex escrit, a més de fomentar el sentit crític i estimular el gust literari, tenint en compte la presa de consciència de la capacitat d’expressar-se a través del text escrit.
Amb tot i això, aquesta gran oportunitat permetrà el nostre alumnat de conéixer la persona que hi ha al darrere dels textos i escrits treballats a l’aula.

Aquesta visita d’Escartí possibilitarà a l’alumnat de 4t d’ESO conèixer directament a l’autor de les obres que ha treballat i ha llegit, saber-ne el procés narratiu i poder preguntar-li a l’autor quins fets li motiven l’escriptura, com elabora la trama narrativa, com gesta els seus personatges… Una activitat, doncs, en què el nostre alumnat sabrà un poc més de la bibliografia d’un dels gran escriptors valencians que incorpora un llenguatge culte, elaborat i detallat a la seua literatura fantasticointel·lectual per endinsar-nos, de la mà de la seua narrativa, als períodes històrics més interessants de la història pretèrita dels valencians. Una aproximació històrica a partir de les obres que constitueixen la seua extensa bibliografia narrativa: Barroca Mort, ed. Bromera, 1988; Dies d’Ira, Edicions Bromera, 1992; Els cabells d’Absalom, Ed. 3i4, 1996; Espècies perdudes, Ed. 3i4,  1997; Vent de juliol, Ajuntament de Castelló de Rugat, 1998; Nomdedéu, Ed. Bromera, 2002; Naumàquia, Ed. Tàndem,  2004; L’abellerol mort, Ed. Bromera,  2009; El mas de les ànimes, Ed. Bromera,  2019. Unes obres que són mereixedores dels principals premis de les lletres valencianes que el converteixen en un dels grans escriptors narratius en la nostra llengua.

En aquesta ocasió, atenent a les circumstàncies de la pandèmia, l’activitat es farà als espais de  la biblioteca municipal degà Ortiz i Sanz, on es podran guardar totes les mesures de seguretat. Per la qual cosa volem agrair la bona acollida de l’activitat per part de les regidoria d’educació i cultura de l’Ajuntament d’Aielo, a més del tracte i bona disponibilitat de la seua bibliotecària.