L’IES Porçons participa, un any més, en la Lliga Debat de secundària i batxillerat de la Xarxa Vives

L’IES Porçons d’Aielo de Malferit participa un any més en la Lliga Debat de Secundària i Batxillerat organitzat per la  Xarxa Vives d’Universitats, i per la Universitat Politècnica de València, el 10 de febrer, amb el tema designat per a enguany: «Cal posar límits a la ciència». En el qual el nostre alumnat composat per l’equip d’Aitana D. O.,  Vega D. O., Gerard E. F., Sandra N. A. i Ada V. M., capitanejat pel professor Marc G. S., haurà de defensar les seues posicions a favor i en contra.

La convocatòria d’enguany torna a la presencialitat i la durada dels debats  presenta novament l’estructura clàssica de 16 minuts per a cada equip, distribuïts en una introducció de cinc minuts, dues refutacions de 4 minuts cadascuna (on es donen pròpiament els torns oberts de debats entre els equips) i una conclusió final de 3 minuts. Cal destacar que la confecció dels equips torna a ser de 5 membres. El nostre equip, enguany atenent al sorteig, en la fase de classificació realitzarà un debat a favor contra l’IES Pere Boïl de Manises i dos debats en contra, un amb l’IES la Vall de Segó, de Benifairó de les Valls; i un altre contra l’IES l’Estació, d’Ontinyent.

Aquesta competició d’oratòria consta de dues fases. En les fases locals classificatòries, els equips competeixen en una mateixa universitat, en el nostre cas la Universitat Politècnica de València. La fase final la realitzen els equips guanyadors de les fases locals que representen a la Universitat corresponent, atés que aquesta competició es fa dins de la Xarxa Vives d’Universitats.

Hem de recordar que la Xarxa Vives d’Universitats és una institució sense ànim de lucre que representa i coordina l’acció conjunta de 22 universitats. La finalitat de la qual és potenciar les relacions entre les institucions universitàries de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya del Nord, Andorra i Sardenya, i també d’altres territoris amb vincles geogràfics, històrics, culturals i lingüístics comuns, per tal de crear un espai universitari que permeta coordinar la docència, la recerca i les activitats culturals i potenciar la utilització i la normalització de la llengua pròpia.

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat es proposa que els estudiants milloren habilitats comunicatives i competències transversals per a la vida acadèmica i professional futures, amb el treball i continguts de forma dinàmica i participativa. En aquest sentit, ‘les habilitats de comunicació no verbal, la recerca d’informació, l’anàlisi d’una temàtica concreta i, sobretot, el treball en equip, generen un espai de formació i aprenentatge excepcional’. A més, els professors disposen, a través de la participació en l’activitat, d’una innovadora eina docent que, d’una banda, augmenta la visibilitat dels resultats de la seua tasca docent i, d’una altra, permet l’intercanvi d’experiències amb altre professorat. Una tasca a la qual el nostre alumnat li dedica un temps extraordinari per poder preparar-se de la millor de les maneres per defensar totes dues positures.

Enguany ja és la setena ocasió en què el nostre institut hi participa, començàrem l’any 2015, el segon any que es convocava des de la Xarxa Vives, amb el tema: «Els diners, augmenten la felicitat»; en les altres convocatòries: «Els animals tenen drets», 2017; «L’humor té límits», 2018, any que guanyaren la fase local representant a la Universitat Politècnica de València a la fase final que se celebrà eixe any a la Universitat Miguel Hernández d’Elx; «Calen les fronteres entre països», 2019; «La tecnologia augmenta la felicitat», 2020; i l’any 2021, amb el tema: «És compatible el creixement global de l’economia amb el respecte al medi ambient».

Potser, d’entrada teniu una idea ben clara sobre que en penseu, a l’igual que el nostre alumnat abans de posar-se a treballar en la seua preparació. Però després d’analitzar les diferents positures, igual ja no es té tan clar, és qüestió vostra decidir-vos per una de les dues possibilitats.

Un cop més els desitgem als nostres participants tota la sort  en aquest enfrontament dialèctic, en el qual de ben segur que guanyarà un cop més la paraula.